آدز در پوکر (odds) به چه معناست؟ + اندازه گیری میزان پات در بازی پوکر

آدز در پوکر (odds) به چه معناست؟

در اصطلاح بازی پوکر به درصد برد شما در یک دست پوکر آدز در پوکر گفته می شود که از تعداد اوتز (outs) به دست می آید. شما با دانستن درصد آدز خود متوجه خواهید شد که آیا پات ارزش ادامه دادن و برنده شدن را دارد یا خیر.

مثلا در یک پات سنگین اگر حریف شما آل این کند با محاسبه آدز در پوکر (odds) می توانید درصد برد خود را ببینید.

توجه داشته باشید که اوتز (outs) در اصل به تعداد کارت هایی گفته می شود که دست شما را قوی تر و بهتر می کنند.

یعنی به کارت هایی که در مراحل فلاپ، ترن یا ریور ظاهر می شوند و شانس برنده شدن شما را بیشتر می کنند اوتز (outs) می گویند.

اندازه گیری میزان پات در بازی پوکر

اندازه گیری میزان پات در بازی پوکر

توجه داشته باشید که بخشی از پات آدز بر این نکته تمرکز دارد که بر احتمال برد تمرکز کنیم و بخش دیگر آن این است که بدانید چقدر پول در پات وجود دارد و چه آدزی را به شما می دهد که باعث موفقیت در پوکر برای شما میشود.

اگر به صورت پوکر آنلاین بازی می کنید می توانید به راحتی اندازه پات را ببینید اما در بازی زنده نیز می توانید با استفاده از ریاضیات در هر مرحله پات را محاسبه کنید.

برای این کار تنها لازم است مقدار ریز های انجام شده در هر مرحله را در تعداد بازیکنانی که وارد دست شده اند ضرب کرده و اگر بلایند ها وارد آن دست نشدند این عدد را با آن ها جمع کنید.

پس این مقدار را به خاطر بسپارید و به مرحله بعدی آن را اضافه کنید تا محاسبات شما برای آدز در پوکر (odds)راحت تر شود.

آموزش محاسبه اوتز در پوکر

در این جا نحوه محاسبه اوتز (outs) را با ذکر یک مثال برای شما توضیح می دهیم. فرض کنید که در مرحله فلاپ کارت های شما شامل 4♠، 5 ♠ و سرباز♥ است.

در این جا تعداد اوتزها به کارت هایی که در دست دارید بستگی دارد. مثلا اگر کارت های 7♦ و 8♦ داشته باشید برای یک دست استریت به 6 نیاز دارید و به عبارتی دیگر گات شات 6 هستید.

یعنی شما با 4 کارت استریت می شوید و از آنجایی که هر دست 4 عدد کارت 6 دارد اوتز شما برابر 4 خواهد بود. حالا اگر شما 6♦ و 7♦ داشته باشید در این حالت با کارت های 3 و 8 استریت می شوید و اوتزشما برابر 8 است.

بنابراین در صورتی که کارت های آس♠ و 10♠ را در دست داشته باشید به عنوان یک پای رنگ محسوب می شوید.

یعنی هر کارتی که ظاهر می شود دست شما رنگ خواهد شد. در این حالت از مجموعه 13 کارت ♠ در یک دست، دو ♠ روی زمین و 2 کارت دیگر در دست شماست و از آنجایی که 9 کارت ♠ باقی می ماند اوتز(outs) شما برابر 9 است.

حتما به یاد داشته باشید که هر دستی 12 اوتز یا بیشتر داشته باشد یک دست بسیار قوی است و نباید به راحتی آن را فولد کنید.

محاسبه آدز در پوکر با روش 4_2

وقتی که شما پوکر بازی می کنید زمان زیادی برای محاسبه آدز در پوکر (odds) ندارید اما روشی وجود دارد که به وسیله آن می توانید آدز های خود را به سرعت و به صورت حدودی محاسبه کنید که به آن روش 4-2 می گویند.

در این روش ابتدا باید تعداد اوتز های خود را بشمارید و سپس در 4 یا 2 ضرب کنید.

اگر شما در موقعیت بعد از فلاپ هستید تعداد outs ها را باید در 4 ضرب کنید ولی اگر در موقعیت ترن قرار دارید باید این عدد را در 2 ضرب نمایید.

به عنوان مثال فرض کنید که شما در مرحله فلاپ 7 اوتز دارید و حریف مقابل آل این کرده است. در این جا شما باید 7 را در 4 ضرب کنید تا احتمال برد نمایان شود بنابراین 28 درصد شانس برای برنده شدن دارید.

یا مثلا فرض کنید که در موقعیت ترن شما پایه رنگ هستید بنابراین 8 اوتز (outs) دارید و با ضرب این عدد در 2 آدز شما برابر 16 درصد خواهد بود.

توجه داشته باشید عددی که به دست می آورید تخمینی است.

اما به شما کمک زیادی خواهد کرد زیرا برای بازیکنان مهم نیست که 33 درصد یا 38 درصد شانس دارند و تنها کافی است که به طور تقریبی بدانند چقدر احتمال برای برد دارند.

برای چنین محاسباتی نیازی به هوش بالا ندارید و فقط باید اوتز (outs) های خود را بشمارید و در عدد های 2 یا 4 ضرب کنید.

حریف را به پول دادن وادار کنید

فرض کنید که شما یک دست خوب در اختیار دارید و حریف شما نیز دراو شده است. در این جا درک مفهوم آدز در پوکر (odds) کمک می کند اندازه مناسب ریز را پیدا کنید.

