ارزش منتظره در پوکر چیست؟ + ارزش منتظره در موقعیت های رایج

ارزش منتظره در پوکر چیست؟

مفهوم EV یا همان ارزش منتظره بیشتر اینکه ریاضی باشد ذهنی است که می تواند به شما کمک کند تا در بازی پوکر طیف کارت های احتمالی حریف را بررسی کنید، بهترین تصمیم ها را بگیرید و پول زیادی به دست بیاورید.

اما توجه داشته باشید که عوامل مهم دیگری برای تصمیم گیری در خصوص ارزش منتظره در پوکر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. این عوامل عبارتند از:

  • طیف کلی کارت های حریف چیست؟
  • بعد از تصمیم گیری میزان استک ما چقدر خواهد شد؟
  • حریف چقدر در مقابل ریز فولد می دهد؟
  • آدز توسعه یافتن برای دست های ما چقدر خواهد بود؟

ارزش منتظره در موقعیت های رایج

ارزش منتظره در موقعیت های رایج

یکی از رایج ‌ترین مکان هایی که مفهوم ارزش منتظره به کار برده می شود است زمانی که در یک تورنمنت پوکر با استک کم چه بصورت پوکر لایو و یا پوکر آنلاین حضور دارید و شما باید تصمیم بگیرید که آل این کرده یا فولد بدهید.

در این مواقع لازم است احتمال فولد دادن و محدوده کارت هایی که حریف ممکن است داشته باشد محاسبه شود. برخی از عواملی که بر تصمیم شما تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • در صورت کال نشدن چه مقدار بیگ بلایند و آنته دریافت می کنید؟
  • طیف کارت های حریف برای کال کردن چقدر گسترده است؟
  • کارت شما در مقایسه با طیف کارت های حریف چگونه است؟
  • با کال کردن چقدر برنده یا بازنده خواهید شد؟

تصویر شما و سایر بازیکنان، مقدار پول موجود در استک شما و سایر بازیکنان تاثیر قابل توجهی بر تعداد کال های دیگران دارد.

زیرا بازیکنی با استک بالا ممکن است تصمیم بگیرد که برای پایین آوردن شما پول قرار دهد و بازیکنی با استک پایین ممکن است به قصد دبل آپ کردن شما را کال کند.

مثال های بازی در مقابل دست های قطبی

برای درک بهتر بد نیست به چند دست مختلف نگاه کنیم تا ببینیم چگونه استفاده از ارزش منتظره در پوکر می تواند به شما در درازمدت برای برنده شدن کمک کند.

در یک بازی کش گیم بدون محدودیت دست اول چک می شود و بلایند ها برابر 0.50 دلار و 1.00 دلار هستند و هم شما و هم حریفتان با 100 بیگ بلایند بازی را آغاز می کنید.

مرحله پیش از فلاپ

بازی تا حریف شما فولد می شود و او یک ریز استاندارد معادل 3 بیگ بلایند می دهد. حریف از کارت های زیادی برای بازی استفاده می کند و بسیار تهاجمی است.

شما در موقعیت دیلر کارت های پادشاه♥ و ملکه♠ را دارید و تصمیم می گیرید جاست کال کنید.

اسمال بلایند و بیگ بلایند هر دو فولد می دهند و کارت های آس♥، 2♥ و پادشاه ♠ می خورند و حریف ریز پیوسته را با مبلغ 4.5 دلار انجام می دهد.

شما روی زمین که آس دارد جفت دوم و یک کارت پادشاه♥ دارید که می تواند یک آدز برای شما فراهم کند.

به دلیل تهاجمی بود بازیکن او با کارت هایی که در اختیار داشته ریز پیوسته داده است و احتمالا هر ریزی را کال می کند. بنابراین شما جاست کال را انتخاب می کنید تا از موقعیت خود سود ببرید.

مرحله ترن و ریور

در ترن سرباز♠ می خورد و حریف چک می کند. با چک دادن متوجه می شویم که او کارتی مانند AA یا  QT ندارد بنابراین تصمیم می ‌گیرید چک کنید.

در این جا ریور کارت 4♠ می خورد و حریف 8 دلار در پات ریز می دهد.

بسیاری از اوقات حریف شما ممکن است AT یا A9 را به شما نشان دهد در نتیجه ما گزینه‌ هایی مانند ریز ارزشی با یک کارت آس، اسلوپلی با کارت‌ monster و یا کارت های بی ارزشی که پیر نشده اند را برای او در نظر می گیریم.

سپس ارزش منتظره در پوکر را در این شرایط بررسی می کنیم.

24 دلار در پات است و ما باید 8 دلار کال کنیم که آدز 3 به 1 را می دهد یعنی دست شما باید حداقل 1 بار از 4 بار احتمال برنده شدن داشته باشد و صلاحیت کارت های شما حداقل 25 درصد در مقابل کارت های حریف باشد.

پیشنهاد می کنیم از نرم افزار Poker Stow برای محاسبه ارزش منتظره و تجزیه و تحلیل بازی استفاده کنید.

در اینجا ما با کارت های زیادی سروکار داریم تا حریف بتواند روی فلاپ c-bet و بلوف بزند یا اینکه در ترن تسلیم شود و در مرحله ریور در مرحله ترن ریز بدهد.

بنابراین حتی اگر دست های بلوف زیادی از این کارت ها برداریم باز هم بالای 25 درصد خواهد بود و کال در این شرایط EV بسیار خوبی دارد.

مثال بازی بلایند در مقابل بلایند

مثال بعدی در شرایطی است که اسمال و بیگ بلایند رو به روی هم قرار می گیرند. تصویر شما کاملا تایت است و در موقعیت اسمال بلایند قرار دارید.

بیگ بلایند نیز یک بازیکن تایت به نظر می رسد اما تمایلات بازیکنی را که استک های کمتری دارد را درک می کند.

برای ساده ‌تر شدن فرض می ‌کنیم که گزینه‌ای به نام کال نداریم بنابراین ما باید دست هایی که بیگ بلایند کال می کند را بررسی کنیم.

بر اساس مشاهدات فرض می کنیم که او ما را با دست هایی مانند 77 یا A7 فولد می کند که این کارت ها 12 درصد از کارت های پوکر را تشکیل می دهند.

اکنون احتمال برد خود را در زمان کال شدن بررسی می کنیم.

بعد از بررسی می بینید که ما در این مورد از حریف عقب هستیم و بازیکن در 88 درصد مواقع روی بیگ بلایند فولد می کند. بنابراین ما تمام گزینه های موجود را بررسی می کنیم:

  • ما فولد می دهیم و اندازه استک به 1850 می رسد. سپس آل این می زنیم و بیگ بلایند در این مرحله فولد می دهد که طبق محاسبات 2300 در 88 درصد ضرب و 2024 حاصل می شود.
  • سپس آل این می کنیم و بیگ بلایند در این جا کال می کند. در این حالت 12 درصد احتمال کال شدن و 31.2 درصد احتمال برد داریم و با جمع این اعداد 3.7 درصد حاصل می شود.
    هم چنین طبق محاسبات 4000 در 75.3 درصد ضرب می شود تا عدد 12.150 به دست آید.
  • اتفاقات مراحل قبل تکرار می شوند ولی بازنده می شویم و با ضرب 12 درصد در 7.68 عدد 24.8 به دست می آید و Ev 0 می شود.
  • در این جا با جمع ارزش های منتظره 2147.12 دلار به دست می آید که ارزش منتظره All-in برابر مثبت 2174.12، Ev فولد دادن برابر منفی 1850 و مجموع ارزش منتظره در پوکر برابر 324.12 دلار خواهد بود.
    بنابراین اگر آل این بزنید میانگین 324.12 دلار در دراز مدت دریافت می کنید.

مثال هیرو کال در مرحله ریور

در این قسمت قصد داریم که یک بازی را در موقعیت بعد فلاپ بررسی کنیم.

فرض کنید که شما در موقعیت دیلر هستید و با کارت های 10♠ و 10♦ در پری فلاپ 500 ریز می دهید و بیگ بلایند از خود دفاع می کند.

سپس روی فلاپ حریف بر کارت های 7♠، 6♠ و آس♦ چک می دهد و شما 1500 ریز پیوسته می دهید.

بازیکن روی بیگ بلایند با دست های متوسط ​​بازیکنان را کال کرده و به دنبال کارت های دراو می رود و با قدرت و دستان قوی بازی می کند.

حریف مقابل 850 ریز شما را کال می کند. اما از آنجایی که حریف لوز است و می خواهد فلاپ را ببیند، طیف کارت هایی که پیش از فلاپ وارد بازی می کند بسیار گسترده است.

این بازیکن اگر کارت هایی مثل +AQ یا +88 داشته باشد قطعا شما را ری ریز می کرد بنابراین ما به او کارت هایی مثل A2، AJ، کانکتور و کارت های تک فاصله را نسبت می دهیم.

از آنجایی که او ریز پیوسته ما را کال می کند ما نیز دست های او را محدودتر می کنیم. سپس با توجه به دست ‌های احتمالی برای او می ‌توانیم به کارت های قوی مانند AJ ببازیم.

این امکان وجود دارد که حریف ما قبلا دراو قوی را چک ریز کرده باشد اما با شناختی که داریم این بازیکن فقط در این شرایط کال می کند.

بررسی مرحله ترن و ریور

ریور کارت 2♠ می خورد و طبق مشاهدات ما با این کارت چیز زیادی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه حریف 22 یا A2 داشته باشد.

حریف چک کند و ما نیز برای کنترل کردن پات چک می کنیم. کارت پادشاه♠ در مرحله ریور می خورد و حریف 3625 آل این می کند.

مقدار پات برابر 3050 و استک ما برابر 3625 است بنابراین حریف می تواند دو پیر یا ست داشته باشد و با وجود کم بودن این احتمال نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

در نتیجه مقدار ارزش منتظره در پوکر را در این مورد بررسی می کنیم:

3050 پات به اضافه 3625 استک برابر 6675 می شود که باید 3625 را کال کنیم و این حالت به ما آدز پات 1.83 به 1 می دهد.

بنابراین شانس برنده شدن ما باید از 1.84 به 1 بیشتر باشد تا بتوانیم کال کنیم.

در این مرحله با استفاده از نرم افزار متوجه می شوید که شانس برنده شدن شما 1.13 به 1 است و فقط بر اساس آدز پات این کال ارزش منتظره مثبت دارد.

پس بهتر است ارزش منتظره در پوکر را دقیق تر بررسی کنیم:

اگر فولد دهیم 3635 در استک می ماند اما اگر کال کرده و برنده شویم 10300 در 53.125 درصد ضرب شده و 5471.87 دلار حاصل می شود.

اما در صورت باخت در کال کردن ارزش منتظره برابر 0 خواهد بود. بنابراین ارزش منتظره کال مثبت 5471.87 و ارزش منتظره فولد منفی 3625.00 و با کال کردن مجموع ارزش منتظره برابر 1846.87 دلار خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل