بازی کارتی تراکتور چیست؟ (قسمت اول)

بازی کارتی تراکتور چیست؟
در این مطلب ما نحوه کامل انجام بازی کارتی تراکتور (tractor) را پوشش خواهیم داد مقاله را با توضیح مفهومات عمومی این بازی و نحوه انجام آن شروع می‌ کنیم سپس جزئیات بیشتری از بازی را بیان می‌ کنیم.

معرفی بازی
بازی کارتی تراکتور (tractor) یک بازی چینی است و در زبان چینی با نام tuo la ji به معنی تراکتور یا باشی فن به معنی ۸۰ امتیاز شناخته می شود بازی کارتی تراکتور یک نسخه توسعه یافته از sishi fen 40 امتیاز است که از دو یا چند دسته کارت استفاده می کند همه این بازی‌ ها در مجموع با نام Sheng1 Ji2 شناخته می‌ شوند که به معنای بالا بردن سطح یا ترفیع است بازی کارتی تراکتور به طور گسترده در چین محبوب است به ویژه در شانگهای.

بازیکنان و کارت ها
در بازی کارتی تراکتور چهار بازیکن در دو تیم ثابت قرار می‌ گیرند و هم‌ تیمی‌ ها مقابل یکدیگر می‌ نشینند برای انجام این بازی از دو دسته کارت استاندارد بین المللی استفاده می شود همراه با چهار جوکر دو قرمز و دو سیاه یعنی در مجموع 108 کارت نیاز است.
هدف از انجام بازی کارتی تراکتور برنده شدن دست‌ هایی است که حاوی شاه ده و پنج هستند شاه‌ ها و ده‌ ها هر کدام 10 امتیاز و پنج‌ ها هر کدام 5 امتیاز ارزش دارند اما همه‌ ی کارت های دیگر بی ارزش هستند در مجموع 200 امتیاز در دسته کارت وجود دارد.
معمولاً جوکرها همه کارت‌ های یک خال خاص و همه کارت‌ های یک رتبه خاص کارت‌ های حکم هستند بالاترین کارت‌ های حکم عبارتند از جوکر های قرمز سپس جوکر های سیاه سپس کارت‌ هایی که هم به خال حکم و هم به رتبه‌ ی حکم تعلق دارند سپس دیگر کارت‌ های رتبه‌ ی حکم همه برابر سپس کارت‌ های باقی‌ مانده از خال حکم در ترتیب نزولی از آس به دو در سایر خال‌ ها کارت‌ ها از آس بالاترین به دو کم‌ترین با حذف کارت‌ هایی که رتبه‌ ی حکم دارند رتبه‌ بندی می‌ شوند.
به عنوان مثال اگر هفت رتبه‌ ی حکم و گشنیز خال حکم باشد کارت‌ های حکم از بالا به پایین عبارتند از: جوکر قرمز، جوکر سیاه، گشنیز 7، کارت‌ های 7 دیگر در رتبه برابر، آس گشنیز، شاه گشنیز، بی بی گشنیز، سرباز گشنیز، 10 گشنیز، 9 گشنیز، 8 گشنیز، 6 گشنیز، 5 گشنیز، 4 گشنیز، 3 گشنیز، 2 گشنیز.
کارت‌ ها در هر یک از خال‌ های دیگر به این صورت رتبه‌ بندی می‌ شوند: A، K، Q، J، 10، 9، 8، 6، 5، 4، 3، 2.
توجه داشته باشید که برای اهداف بازی کارت های رتبه‌ ی حکم به عنوان کارت‌ های متعلق به خال حکم محسوب می شوند نه به خال‌ هایی که روی آن‌ ها مشخص شده‌ است جوکر ها هم متعلق به خال حکم هستند.
در برخی توافقات در این بازی هیچ خال حکمی وجود ندارد در این مورد تنها کارت‌ های حکم چهار جوکر هستند جوکر های قرمز که جوکر های سیاه را شکست می دهند کارت های هر چهار خال از بالا به پایین به این صورت رتبه بندی می شوند: A، K، Q، J، 10، 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2.

اعلام کنندگان و رقیبان: امتیازات و هدف در بازی کارتی تراکتور
امتیازات تیم ها به عنوان رتبه کارت بیان می شود. در شروع بازی، هر تیمی دارای کمترین امتیاز ممکن یعنی دو است. با برنده شدن در بازی ها، یک تیم می تواند امتیاز خود را به رتبه بالاتری برساند: سه، چهار، پنج و غیره. بالاتر از ده، سرباز، بی بی، شاه و آس می آیند. هدف، دستیابی به امتیاز بالاتر از آس است. تیمی که به این امر دست می یابد، برنده بازی است.
در هر دست، یک تیم اعلام کننده است که گاهی در چین به عنوان dang1 zhuang1 شناخته می شود. و تیم دیگر حریف (رقیب) است.
در دست اول، هر یک از تیم ها می توانند اعلام کننده باشند، بسته به اینکه چه کسی حکم را انتخاب می‌کند. اما در دست‌های بعدی، تیمی که دست قبلی را ببرد، اعلام‌کننده و تیم دیگر حریف خواهد بود.
یکی از اعضای تیم اعلام کننده ها شروع کننده‌ ی دست خواهد بود که این مزیت را دارد که آخرین کارت ها را در توزیع کارت بگیرد برخی از کارت ها را دور بیندازد و اولین کارت دست اول را بازی کند.
در حالی که اعلام کنندگان سعی می کنند امتیاز خود را افزایش دهند هدف حریف گرفتن حداقل 80 امتیاز کارت است که در این صورت آنها اعلام کننده دست بعدی می شوند.

