استراتژی‌های پایه تورنومنت SNG یا Sit ‘N Go + ارزش چیپ در تورنومنت پوکر SNG

استراتژی‌های پایه تورنومنت SNG یا Sit ‘N Go

تورنومنت پوکر SNG زمان شروع خاصی نداشته و پس از پر شدن همه صندلی ها آغاز خواهد شد. به همین دلیل است که در بازی پوکر به آن «بنشین و برو» یا همان sit and go می گویند.

تورنومنت ها در مدل های متنوعی از هدز آپ گرفته تا مولتی تیبل و حتی بصورت پوکر آنلاین، با بیشتر از 100 میز وجود دارد. رایج ترین شکل، یک میز تک که 9 یا 10 نفره است، که معمولاً سه نفر اول برنده جایزه می شوند.

زمان بالا بردن بلایند معمولاً 15 دقیقه است، این زمان در نوع (توربو یا تورنمنت پوکر توربو TURBO) 5 تا 7 دقیقه و در نوع «سوپر توربو» تا 2 دقیقه است.

اندازه استک بازیکنان در آغاز می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً حداکثر مقدار شروع 1500 است و این مقدار می تواند به 100 درتورنومنت های سوپر توربو کاهش یابد.

هدف از این دوره ارائه کردن استراتژی های کلی و اساسی به شما جهت موفقیت در تورنومنت های low stake نولیمیت هولدم و همچنین تورنومنت پوکر SNG می باشد.

ما در مراحل مختلف بازی و بخصوص زمانی که bubble است (مرحله ای که فقط چند بازیکن در آن باقی مانده اند) استراتژی تورنمنت پوکر را مطالعه و بررسی می کنیم. همچنین در این مطلب چند نکته و ترفند بازی پوکر را به شما آموزش می دهیم.

ارزش چیپ در تورنومنت پوکر SNG

ارزش چیپ در تورنومنت پوکر Sit ‘N Go

قبل از اینکه به روند و استراتژی بازی پوکر بپردازیم، مهمترین چیز در اینجا این است که ارزش چیپ های شما متغیر و خطی بوده و هیچ ثباتی در زمان های مختلف بازی وجود ندارد.

این مطلب به چه معناست؟ در کش گیم شما می توانید ۱۰۰ دلار برای خود خریداری نمایید در صورتیکه ارزش چیپ ها ثابت است.

اگر تمام چیپ ها را از روی میز بردارید و برنده انها شوید می توانید آنها متناسب با همان مقدار به سکه تبدیل کنید. اما در تورنومنت پوکر SNG این اتفاق رخ نمی دهد.

برنده تمام چیپ ها را در پایان دریافت می کند، اما به اندازه ای که سیستم پرداخت اجازه می دهد، پول برنده می شود.

فرض کنید در تورنومنت پوکر SNG تک میز هستید، و ساختار پرداخت برای مقام اول 50٪، برای مقام دوم 30٪ و برای مقام سوم 20٪ است.

در پایان تمام چیپ ها در اختیار شماست اما تنها 50 درصد جایزه به شما تعلق می گیرد. دو بازیکن بعدی حتی اگرچیپ ای نداشته باشند، برنده مقداری جوایز می شوند.

در تورنومنت SNG، با ارزش ترین چیپتان آخرین چیپی که دارید است. چیپ پوکر اولیه شما کمتر از چیپ های بعدی شما ارزش دارد. به عبارت دیگر، هر چه به انتهای بازی نزدیک‌تر می‌شویم، ضریب نقدینگی چیپ ‌ها افزایش می یابد.

این شاید به نظر شما پیچیده به نظر برسد  ولی جای نگرانی نیست ما زیاد درگیر ریاضیات این موضوع نیستیم. آگاهی از این موضوع مهم ترین چیزیست که برای یک بازیکن Sit ‘N Go اهمیت دارد.

مراحل تورنومنت پوکر SNG

در اینجا قوانین تورنومنت را به قسمت های مختلف تقسیم می کنیم و در مورد راه های بهبود نتایج تورنومنت پوکر SNG توضیح می دهیم.

مراحل اولیه

در بازی های کم ریسک یا low stake، بازیکنان در مراحل اولیه بازی ضعیف و تدافعی می کنند. دقیقا شبیه کش گیم، بهترین سبک های بازی پوکر برخلاف جریان پیشرونده میز هستند.

به طور کلی بهترین گزینه در این موقعیت ها تایت اگرسیو است. به این ترتیب ما اغلب با ریز کردن وارد پات خواهیم شدو زمانی که بازیکنان زیادی در بازی حضور دارند، با  پاکت ریز و دست متوسط به آرامی کال کرده تا فلاپ را مشاهده نماییم.