مثلا یک بازی را تصور کنید که افراد زیادی بیگ را کال کرده اند و شما با JJ در موقعیت دیلر ریز می کنید. سپس بیگ بلایند و سه بازیکن دیگر ریز شما را کال می کنند و فلاپ با QJ3 می خورد.

در این حالت شما بر روی فلاپ ست شده اید اما زمین علاوه بر استریت دراو فلاش دراو نیز دارد.

در این مرحله 86 دلار در پات وجود دارد و همه بازیکنان چک می کنند و شما نیز قصد دارید پیوسته ریز کنید اما باید تصمیم بگیرید که مقدار آن چقدر باشد.

برای تعیین مقدار ریز در بازی به موارد زیر توجه کنید:

  • دانستن اندازه پات که در این مورد برابر 86 دلار است.
  • درک ظاهر فلاپ و سبک بازی حریفان و کارت هایی که در دست دارند.
  • آگاهی از دست های دراوی که فلاپ ایجاد می کند. در این حالت فلاش و استریت دراو وجود دارد.
  • با ریز مناسب آدز پات خوب را برای حریفان ایجاد نکنید.

اگر شما این کار ها را انجام دهید می توانید با بازی هوشمندانه از اشتباهات حریفان به نفع خود استفاده ‌کنید. زیرا تشخیص حریفانی که برای دست‌های ناقص خود بیش از حد پول می‌ کنند به شما در این امر کمک خواهد کرد.

علاوه بر آن بازی با دست های زیاد یکی از بزرگ ترین اشتباهات مبتدیان می باشد که بیش از حد برای دست های ناقص پول می دهند.

بنابراین این اطلاعات را هنگام مرحله شودان به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید کدام بازیکنان این ویژگی را دارند و با استفاده از ریز های مناسب از آن ها در دست های بعدی استفاده کنید.

نقش احتمالات جانبی در آدزها

نقش احتمالات جانبی در آدزها

توجه داشته باشید که این موضوع علاوه بر آدز پات در هنگام کال کردن نیز باید در نظر گرفته شود و تخمین بزنید که در پایان دست چقدر احتمال دارد برنده شوید.

به عبارت ساده تر زمانی که آدز در پوکر خوبی دارید اما پیش ‌بینی می کنید که حریف بعد از خوردن کارت شما دوباره پول قرار می دهد شما احتمالات جانبی برای کال کردن این فرد را خواهید داشت.

توجه داشته باشید که آگاهی از احتمالات جانبی در پوکر بسیار مهم است.

اما بسیاری از بازیکنان، بدون برنامه از آن ها زمانی که آدز لازم برای کال کردن دست های دراو را ندارند جهت قانع کردن خود استفاده می ‌کنند.

این در حالی است که میزان پات آدز می تواند به صورت دقیق محاسبه شود اما محاسبه احتمال های جانبی بر اساس حدس و درک سبک بازی حریف است و محاسبات با این روش به مهارت بالایی نیاز دارد.

نقش آدز در تورنمنت های پوکر

دانستن مفهوم آدز پات هم در مسابقات و هم در بازی های نقدی برای شما مفید است اما در یک تورنمنت پوکر باید ناامیدی بازیکنان را نیز در نظر بگیرید.

زیرا در بازی های نقدی وابستگی به پات فقط برای بازیکنی به کار می رود که بیش از نیمی از چیپ های خود را وارد پات کرده اند و در صورت باخت عملا از مسابقه خارج خواهند شد.

این بازیکن بر اساس موقعیت خطرناک خود کال می کند و به آدز پات توجهی نخواهد کرد.

در نتیجه بازیکنانی که بدون توجه به آدز پات در تورنمنت ها کال می کنند لزوما بازی بدی ندارند و کال کردن آن ها می تواند فرصت خوبی باشد تا در مسابقات جلو بروند.

فرض کنید که شما یک آدز پات خوب برای کال کردن دارید ولی با توجه به شرایط فولد کردن یک انتخاب حرفه ای و درست است.

یک مثال خوب برای این موضوع زمانی است که در مرحله ترن ناتس فلاش دراو هستید و دو حریف دیگر با استک بالا آل این کرده اند.

آدز در پوکر در پات ممکن است از لحاظ ریاضی درست باشد اما حقیقت این است که 80 درصد مواقع شما فلاش نمی شوید.

بنابراین در مراحل پایانی یک تورنمنت اگر توسط یک بازیکن با استک بالا تحت فشار هستید و تنها 20 درصد شانس برنده شدن دارید فولد کردن گزینه معقولی است.

بسیاری از افراد معتقدند که آدز پات در تورنمنت ها مخصوصا تورنمنت های fast اهمیت چندانی ندارد.

آدز و اوتز در انواع بازی پوکر متفاوت است و این به دلیل تعداد کارت های متفاوت در انواع بازی پوکر است که در ابتدای بازی به هر بازیکن داده میشود که هرچه این کارتها بیشتر باشد آدز و به مراتب اوتز کمتر میشود و درصد ها متفاوت میشود.

از انواع بازی پوکر میتوان به بازی های زیر اشاره کرد:

  • پوکر هولدم
  • بازی پوکر اوماها
  • پوکر سه کارته
  • پوکر روسی
  • پوکر چینی
  • پوکر های لو
  • پوکر رز
  • پوکر لایو
  • پوکر کش گیم
  • پوکر هدزآپ

زیرا در این شرایط بازیکنان بر اساس احتمال کال حریف و اندازه استک بازی می کنند بنابراین اگر به آدز پات توجه نداشته باشید کم کم به سمت باخت خواهید رفت.

پس اگر می خواهید بدون توجه به آدز پات تصمیم خود را بگیرید باید دلیل منطقی برای آن داشته باشید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام نظرات