توزیع کارت و انتخاب حکم در بازی کارتی تراکتور
در بازی کارتی تراکتور توزیع کارت و بازی در خلاف جهت عقربه های ساعت انجام می‌ شود کارت ها بر زده می‌ شوند و رو به پایین در مرکز میز روی هم قرار می‌ گیرند.
هر بازیکن به نوبه خود یک کارت از بالای کارت‌ ها بر می‌ دارد و در خلاف جهت عقربه های ساعت دور میز این عمل ادامه پیدا می‌ کند تا زمانی که هر بازیکن 25 کارت داشته باشد و 8 کارت رو به پایین روی میز باقی بماند.
بازیکنان به کارت هایی که می گیرند نگاه می کنند آنها را به دست خود اضافه می کنند اما آن‌ ها را به بازیکنان دیگر نشان نمی دهند.
در دست اول رتبه‌ ی حکم دو (2) است در دست‌ های بعدی رتبه حکم با امتیاز تیم اعلام‌ کننده‌ ها تیمی که دست قبلی را برنده شده است برابر خواهد بود.
حکم در حین توزیع کارت توسط بازیکنی انتخاب می‌ شود که یک کارت با رتبه حکم یا دو کارت یکسان با رتبه حکم یا دو جوکر یکسان بصورت رو به بالا روی میز نشان می‌ دهد خال حکم خال کارت نشان داده شده است اگر جوکر های یکسان توسط بازیکن نمایش داده شوند هیچ حکمی وجود نخواهد داشت و رتبه حکم جایگاه خاصی در آن توزیع کارت ندارد.
اگر در حین توزیع کارت کارتی از رتبه‌ ی حکم را از وسط میز برداشتید موظف به افشای فوری یا کلا افشای آن نیستید شاید بخواهید بیشتر منتظر بمانید تا بیشتر دست خود را ببینید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این خال را حکم کنید یا خیر و یا شاید امیدوار باشید که بعداً کارت های دیگری از رتبه حکم را برخواهید داشت که به شما امکان انتخاب خال را بدهند.
با این حال اگر بازیکن دیگری قبل از انجام این کار حکم را انتخاب کند دیگر نمی‌ توانید با افشای یک کارت حکم را انتخاب کنید پس از فاش شدن یک کارت با رتبه‌ ی حکم تنها زمانی می توان خال حکم را تغییر داد که بازیکن دیگری دو کارت با رتبه‌ ی حکم یکسان را فاش کند سپس خال این کارت‌ ها جایگزین اولین خال نشان‌داده‌ شده می‌ شوند.
اگر یک جفت کارت با رتبه‌ ی حکم یکسان پیش از این نشان داده شده باشد خال حکم را نمی توان تغییر داد اما می تواند توسط بازیکن دیگری که یک جفت جوکر یکسان را در معرض دید قرار می‌ دهد حذف شود به طوری که هیچ حکمی به جز جوکرها در آن دست وجود نخواهد داشت.
شما همچنین می‌ توانید با افشای یک جفت کارت با رتبه‌ ی حکم یکسان حتی اگر هیچ‌ کس قبلاً کارتی را فاش نکرده باشد حکم را ایجاد کنید و حتی اگر کسی سعی نکرده یک خال حکم بسازد می‌ توانید با افشای جوکرها حالتی را شکل دهید که هیچ حکمی وجود ندارد.
اگر پیش از این با نشان دادن یک کارت حکم را ساخته‌ اید بعداً نمی توانید با لو دادن یک جفت کارت خال حکم را عوض کنید اما در صورت تمایل می توانید از یک جفت برای تغییر خال حکمی که توسط همتیمیتان با استفاده از یک کارت ساخته شده است استفاده کنید.
اگر بازیکن دیگری با یک جفت حکم را باطل کرد شما می‌ توانید با افشای یک جفت جوکر حکم را از بین ببرید.
در هر توزیع کارت یک نفر از تیم اعلام کنندگان شروع‌ کننده است این بازیکن هشت کارت آخر را می گیرد بدون اینکه به سایر بازیکنان نشان دهد به دست خود اضافه می کند و هشت کارت را از دست خود بصورت رو به پایین دور می اندازد دور انداختن کارت‌ های با ارزش می‌ تواند خطرناک باشد زیرا ارزش امتیاز در صورت وجود این کارت‌ های دور ریخته شده دو برابر می‌ شود یا احتمالاً در یک فاکتور بالاتر ضرب می‌ شود و به تیمی داده می‌ شود که آخرین دست را برنده می‌ شود برای کسب اطلاعات بیشتر بخش امتیازدهی را ببینید شروع کننده همچنین اولین دست را شروع می‌ کند.
در اولین توزیع کارت بازیکنی که کارت‌ ها را بر می‌ زند و اولین کارت را از کارت‌ های روی میز بر می‌ دارد به‌طور تصادفی انتخاب می‌ شود بازیکنی که در نهایت حکم را می سازد شروع کننده می شود و تیمی که بازیکن شروع کننده در آن است تیم اعلام کننده خواهد بود.
در توزیع کارت‌ های بعدی اگر اعلام کنندگان دست قبلی را برنده شده باشند شروع کننده‌ ی جدید هم‌ تیمی شروع کننده قبلی است اگر حریفان برنده شدند و به اعلام کنندگان جدید تبدیل شدند شروع کننده بازیکنی است که در سمت راست شروع کننده‌ ی قبلی قرار دارد.
گاهی اوقات اتفاق می‌ افتد که وقتی همه 25 کارت خود را گرفته‌ اند همچنان هنوز هیچ کسی کارت یا کارت‌ هایی را برای تعیین حکم در معرض نمایش قرار نداده است.
این مورد زمانی اتفاق می‌ افتد که بازیکنانی که کارت‌ های حکم را در دست خود دارند کارت‌ های دیگری در همان خال را نیز در دست خود دارند و بنابراین خال را به عنوان حکم نمی‌ خواهند.
سپس یک مکث وجود دارد تا ببینیم آیا کسی در این مرحله مایل است یک حکم را افشا کند یا خیر و اگر باز هم کسی مایل نباشد که کارت یا کارت‌ هایی را نشان دهد هشت کارت آخر یکی یکی رو به بالا می شوند اگر کارتی از رتبه حکم پیدا شود خال آن کارت تبدیل به خال حکم می شود و هیچ کارت دیگری آشکار نمی شود.
اما اگر هر هشت کارت در معرض دید قرار گیرند و فاقد کارت رتبه‌ ی حکم باشند حکم با بالاترین کارت تعیین می شود بدون احتساب جوکرهایی که ممکن است آنجا باشند اگر دو یا چند کارت مساوی بالاترین وجود داشته باشد خال اولین کارتی که در معرض دید قرار گرفته است خال حکم را تعیین می کند.
سپس شروع کننده طبق معمول هشت کارت را می گیرد و هشت کارت دست خود را دور می‌ ریزد.
رویه فوق در دست دوم و بعدی نیز اعمال می شود یعنی در دست‌ هایی که شروع کننده قبل از توزیع کارت مشخص است بسیار بعید است که در دست اول هیچ کس یک کارت حکم را از بین 25 کارت خود آشکار نکند زیرا با تعیین حکم تیم شما مزیت اعلام کننده بودن را به دست می آورد اگر این اتفاق می افتاد کارت ها بر روی هم ریخته می‌ شوند و توزیع کارت تکرار می‌ شود.

انجام بازی کارتی تراکتور
پس از دور انداختن هشت کارت شروع کننده اولین دست را شروع می‌ کند چهار نوع اقدام برای شروع بازی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود در زیر مورد بحث قرار خواهند گرفت:

هر کارت تکی
هر جفت کارت یکسانی که با هم بازی می شوند دنباله ای از جفت های متوالی با کارت های یکسان مجموعه ای از کارت های برتر
هر یک از بازیکنان دیگر به ترتیب خلاف جهت عقربه‌ های ساعت در اطراف میز باید همان تعداد کارتی را که شروع کننده در ابتدای دست قرار داده است بازی کنند و تا آنجا که ممکن است باید خال را دنبال کنند.
توجه داشته باشید که جوکرها و کارت‌ های رتبه‌ ی حکم متعلق به خال حکم محسوب می شوند برنده‌ ی دست طبق قوانینی که در زیر برای هر نوع شروعی تعیین شده است مشخص می شود برنده هر دست دست بعدی را شروع می‌ کند و می‌ تواند دوباره یا یک کارت تک یا یک جفت کارت یا دنباله جفت یا مجموعه برتر را بازی کند.
اگر رقیب شروع کننده دست را برنده شود هر کارت ارزشمند شاه، ده و پنج که در آن دست وجود دارد رو به بالا در مقابل یکی از حریفان قرار می گیرد.
کارت‌ های باقی‌ مانده به صورت رو به پایین در مقابل هم‌تیمی شروع‌ کننده قرار می‌ گیرند آن‌ ها باید به خوبی از کارت‌ های دور انداخته شده‌ ی شروع‌ کننده که رو به پایین در جلوی شروع‌ کننده ذخیره می‌ شوند جدا نگه داشته شوند.
اگر تیم اعلام‌ کننده‌ ی حکم برنده‌ی دست باشد تمام کارت های موجود در آن به صورت رو به پایین در مقابل هم‌ تیمی شروع کننده قرار می‌ گیرند به این ترتیب همیشه می توان با نگاه کردن به کارت های رو به بالا در مقابل حریفان متوجه شد که آنها تاکنون چند امتیاز کسب کرده اند مجموع امتیازهای کارت جمع آوری شده توسط حریفان نتیجه را تعیین می کند حریفان اگر 80 امتیاز یا بیشتر داشته باشند برنده می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل