بازی مدرسو چیست؟
مدرسو Madrasso یک بازی کارتی با 4 بازیکن است بازیکنان تیم های دونفره را تشکیل می دهند و روبروی هم تیمی خود می نشینند هدف این بازی کسب 777 امتیاز یا بیشتر در 10 دست بازی یا بیشتر است.
Madrasso که بهعنوان Mandrasso یا Magrasso نیز شناخته می شود جزو محبوب ترین و گسترده ترین بازی کارتی در ونیز و مناطق اطراف آن است این بازی در طی 50 سال گذشته جایگزین بازی قدیمی Scarabocion شده است.
آموزش بازی مدرسو
اولین پخش کننده ورق به صورت تصادفی انتخاب می شود و برای هر دست جدید این عنوان به فرد سمت راست منتقل می شود پخش کننده ورق کارتها را بر می زند و به هر بازیکن یک دسته کارت 10تایی می دهد.
در دست اول سه کارت و سپس دو کارت به هر بازیکن داده می شود سپس در دست دیگر 3 سپس 2 کارت به هر بازیکن داده می شود همه بازیکنان باید 10 کارت روبه پایین داشته باشند به جز فروشنده ای که 9 کارت روبه پایین و 1 کارت روبه بالا دارد.
کارت روبه روی پخش کننده کارت که روی میز قرار دارد خال را مشخص می کند این کارت جلوی پخش کننده ورق گذاشته می شود تا زمانی که آن را با یک حقه بازی کند بازیکن دارنده 7 خال در صورت تمایل می تواند آنها را با کارت روبه رو پخش کننده تعویض کند این کار فقط در صورتی انجام می شود که کارت روبه بالا بالاتر از هفت باشد اما باید قبل از بازی اولین کارت خود این کار را انجام دهد.
ارزش کارتها
آس 3 شاه اسب سرباز 2,4,5,6,7
11 امتیاز 10 امتیاز 4 امتیاز 3 امتیاز 2 امتیاز 0 امتیاز
آموزش بازی مدرسو
بازیکن سمت راست دیلر پخش کننده کارت ها اولین تریک حقه را انجام می دهد هر تریک توسط بالاترین خال در آن برنده می شود یا اگر فاقد برنده باشد با بالاترین کارتی که بازی شده است برنده می شود برنده هر تریک در دست بعدی فرد شروع کننده حقه می شود.
خالها باید دنبال شود در هر تریک بازیکنان دیگر در صورت امکان باید کارت هایی را با همان خال بازی کنند بازیکنی که هیچ کارتی از خال در حال تریک ندارد آزاد است که هر کارتی را بازی کند.
برندگان آخرین ترفند 10 امتیاز دریافت می کنند.
اگر بازیکنی قوانین بازی را با عدم توانایی بازی کردن با خال مدنظر بشکند بازی متوقف می شود و طرف مقابل 130 امتیاز می گیرد.
روش برد در بازی
یک بازی Madrasso حداقل از 10 دور تشکیل شده است هر دور بازی در ونیز battute نامیده می شود در پایان بازی دور هر تیم امتیازات را در ترفند هایی که به دست آورده است می شمارد و به برندگان آخرین ترفند 10 امتیاز اضافه می شود امتیازهای کسب شده توسط دو تیم همیشه به 130 می رسد لازم است یک تیم آنچه را که به ثمر رسانده است بنویسد یک تیم امتیازات خود را برای هر دور از بازی در یک ستون می نویسد.
اگر پس از 10 دور بازی یک تیم در مجموع 777 امتیاز یا بیشتر به دست آورد آن تیم برنده می شود امتیاز تیمی که امتیاز را حفظ نکرده است با کم کردن مجموع امتیازات تیم از 1300 محاسبه می شود از آنجاییکه مجموع امتیازهای موجود در 10 معامله 1300 است غیرممکن است که هر دو تا 777 امتیاز داشته باشند اگر امتیاز هیچ کدام از تیمها در 10 دور به 777 نرسیده است دست های بیشتری بازی می شود تا زمانی که یک تیم به 777 برسد یا تا زمانی که کسی si chiama fuori اعلام کند که آنها از بازی خارج هستند
اعلام رسیدن به امتیاز 777 فقط توسط بازیکنی می تواند گفته شود که به تازگی یک تریک را برنده شده است بازی بلافاصله متوقف می شود و امتیازات کسب شده در تریک هایی که تا کنون توسط تیم گرفته شده است شمرده می شود اگر تیمی که اعلام کرده 777 امتیاز یا بیشتر داشته باشد برنده می شود اگر این امتیاز را نداشته باشد تیم دیگر برنده می شود اگر در پایان بازی مشخص شود که هر دو تیم بیش از 777 دارند اما هیچکس اعلام نکرده است تیمی که امتیازش مجموع بالاتری دارد برنده می شود.
همچنین ممکن است با انجام هر 10 تریک در یک دور بازی برنده شوید به این کار cappotto می گویند تیمی که این کار را انجام دهد بلافاصله کل بازی را برنده می شود Cappotto تا زمانی که 10 دست بازی نشده است مجاز به اعلام نیستید حتی اگر بعد از 8 یا 9 دور بیش از 777 امتیاز داشته باشید ممکن است طرف مقابل با ایجاد کاپوتو در یکی از معاملات باقیمانده برنده شود.
تکنیکها و نکات بازی مدرسو
تکنیک های بازی مدرسو کاملاً پیچیده است و تا حدودی یادآور بازی بریج Bridge است برای اینکه بتوانید توزیع احتمالی کارت های باقیمانده را پیش بینی کنید لازم است روند بازی و اینکه کدام کارت ها قبلاً بازی شده اند را به خاطر بسپارید.
اگر کارت ها و خال ها به طور مساوی توزیع شوند استراتژی حول تلاش برای برنده شدن آخرین تریک با امتیاز 10 آن متمرکز می شود یکی دیگر از تمرکز استراتژیک هر دست بازی خال ها است باید به درستی قضاوت کرد که چه زمانی بازی خال درست است و چه زمانی بهتر است آنها را برای سرکوب خال های دیگر ذخیره کنیم.