بازی آبراکادابرا یک بازی اختراعی است. این بازی توسط پل نیوتن (paul.newton@cwctv.net) ارائه شده است. همراه بیو کازینو باشید تا نحوه انجام این بازی را یاد بگیرید.
بازیکنان
چهار، سه یا دو بازیکن میتوانند در این بازی شرکت کنند. در ابتدا نسخه چهار نفره توضیح داده شده است.
کارتها
برای انجام بازی دو بسته کارت مورد نیاز است. پشت کارتها باید قابل تشخیص باشد. هر بسته شامل ۵۲ کارت به اضافه یک جوکر است. کارتها از آس تا دو رتبه بندی میشوند.
آمادهسازی
پیش از تقسیم کارت، دیلر بسته دوم ۵۲ کارتی را بر اساس خال دسته بندی میکند. وی آنها را در چهار انبوشت جداگانه در وسط میز قرار میدهد. هر بازیکن یک برگ کاغذ دریافت کرده و تریکهایی را که برای برنده شدنشان تلاش میکند در این برگه ثبت میکند. این روند در ادامه توضیح داده خواهد شد.
تقسیم کارت
هر بازیکن سیزده کارت را به صورت یکباره دریافت میکند. کارت باقیمانده به صورت رو به بالا در وسط میز قرار میگیرد. این کارت مشخص کننده خال حکم خواهد بود. اگر این کارت جوکر باشد، بازی یدون حکم انجام خواهد شد.
هر بازیکن پس از نگاه کردن به دستان خود، و با شروع از بازیکنی که در سمت چپ دیلر قرار دارد کار خود را آغاز میکند. این روند به دیلر ختم میشود. فرد یک خال کامل را از وسط میز انتخاب میکند. اینها کارتهای پیشنهادی بازیکنان هستند و بر اساس تعداد دریافت شده در تریکها امتیازدهی میشوند.
پیشنهاد
قبل از شروع بازی، هر بازیکن، با شروع از بازیکن سمت چپ دیلر، در مورد تعداد دقیق تریکهایی که امیدوار است برنده شود، پیشنهادی را مطرح میکند. این میزان از یک تا سیزده متغیر است. فقط یک دور پیشنهاد در بازی وجود دارد. هر پیشنهاد باید بالاتر از پیشنهاد قبلی باشد. بازیکنی که مایل به پیشنهاد دادن نیست میتواند پاس بدهد.
بالاترین پیشنهاد دهنده، اعلام کننده خواهد شد. وی به تعداد پیشنهاد مطرح شده کارتهایی را به صورت رو به پایین در سمت چپ خود قرار میدهد. پس از اینکه اعلام کننده این کار را انجام داد، هر یک از بازیکنان دیگر نیز تعدادی کارت را به صورت رو به پایین در سمت چپ خود قرار میدهند تا میزان پیشنهادی خود را تعیین کنند. تعداد کارتهای پیشنهادی که به این ترتیب قرار داده میشوند باید کمتر از پیشنهاد اصلی باشند. پیشنهاد هر بازیکن روی برگه امتیازات نوشته میشود.
علاوه بر این، هر بازیکن تریکهایی را که برای کسب آنها تلاش کرده است بر روی برگهاش یادداشت میکند. رتبه هر کارت پیشنهادی تعیین میکند که فرد برای کدام تریکها تلاش خواهد کرد. کارتهای سرباز به عنوان تریک یازدهم، بی بی به عنوان دوازدهمین تریک، و شاه به عنوان سیزدهمین تریک محسوب میشوند. به عنوان مثال اگر کارتهای پیشنهادی بازیکن ۴، ۹ و سرباز باشند، نشان دهنده این است که وی قصد کسب سه تریک را خواهد داشت. این تریکها، تریک چهارم، نهم و یازدهم خواهند بود.
اعلام
پس از اینکه تمامی بازیکنان کارتهای پیشنهادی خود را به صورت رو به پایین قرار دادند، اعلام کننده دو گزینه در اختیار خواهد داشت. اولاً وی میتواند یک یا چند کارت پیشنهادی خود را در معرض دید سایرین قرار دهد تا امتیاز بیشتری کسب کند؛ وی برای انجام این کار باید این کارتها را به سمت راست خود منتقل کند. در ثانی وی این گزینه را در اختیار دارد که انباشت کارتهای پیشنهادی خود را برای کسب امتیاز بیشتر در معرض دید افراد قرار دهد. گزینه دوم برای سایر بازیکنان نیز صدق میکند.
بازی
بازیکن سمت چپ دیلر هدایتگر اولین تریک خواهد بود. سایر قوانین مشابه با دیگر بازیهای تریک است. هویت جوکر بر اساس کارتی را که برای حکم رو شده است، تعیین خواهد شد.
هر زمان که بازیکنی برنده تریکی مطابق با یکی از کارتهای پیشنهادی رو به پایین سمت چپ خود میشود، “ابراکادابرا” را اعلام میکند؛ وی بلافاصله کارت مربوطه را فاش میکند. هر بازیکن دیگری که برای همان تریک پیشنهادی را مطرح کرده است، کارتهای مربوطه را در معرض دید سایرین قرار میدهد. وی این کارتها را به صورت رو به بالا در مرکز میز قرار میدهد. به محض اینکه اعلام کننده تریکی را که با یکی از کارتهای پیشنهادی رو به بالا در سمت راست او مطابقت دارد از دست میدهد، کارت پیشنهادی مربوطه رو به پایین چرخانده میشوند.
هر بازیکنی که تریک خاصی را که پیشنهاد داده ولی در آن برنده نشده است، باید بلافاصله پس از کسب تریک کارت پیشنهادی مربوطه را به صورت رو به بالا در مرکز میز و در معرض دید سایرین قرار دهد. این بدان معناست که در پایان بازی فقط کارتهای رو به بالا جلوی بازیکنان باقی خواهند ماند.
امتیازدهی
نحوه کسب امتیاز بر اساس موفقیت در برد تعدادی مشخصی تریک به شرح زیر است:
- اگر یک بازیکن موفق شود، ۴۰ امتیاز خواهد گرفت.
- اگر دو بازیکن موفق شوند، هر کدام ۳۰ امتیاز دریافت میکنند.
- اگر سه بازیکن موفق شوند، هر کدام ۲۰ امتیاز دریافت میکنند.
- اگر هر چهار بازیکن موفق شوند، هر کدام ۱۰ امتیاز میگیرند.
بازیکنی که نتواند تعداد دقیق تریکهای پیشنهادی را برنده شود، هیچ امتیازی برای موفقیت کسب نمیکند. با این حال وی همچنان میتواند برای کسب تریکهای خاص امتیاز کسب کند. اینها مجموع ارزش کارتهای تصویر پیشنهادی رو به بالای بازیکن سمت چپ فرد است (آس=۱، بالا، به شاه=۱۳). به عنوان مثال اگر در نمونه بالا، بازیکنی در تریک چهارم، نهم و یازدهم برنده شود، ۲۴ امتیاز کسب خواهد کرد.
امتیاز کارتهای پیشنهادی سمت راست اعلام کننده اندکی متفاوت است. به این ترتیب که امتیازات هر کارت پیشنهادی رو به بالا دو برابر ارزش اسمی آن خواهد بود. در ادامه اعلام کننده از مجموع این کارتهای پیشنهادی رو به بالا، مجموع دو برابر ارزش کارتهای رو به پایین را کسر کرده و نتیجه نهایی را به دست میآورد.
علاوه بر این، هر بازیکن به ازای هر تریک موفق، ۱ امتیاز کسب میکند؛ صرف نظر از اینکه آیا در پیشنهاد خود موفق بوده است یا خیر؛ به علاوه ۲ امتیاز برای هر کارت از یک خال که مطابق با کارتهای پیشنهادی فرد است. اگر هر بازیکنی قبل از شروع بازی انباشت کارتهای پیشنهادی خود را در معرض دید قرار داده باشد، این امتیاز تا ۴ دو برابر خواهد شد.
مثالی برای امتیازدهی
در پایان بازی هلن و دیوید در پیشنهادات خود موفق شدهاند. بدین ترتیب هر کدام ۲۰ امتیاز برای موفقیت کسب میکنند. هلن پیشنهاد را مطرح کرده و تریک پنجم و یازدهم را برنده شده است. این وضعیت امتیاز وی را در مجموع به ۳۶ میرساند. ۷ امتیاز برای تریکهای کسب شده و ۱۲ امتیاز برای کسب شش کارت دل که خال پیشنهادی وی بوده است، مجموع کل او را به ۵۵ امتیاز خواهد رساند. دیوید پیشنهاد را مطرح کرده و تریکهای چهارم و دوازدهم را به دست آورده است. امتیاز موفقیت وی ۳۶ خواهد بود. وی برای تریکهای کسب شده ۴ امتیاز و برای گرفتن پنج کارت پیک که مطابق با خال پیشنهادیاش بوده است، ۱۰ امتیاز اضافه به دست میآورد. این وضعیت مجموع امتیاز او را به ۵۰ خواهد رساند.
بازی: بازی میتواند تا یک امتیاز هدف مشخص یا تعداد تقسیم کارت مورد توافق به طول بینجامد.
انواع
- هیچ جوکری در بازی وجود ندارد. اعلام کننده پس از اینکه کارتهای پیشنهادی خود را قرار داد، خال حکم را اعلام میکند.
- نیازی به برد تعداد دقیق تریکهای پیشنهادی نیست. بازیکنان در این نسخه از بازی اگر تریکهایی برابر یا بیشتر از آن چه پیشنهاد دادهاند را برنده شوند، برای موفقیت امتیاز کسب میکنند.
سه بازیکن
کارتها: در این نسخه از یک بسته ۳۶ کارتی (با جوکر یا بدون جوکر) استفاده میشود. این کارتها از آس تا شش رتبه بندی میشوند؛ به اضافه دوازده کارت از بسته دوم که از آس تا بی بی رتبه بندی خواهند شد.
تقسیم کارت: هر بازیکن دوازده کارت را به صورت یکباره دریافت میکند.
امتیازدهی: امتیازات موفقیت به شرح زیر است:
- اگر فقط یک بازیکن موفق شود، ۳۰ امتیاز میگیرد.
- اگر دو بازیکن موفق شوند، هر کدام ۲۰ امتیاز میگیرند
- اگر هر سه نفر موفق شوند، هر کدام ۱۰ امتیاز میگیرند.
تمام قوانین باقی مانده مانند نسخه چهار نفره است.
دو بازیکن با دامی (بازیکن فرضی)
این مانند نسخه سه نفره است؛ با این تفاوت که نفر سوم دامی است و پس از پیشنهاد و اعلام بازیکنان، کارتهای وی رو به بالا میشوند. اگر هر دو بازیکن در ابتدا پاس بدهند، پس از رو شدن کارتهای دامی باید دور دیگری از پیشنهاد صورت بگیرد.
دامی متعلق به هیچ کدام از بازیکنان نیست و همیشه در جایگاه سوم در تریک بازی میشود. بازیکنان حاضر در ابتدا در تریک بازی میکنند. با این حال، اگر کارتی از دامی برنده یک تریک شود، بازیکنی که کارت برنده را از دامی بازی کرده است، هدایت را از کارتهای دامی صورت میدهد. در ادامه رقیب وی در جایگاه دوم بازی میکند و این بازیکن نفر سوم خواهد بود. هر تریکی که توسط دامی به دست میآید متعلق به فردی خواهد بود که کارت را بازی کرده است.
امتیاز موفقیت در صورتی که فقط یک بازیکن موفق شود ۲۰ امتیاز، و در صورت موفقیت هر دو ۱۰ امتیاز خواهد بود.
دو بازیکن (بدون دامی)
در این نسخه از یک بسته ۲۴ کارتی استفاده میشود. کارتها از آس تا نه رتبه بندی میشوند. هر بازیکن دوازده کارت دریافت میکند.