شما باید با دستان خوب قدرتمند بازی کنید و بازیکنان را وادار به پرداخت هزینه کنید. حتی در این صورت با دست ضعیفی شبیه به تاپ پیر هم میتوانید پات قابل قبولی در مقابل بازیکنان دفاعی و ضعیف ببرید.

مراحل میانی

زمانیکه چند بازیکن از بازی بیرون رفتند و سایز بلایند ها افزایش یافت اغلب بازی بازیکنان تایت تر خواهد شد. هنگامی این موضوع شدید تر و افزایش می باید که در تورنومنت سوپر توربو باشند.

به طوریکه حتی برخی بازیکنان با استک زیاد شاید همواره با سوتد، آس های ضعیف و کانکتور ها کال کنند شما لازم است تا تایت اگرسیو باشید.

در مراحل ابتدایی Sit ‘N Go بازیکن تا مرحله ای امکان مانور دادن دارد اما در مقاطع میانی به خاطر ترس از دیلیت شدن بازیکنانخیلی مایل به قمار نیست.

در این موقعیت ها توجه نمودن به بازی حریف از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. لازم است در تورنومنت پوکر SNG بفهمید که کدام پلیر ترس از دیلیت شدن داشته و کدام نیز قابلیت قمار کردن دارد.

دنبال موقعیت هایی باشید تا بتوانید با این نکته در مقابل این افراد به سود برسید. هرچند ابتدا باید اطمینان یابید که دستی دارید که قابلیت مقاومت مقابل رقبا را دارد.

با ریز های سنگین دست های قوی خود را استارت بزنید و درنهایت از مبالغی که دیگر بازیکنان به شما خواهند داد شگفت زده می شوید.

مراحل انتهایی

در این مقطع استک در مقایسه با بلایند های بازیکنان تحت فشار بوده است و تهاجمی بازی کردن اواویت کارمان است. زدن آل-این در چنین شرایطی اغلب بهترین تکنیک تورنومنت SNG است که بقیه را وادار به فولد دادن می نماید.

اگر در مقایسه با بقیه بازیکنان بیشتر چیپ دارید باید قادر به کنترل میز باشید، مخصوصا زمانیکه بازیکنان دارای استک کم و ضعیف باهم درگیر بوده و استرس دیلیت شدن خود را دارند.

از این شرایط بهره ببرید به نفع خودتان. در مراحل دیگر شما بهتر است موقعیت بازی را بررسی کرده و از استراتژی فولد بقیه بازیکنان استفاده نمایید تا بتوانید چیپ هایتان را افزایش دهید.

چیپ های مستقل (ICM)

بخش bubble در Sit ‘N Go زمانی شروع خواهد شد که روبه رو با ایده ICM می شویم. Independent chip model  یا همان ICM مشخص خواهد کرد که با چه دست هایی قادرید ریز یا کال نمایید.

توجه کنید که ارزش چیپ ها در تورنومنت پوکر SNG غیر خطی و یا متغیر است همانطور که در بالا گفتیم. پسICM روشی جهت تخمین زدن ارزش چیپ ها نسبت به جایزه است نیاز نیست در ریاضیات عالی باشید.

همینکه بدانید در این موقعیت ها ریاضی چه گونه عمل میکنند و چگونه بازیکنان را به مرحله bubble وارد میکنند کافیست.

در ادامه به طور کلی به بررسی استراتژی هایی در حین رسیدن پلیر ها به مرحله آخر یا همان مرحله bubble خواهیم پرداخت. تمام این موارد بر اساس ICM می باشند.

چیپ لیدر کسی که بیشترین چیپ را دارد

چیپ های شما هنگامیکه نفر اول هستید بهترین سلاح و وسیله شما جهت نفوذ است . کلا زمانیکه  یک فرد مقدار بسیار اندکی چیپ داشته شما میتوانید به راحتی به آن حمله کنید.

زمانیکه شخصی با چیپ اندک کارت هایش را زمین گزاشت شما میتوانید ریز دهید تا بقیه بازیکنان را تحت فشار بگزارید.  بزرگترین ترس برای بازیکنان ترس  از باخت پیش از انکه بازیکن با استک کم از بازی دیلیت شود است.

جایگاه دوم

وقتی در رده دوم هستید در بازی  تورنومنت پوکر SNG می توانید به بازیکن سوم فشار زیادی وارد کنید، مخصوصاً اگر سمت راست او بنشینید.

درصورتیکه چیپ لیدر در حال بازی است بسیار مراقب باشید. شما باید به پوزیشنتان و بازیکنان با استک کم توجه کنید.

اگرچه می توانید بازی را از دست بازیکنان با استک کمتر نسبت به خودتان بگیرید، اما برای بازی با آنها به کارت های خوب و قدرتمندی نیز نیاز دارید.

جایگاه سوم

بسیاری از مبتدیان در این شرایط بسیار ترسو رفتار می کنند و سعی می کنند دور و بر خود بچرخند فولد دهند و منتظر بمانند تا بازیکنان دیگر حذف شده و سپس به پول نقدشان دست یابند. اتفاقا این بازیکنان از استراتژی درستی استفاده می کنند.

درصورتیکه چیپ شما به بازیکنی با مبلغ کم نزدیک است، باید در مقابل او بازی تهاجمی کنید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این بازیکن به شما ببازد، اما اغلب اوقات بازی لوز کردن یا کال کردن ریز غیر منطقیمی باشد.

جایگاه چهارم

بسته به موقعیت، باید به طور موثر در مسیر حرکت کنید یا در پات ها ریسک کنید و بازیکن را مجبور به ترک و فولد دادن نمایید.

بهترین بازیکن برای حمله بازیکنی است که در موقعیت سوم قرار دارد. اما از ملاقات و رویارویی با بازیکنان دیگر نترسید.

اگر کاری انجام ندهید، به مرور زمان استکتان ضعیف تر از بلایند خواهد شد و امیدتان را به راحتی از دست میدهید. نترسید که برنده نشوید، به هر حال ماندن در رتبه چهارم باعث برنده شدن شما نمی شود.

4 استراتژی برای تورنومنت پوکر SNG

بازیکنان پوکر زیادی هستند که ضعیف هستند و سهم دفاعی کمی در Sit ‘N Go دارند و شما باید قادر باشید تا از سبک بازی آنها استفاده کنید. برای هر بازی سطح پایینی که می بینید، یک ضد حمله وجود دارد.

در اینجا چند نکته برای موقعیت های مختلف آورده شده است. اگر  کال را زیاد انجام میدهند تلاش کنید تا زیاد به آنها بلوف نزنید.

اگر رقیب زیاد کال میکند سعی کنید تا ریز ارزشی بدهید. درصورتیکه با کارت های دراو درست بازی نمی کنند تحت فشار بگزاریدشان.

اگر در بیشتر تایم ها فولد می دهند بلوف بزنید. اگر آل-این بازیکنان را در برخی مواقع محدود کال می کنند به آنها آل-این بزنید.

همه بازیکنان Sit ‘N Go بر اساس ریاضی بازی نمی کنند، تعداد کمی به نحوه سوء استفاده از رفتار حریف توجه می کنند.

مهم است که همیشه به سبک بازی حریف خود توجه کنید، توجه داشته باشید که با چه دست هایی بازی می کند و چقدر تهاجمی است.

اگر به بازیکنی برخورد کردید که با دو پیر خودش مانند یک دست ناتسش رفتار می کند، می توانید به راحتی او را با استفاده از استریت و ست یا فلاش روی ریور آل این بزنید.

در حالی که واضح است که زمین دارای فلاش یا استریت است، در دراز مدت اگر به جای ریز ارزشی، به صورت آل-این اقدام کنید، سود بیشتری به دست خواهید آورد.

به همین صورت، اگر حریف شما با تاپ پیرش خود مانند یک دست ناتس رفتار می کند، با دو پیر خود تهاجمی و قدرتمند بازی کنید.

جمع بندی

نکته اصلی که در این دوره در پوکر یاد گرفتیم این است که شما باید در ابتدا و اواسط تورنومنت تایت اگرسیو رفتار کنید و بتوانید در مرحله پایانی طبق استراتژی ICM از موقعیت استفاده کنید.

توجه داشته باشید که همیشه نگران چیپ هایتان نباشید و از سایر بازیکنان و وضعیت آنها و سایر پوزیشن ها پوکر آگاه باشید و از چیپ هایتان به عنوان سلاح استفاده کنید.

فراموش نکنید که ارزش چیپ ‌های شما با خروج بازیکنان دیگر تغییر می‌کند و استفاده از آن‌ها درمقابل حریف، به خصوص در مراحل پایانی، برتری مشخصی به شما می‌دهد.

توجه به ICM، موقعیت و هر چیزی که در مورد حریف خود می دانید باید بیشتر از کارت های شما در تصمیم گیری های شما نقش داشته باشد.

درک این مفاهیم و توجه به سبک بازی رقیب به شما این امکان را می دهد که به یک بازیکن موفق در تورنومنت SNG تبدیل شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل