انتخاب سرمربی ضعیف + عدم وجود برنامه سازمانی و ساختار

پس از واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس به نظر می رسید وضعیت این تیم از یک تیم همیشه بدهکار به کلی عوض شود و با تقویت ملی تیم، یک تیم قدرتمند روانه مسابقات شود اما در عمل همه چیز برعکس شد. نشانه هایی وجود دارد که هلدینگ هیچ تمایلی به تیمداری و ورود به فوتبال پر هیاهوی ایران نداشته و ندارد و تملک استقلال به این مجموعه تحمیل شده است.

 

  • انتخاب سرمربی ضعیف

از همان ابتدا تقریباً مشخص بود که جواد نکونام مربی نیست که بتواند استقلال را در مسابقات آسیایی به قهرمانی برساند و در ادامه مشخص شد او و کادرش در قهرمان کردن این استقلال در لیگ و جام حذفی هم ناتوان هستند. اما مدیران هلدینگ و شخص شهریاری که نماینده تام الاختیار هلدینگ در امور استقلال محسوب می شود، بدون توجه به عاقبت کار، به جای عقد قرارداد با یک سرمربی تراز اول جهانی، با نکونامی قرارداد بستند که جز ایجاد جنجال و حاشیه هیچ چیز برای استقلال نداشت و در نهایت در قمت یک شکست خورده تمام عیار با شعار حیا کن و رها کن، این تیم را ترک کرد. حتی امروز که صحبت از استعفای نکونام است، هیچ اقدام عاجلی برای تعیین سرمربی تراز اول جایگزین او نشده است.

 

  • عدم وجود برنامه سازمانی و ساختار

همانطور که در برنامه تحلیلی مشکلات استقلال در فوتبال برتر عنوان شد، انتظار می رفت هلدینگ خلیج فارس نظم ساختاری خود را به استقلال تعمیم دهد اما عملاً آنها با کنار کشیدن خود و تعیین یک نماینده تام الاختیار جنجالی به نام شهریاری نشان دادند هرگز دوست ندارند به موضوعات استقلال به صورت جدی و بنیادی رسیدگی کنند و همه چیز بر مبنای سلیقه و نظر شخصی شهریاری جلو رفت. در این سیستم معیوب و دیکتاتورگونه مدیرعامل و هیئت مدیره نقش نمایشی داشتند و همه مشکلات این تیم از فصل نقل و انتقالات از دخالت های بیجای شهریاری و اطرافیانش در جذب بازیکنان بوسنایی شروع شد. اتفاقی که در پرسپولیس شاهد آن نیستیم و اختیار تام به مدیرعامل تیم داده شده و نه نماینده تام الاختیار کنسرسیوم بانک ها!

 

  • عدم ساخت ورزشگاه اختصاصی

از همان ابتدای مالکیت استقلال توسط هلدینگ مشخص بود که اولین برنامه این مجموعه باید برنامه ریزی برای ساخت استادیوم اختصاصی برای این تیم باشد. اما با گذشت یک سال از این واگذاری، نه جانمایی انجام شده، نه بودجه ای تخصیص داده شده و نه حتی شکل شماتیکی از ورزشگاه خیالی خلیج فارس طراحی شده است تا مشخص شود این هلدینگ اصلاً به فکر ادامه تیمداری استقلال نیست وگرنه در یک سال گذشته حتماً کارهای اولیه ساخت استادیوم اختصاصی آغاز شده بود اما حتی صحبت این موضوع نیز در جلسات هیئت مدیره نیست چه برسد به انجام کارهای اجرایی آن و جانمایی استادیوم مذکور!

 

هلدینگ می خواهد از شر استقلال خلاص شود

همه عوامل بالا از جمله نشانه های مهمی است که نشان می دهد هلدینگ اصلاً به استقلال فکر هم نمی کند و چه برسد بخواهد برای موفقیت این تیم تصمیمات بزرگ بگیرد. با توجه به اینکه طبق شرایطی (عدم احراز صلاحیت مالکین استقلال و پرسپولیس ) هیئت واگذاری می تواند مالکیت هلدینگ را سلب کرده و باشگاه استقلال را مجدداً به وزارت ورزش بازگرداند؛ به نظر می رسد مدیران هلدینگ و شخص علی عسگری به دنبال فعال کردن این گزینه و خلاص شدن از شر حواشی تیم پر هوادار استقلال هستند. ظاهراً این آپشن زمانی فعال می شود که آبی ها نتوانند در انتهای فصل در رتبه های بالای جدول جایی داشته باشند و در لیگ نخبگان و جام حذفی نیز به موفقیتی نرسند. با دسته گلی که جواد نکونام تا به اینجا به آب داده( 5 امتیاز از 5 بازی) به نظر نمی رسد استقلال بتواند در فصل جاری مسابقات در جایگاه مناسبی قرار بگیرد و حتی کسب سهمیه لیگ نخبگان فصل بعد هم در خطر از دست رفتن است.

 

در پایان توجه شما را به صحبت های یکی از مسئولین هلدینگ در مجمع این باشگاه جلب می نمائیم که مدعی شد، تملک باشگاه استقلال از سمت دولت به آنها تحمیل شده است و این مجموعه تمایلی به خرید استقلال نداشته است.

 

پی نوشت: وقتی به انتصاب های اخیر هیئت مدیره پرسپولیس نگاهی می اندازیم (حضور مشاور ورزشی پزشکیان و یک عضو پر نفوذ شورای شهر تهران) و با افراد حاضر در هیئت مدیره استقلال مقایسه می کنیم، به سادگی می توان متوجه شد چه اتفاقی در پس پرده در جریان است. قاقا لی لی (هلدینگ) را به استقلال دادند اما خدمات اصلی را به تیم دیگر!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل