معرفی بازی مار و پله + این بازی چه قوانینی دارد؟

بازی مار و پله از آن بازی های فکری است که غیر ممکن است هر کدام از شما که در حال خواندن این مطلب هستید آن را نشناسید. این بازی نوستالژیک یا خاطره انگیز اکنون به طور یک بازی در گوشی های موبایل و یا برنامه های کامپیوتری ساخته شده است که شما دوست عزیز می توانید آن را بازی کنید و از آن لذت ببرید.

معرفی بازی مار و پله

معرفی بازی مار و پله

یکی از قدیمی ترین و خاطره انگیز ترین بازی های دورهمی جهان که در کشور ما ایران نیز بسیار طرفدار دارد و علاقه مندان زیادی را جذب خود کرده است، بازی منچ و مار و پله است. همه ما حتی بچه های دهه های نود ایران آن را انجام داده اند. تعداد بازی کنندگان این بازی ها کمتر شده است اما هنوز افراد زیادی وجود دارند که این بازی را در هفته یا در ماه حداقل یک بار بازی می کنند و هنوز علاقه بسیار زیادی به این بازی ها دارند. این بازی که از یک تخته تشکیل می شود و یک سمت آن همیشه منچ و سمت دیگرش بازی مار و پله است که برای بازی کردن کافی است یک تاس و یک تخته برای بازی داشته باشید. قوانین این بازی به قدری ساده و قابل فهم است که شما با یک بار توضیح می توانید آن را به بهترین شکل بازی کنید و حتی ببرید.

در این بازی ۴ نفر هم زمان می توانند با یک دیگر بازی کنند و به ترتیب نفرات اول، دوم و سوم و چهارم بازی بر اساس ترتیب برندگان انتخاب شوند. همه ما بار ها این بازی را بازی کرده و از طریق آن سرگرم شده ایم و از بازی کردن با آن لذت برده ایم. این بازی به گونه ای طراحی شده است که باید در هنگام بازی با انداختن تاس به شماره اعدادی که در خانه های مربع تخته مار و پله نوشته شده است برویم و از میان بر ها حرکت کنیم تا به مار ها برخورد نکنیم زیرا اگر شما به خانه بروید که به مار ها برخورد کنید مار ها شما را نیش می زنند و مجبور هستید به جایی که دم این مارها قرار گرفته اند بروید و دوباره بازی را از آنجا شروع کنید و بالا بیایید.

در ادامه این مطلب با ریشه هایی که باعث به وجود آمدن این بازی و یا حتی جذب علاقه مندان زیاد به خود شده است آشنا می شویم؛ همراه ما باشید. مار ها و نردبان ها و تاس در کشور هندوستان به عنوان یک بازی خانواده به وجود آمد که در هند باستان به آن Moksha patam شناخته شده است و از محبوبیت و جذابیت بسیار بالایی در میان مردم هند برخوردار بوده است. این بازی با فلسفه سنتی هندو ها بسیار مطابقت داشت زیرا در تضاد کارما که امروزه این کلمه بسیار به گوش هر یک از ما می رسد و یا کاما که آرزو یا سرنوشت نام دارد قرار گرفته است. این بازی ایده اش مشخص است که از نسخه ای از انگلیس ویکتوریا که در سال ۱۸۹۲ میلادی معرفی شد الهام گرفته و طراحی شده است.

این بازی همچنین این مفهوم را می خواهد برساند که تأثیر کار ها و اعمال و رفتار های خوب در مقابل تأثیر کار های بد چگونه است. در واقع اگر بخواهیم به طور کلی واقعیتی که پشت ساخت و طراحی این بازی وجود داشت را اظهار کنیم باید بگوییم که این بازی را هندی ها برای این طراحی و ساختند تا به کودکان آموزش دهند که اگر کارهای خوبی را انجام دهند پاداش های خوبی را نیز از خداوند دریافت خواهند کرد اما اگر این گونه نباشد و کارهای بدی را انجام دهند و مسیر اشتباهی را در زندگی بروند سخت مجازات خواهند شد و نیش زدن مار ها در بازی و بازگشت به دم آن ها و مرحله پایین تر نشان از همین مفهوم دارد.

این بازی چه قوانینی دارد؟

بازی مار و پله قوانین سخت و بسیار پیچیده ای ندارد. این بازی یکی از راحت ترین و در عین حال بهترین و لذت بخش ترین بازی های تخته ای که دارای مهره های مختلفی هستند است که بسیاری از ما نیز با این بازی خاطرات زیادی داریم. این بازی در یک صفحه یا تخته و یا امروز بر روی پارچه های مختلفی که نقش مار و پله بسته شده است بازی می شود. این صفحه ای که مار و پله قرار دارد دارای خانه های مربع مختلف است که از اعداد صفر تا ۱۰۰ در این خانه ها قرار دارند. برنده در این بازی کسی خواهد بود که اولین نفر به آن عدد ۱۰۰ برسد. برای این کار شما باید تاس را بی اندازد و با عدد ۶ اگر در تاس ظاهر شود وارد بازی شوید.

سپس به همین روال گفته شده تاس را به طور شانسی بیاندازید و به نوبت هر عددی که آمد به همان مقدار حرکت کنید و اگر شما نفر اولی باشید که به عدد ۱۰۰ می رسد شما برنده شده اید. همچنین در این بازی اگر نزدیک به عدد ۱۰۰ باشید باید همان مقدار عدد باقی مانده را بیاورید تا بتوانید برنده شوید در غیر این صورت شما مجبورید که عددی را که اضافه مانده است کم کنید و به عقب برگردید. برای فهم بیش تر یک مثال می زنیم که متوجه منظور این قانون از بازی شویم؛ شما اگر در خانه ۹۶ باشید، عدد ۴ را برای رفتن به خانه ۱۰۰ نیاز دارید. اگر نتوانید عدد ۴ را در تاس بیاورید و برای مثال عدد ۶ در تاس ظاهر شود، شما ۴ خانه به سمت عدد ۱۰۰ حرکت می کنید و سپس ۲ عدد باقی مانده از عدد تاس تان را به عقب میایید یعنی بر روی خانه ۹۸ بر می گردید.

محتویات بازی مار و پله چیست؟

محتویات بازی مار و پله چیست؟

این بازی یک بازی راحت و ارزان قیمت است و به محتویات سنگین و گرانی احتیاج ندارد. محتویاتی که برای این بازی نیاز است، تخته بازی یا آن کاغذی است که شکل های مار و پله و خانه اعداد بر روی آن ها طراحی شده است. همچنین یک تاس نیز برای شروع بازی و مهره های مخصوص منچ یا همین بازی مار و پله نیاز است.

آموزش بازی مار و پله

برای این بازی شما نیاز به تاس و یک مهره منج دارید که قطعاً با آن آشنا هستید. برای شروع تاس را بی اندازید، اگر عدد ۶ آمد می توانید وارد بازی شوید و اگر غیر این عددی آمد باید تا وقتی که تاس عدد ۶ را نشان می دهد شما باید تاس را بیاندازید. وقتی عدد ۶ آمد وارد بازی می شوید و به نوبت با رقیبانتان تاس را می اندازید و به هر مقداری که عدد روی تاس نشان داده شد، شما موظف به حرکت هستید و اگر به نردبان برخورد کردید به بالا می روید و اگر به مار برخورد کنید تا انتهای عددی که دم مار در آن قرار گرفته است موظف هستید باز گردید. در نهایت هنگامی که به عدد ۱۰۰ برسید بازی را خواهید برد.

تعداد نفرات لازم برای انجام این بازی چند نفر است؟

شما در این بازی می توانید به هر تعدادی که خودتان می خواهید بازی کنید اما اصولاً این بازی نیز مانند منچ تا نهایتاً سقف چهار نفر بازی می شود. بیشتر از این نیز مهره ای در اختیار شما نمی باشد.

این بازی شرایط سنی دارد؟

این بازی را از کودکان تا نوجوانان می توانند بازی کنند و هیچ گونه شرایطی ندارد. همچنین در گوشی موبایل یا کامپیوتر خود نیز می توانید این بازی را انجام دهید. به تازگی این بازی در سایت شرط بندی نیز در دسترس کاربران قرار داده شده است.

زمان لازم برای انجام بازی مار و پله چند دقیقه است؟

زمان لازمی برای انجام این بازی در نظر گرفته نشده است هر زمان که شما به عدد ۱۰۰ برسید و این بازی را ببرید و سپس تعداد برنده های بازی مشخص شود بازی تمام می شود.

این بازی چه فوایدی دارد؟

این بازی چه فوایدی دارد؟

این بازی فواید زیادی از جمله سرگرمی و لذت بردن از لحظات را بر عهده دارد. همچنین شما در این بازی می توانید اگر به صورت شرطی بازی کنید، برنده شود و یک جایزه یا پولی که برای بازی در نظر گرفته شده است را به خود اختصاص دهید.

آیا نرم افزاری هم برای بازی مار و پله وجود دارد؟

نرم افزارهای زیادی برای بازی مار و پله وجود دارند که شما می توانید از طریق گوگل پلی یا بازار دانلود و سپس نصب کنید.

سوالات متداول

  1. بازی مار و پله برای کامپیوتر نیز وجود دارد؟

    بله. بازی مار و پله در نسخه های مختلفی وجود دارد که می توانید دانلود کنید و سپس آن ها را نصب کنید.

  2. بازی مار و پله آنلاین نیز وجود دارد؟

    خیر. این بازی به صورت آنلاین در حال حاضر وجود ندارد.

  3. دانلود بازی مار و پله سه بعدی برای اندروید را از کجا دانلود کنیم؟

    شما می توانید بازی مار و پله را از طریق برنامه های گوگل پلی یا بازار و یا مایکت را دانلود کنید و سپس نصب نمایید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید :

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام نظرات