کارت‌ها + شروع

چه چیزی می‌تواند ساده‌تر از یک بازی باشد که در آن کارت‌ها را پشت سر هم تقسیم کرده و سپس یکی یکی برمی‌دارید؟ با این وجود در بازی ابسترکت از نوع نیم (Nim) جذابیت بیشتری نسبت به آنچه که به نظر می‌رسد وجود دارد. همراه بیو کازینو باشید تا نحوه انجام این بازی را یاد بگیرید.

بازیکنان: ۲ نفر

کارت: ۲۴ (یا ۲۵)

نوع: جمع‌آوری ترکیب

کارت‌ها

در ابسترکت از ۲۴ کارت دک (آس، شاه، بی بی، سرباز، ۱۰، ۹) در هر خال استفاده می‌شود.

شروع

کارت‌ها را کاملاً با هم مخلوط کرده و تمامی آن‌ها را به صورت رو به بالا تقسیم کنید. کارت‌ها به نحوی چیده می‌شوند که همپوشانی لازم برای شناسایی هر کارت را داشته باشند.

بازی کارتی ابسترکت
یک، دو یا سه کارت را هر بار از راست به چپ بردارید

هدف

هدف کسب کردن کارت‌هاییست که ترکیبی امتیازآور را تشکیل می‌دهند (ست و دنباله، مانند رامی). این کار باید بدون کسب کردن کارت‌های غیر ضروری صورت بگیرد.

نحوه انجام بازی

بازیکن غیر دیلر چیدمان را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که به عنوان نفر اول بازی کند یا نفر دوم. در صورت دوم بودن، دیلر باید در ابتدا بازی کند.

شما هر کدام به نوبه خود یک، دو یا سه کارت متوالی را از انتهای بالای ردیف می‌کشید. این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که هیچ کارتی باقی نمانده باشد. انتها قسمتیست که کارت کاملاً در معرض دید قرار دارد.

شما باید کارت‌هایی را که رو می‌کنید به وضوح و ترتیب، بر اساس خال و رتبه، بر روی میز قرار دهید؛ به نحوی که رقیب شما همیشه بتواند آنچه را که تاکنون برداشته‌اید، ببیند.

امتیازدهی

ترکیبات دارای امتیاز ست با ۳ کارت یا بیشتر از یک رتبه، و دنباله‌هایی با سه کارت یا بیشتر از یک خال هستند. هر کارت تکی می‌تواند در صورت امکان، دو بار شمارش شود؛ یک بار در یک ست و یک بار در یک دنباله. امتیاز شما برای دیل شامل دو امتیاز جزئی است که در یکدیگر ضرب می‌شوند..

در ابتدا برای ترکیب‌ها به صورت زیر امتیاز می‌گیرید:

ست‌ها: تری اف ا کایند ۲ امتیاز، فور اف ا کایند ۸ امتیاز

دنباله‌های خال: از سه ۳، چهار ۴، پنج ۶، شش ۱۲ امتیاز

در ادامه امتیازات خود را برای ترکیب‌ها جمع کرده و آن را در تعداد کل کارت‌هایی که حریفتان کشیده است ضرب کنید. این میزان امتیاز شما در تقسیم کارت انجام شده خواهد بود.

میزری

از نظر تئوری، اگر هیچ ترکیبی ایجاد نکنید، هیچ امتیازی کسب نمی کنید؛ به این دلیل که یکی از مضارب صفر است. با این حال در چنین وضعیتی امتیازات معکوس می‌شوند. بازیکنی که هیچ ترکیبی ایجاد نکرده باشد، امتیاز هر آن چه را که دیگران بسازند، از آن خود می‌کند. سایرین نیز امتیازی کسب نخواهند کرد.

مثال

با توجه به چیدمان نشان‌ داده شده در بالا، بازیکن غیر دیلر در جایگاه اول قرار دارد. تعداد کسب شده در هر جفت نوبت بدین صورت بوده است: ۲-۲، ۲-۳ ، ۱-۱، ۲-۳، ۱-۳، ۲-۲.

بنابراین غیر دیلر آس و ۹ پیک، آس و بی‌بی دل، آس گشنیز، آس شاه بی بی سرباز ۹ خشت را در اختیار داشته و ۸ امتیاز برای چهار آس، به‌ علاوه ۴ برای دنباله خشت به دست می‌آورد. این عدد در ۱۴ کارت کسب شده توسط دیلر ضرب شده و نتیجه ۱۶۸ را به همراه دارد.

دیلر شاه بی بی سرباز ۱۰ پیک، شاه سرباز ۱۰ ۹ دل، شاه بی بی سرباز ۱۰ ۹ گشنیز و ۱۰ خشت را از آن خود می‌کند. وی ۸ امتیاز برای چهار ۱۰، به اضافه ۴ امتیاز برای کارت‌های شاه و سرباز، به اضافه ۴ امتیاز برای دنباله پیک، به اضافه ۳ امتیاز برای دنباله دل، به اضافه ۶ امتیاز برای گشنیزها، کسب می‌کند. مجموع این امتیازات ۲۵ است. این عدد در ۱۰ کارت کسب شده توسط غیر دیلر ضرب شده و ۲۵۰ امتیاز را به همراه می‌آورد.

جالب است ببینیم اگر همان چیدمان به روش‌های مختلف بازی شود، چه نتایجی حاصل خواهد شد. با این فرض که بازیکن غیر دیلر تصمیم بگیرد در ابتدا بازی کند.

  • آ. اگر هر بازیکن همیشه یک کارت بگیرد، دیلر با امتیاز ۹۶ بر ۶۰ برنده می‌شود.
  • ب. اگر هر بازیکن همواره دو کارت بگیرد، غیر دیلر با امتیاز ۱۴۴ بر ۱۲۰ برنده می‌شود.
  • ج.  اگر هر فرد همواره سه کارت بگیرد، غیر دیلر با امتیاز ۹۶ به ۸۴ برنده می‌شود.

نسخه ۱: ابسترکت مبتنی بر خال

این نسخه‌ مانند آنچه در بالا ذکر شد می‌باشد؛ با این تفاوت که تعداد کارت‌هایی که در هر نوبت می‌گیرید به طور خودکار به صورت یک، دو یا سه نیستند، بلکه با توجه به کارتی که در حال حاضر در معرض نمایش قرار گرفته‌ است تعیین می‌شوند. اگر این کارت پیک باشد، تنها می‌توانید همان را بردارید. اگر این کارت دل باشد، شما می‌توانید یک یا دو کارت بردارید. برای گشنیز سه کارت و برای خشت می‌توان چهار کارت برداشت. بنابراین، در طرحی که در بالا نشان داده‌ شده‌ است، بازیکن اول تنها می‌تواند آس را بگیرد. با این وجود بازیکن دوم می‌تواند یک یا تمامی چهار کارت بعدی را دریافت کند.

نسخه ۲: ابسترکت نامحدود

مانند بالا، جوکر باید اول گرفته‌ شود

این نسخه طی مکاتبه‌ای با دیوید لوی، یک برنامه نویس کامپیوتر آمریکایی که بازی را در انواع مختلف آزمایش کرده است، گردآوری شده‌ است. در این نسخه یک جوکر اضافه‌ کرده و ۲۵ کارت حاصل را مانند قبل تقسیم کنید؛ به طوری که ابتدا جوکر گرفته شود. بازیکن اول می‌تواند هر تعداد کارت تا دوازده را بکشد. در هر نوبت پس از آن باید حداقل یک کارت بگیرید. این می‌تواند هر عددی تا یک کارت بیش‌تر از بازیکن قبلی باشد. تنها هدف وجود جوکر این است که جلوی گرفتن‌ کارت‌های برابر (۱۲) توسط هر دو بازیکن را بگیرد. جوکر کارت وایلد نیست و نمی‌توان از آن برای تشکیل بخشی از ترکیب دارای امتیاز استفاده کرد.

ابسترکت ۵۲ کارته

این نسخه‌ از بازی در دو نیمه و با استفاده‌ از بسته‌ کامل ۵۲ کارتی انجام می‌شود. از آنجایی که به‌دست آوردن‌ دنباله‌های خال و چهارگانه دشوار است، ترکیب‌های دارای امتیازدهی با ترکیب‌های بازی اصلی متفاوت خواهند بود؛ این ترکیب‌ها بیشتر شبیه به مواردی هستند که در هیندسایت و نیمبلی (Hindsight و Nimbly) به کار گرفته‌ می‌شوند. این نسخه مانند نسخه اصلی بازی در بالا است؛ با این تفاوت که تعداد کارت‌هایی که در هر نوبت می‌گیرید، به طور خودکار به صورت یک، دو یا سه نیستند، بلکه با توجه به کارت فعلی مشخص می‌شوند.

اگر این کارت پیک باشد تنها می‌توانید همان را بردارید. اگر این کارت دل باشد، شما می‌توانید یک یا دو کارت بردارید. برای گشنیز سه کارت و برای خشت می‌توان چهار کارت برداشت. بنابراین، در طرحی که در بالا نشان داده‌ شده‌ است، بازیکن اول تنها می‌تواند آس را از آن خود کند. بازیکن دوم نیز می‌تواند یکی یا تمامی چهار کارت بعدی را بگیرد. پس از اتمام نیمه اول، کارت‌های برداشته‌ شده‌ را بررسی کرده‌ و به صورت زیر امتیازدهی کنید.

  • تعداد کارت‌های موجود در طولانی‌ترین خال شما ضرب در
  • تعداد کارت‌های طولانی‌ترین دنباله شما، بدون توجه به خال، ضرب در
  • تعداد کارت‌های طولانی‌ترین ست شما (۴، ۳ یا ۲)

در نهایت، اگر کمتر از ۱۳ کارت گرفتید، مقدار بالا را بار دیگر در تعداد کارت‌هایی که کمتر از حریف خود برداشته‌اید ضرب کنید؛ بدین معنا که برای هر کارتی که کمتر از ۱۳ کارت دارید، ۲ را محسوب کنید. این امر جبران کننده این واقعیت است که هر فردی که در مجموع کارت‌های بیشتری بگیرد، تمایل بیشتری به کسب امتیازهای ترکیبی خواهد داشت.

این امتیازات را ثبت کنید. سپس ۲۶ کارتی که قبلاً تقسیم نشده بود را در یک اسپرد جدید برای نیمه دوم بازی به صورت رو به پایین تقسیم کنید. هر فردی که در نیمه اول در جایگاه نخست بوده است، در نیمه بعدی جایگاه دوم را در اختیار خواهد داشت.

روند بازی و امتیازدهی مانند بالا است. در نهایت امتیاز دو نیمه خود را با هم جمع کرده و نتیجه خود برای کل دور را بدست آورید.

بازی

بازی تا هر امتیاز توافق شده‌ای ادامه خواهد داشت؛ برای مثال ۵۰۰ یا هر امتیاز یا تقسیم کارت مشخص دیگر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل