بررسی عملکرد بسیار ضعیف بنیادی فر داور دربی 102: من هیچ کاره م از VAR بپرسید!

دربی 102 با تمام حواشی و جنجال هایش تمام شد اما آنچه از این بازی جنجالی به یادگار ماند، عملکرد بسیار ضعیف کوبل داوری در صحنه های پرشمار بحث برانگیز این بازی بود که صدای اعتراض هر دو تیم را در آورد.

بررسی عملکرد بسیار ضعیف بنیادی فر داور دربی 102: من هیچ کاره م از VAR بپرسید!

باید به حال فوتبال ایران و کمیته داوران تاسف خورد که فردی همچون بنیادی فر داور الیت آن است که حتی ساده ترین اصول داوری را هم یا نمی داند یا نخواست که اجرا کند.

 

1 پوئن منفی – 1 پوئن مثبت

بنیادی فر در نیمه اول، به درخواست تیم عراقی مستقر در اتاق VAR صحنه سرنگون شدن شهاب زاهدی به واسطه سر خوردن سهرابیان بر روی او را ندید؛ البته جای شکرش باقیست که او تصمیم درست گرفت و این صحنه را پنالتی تشخیص نداد چرا که هر دو بازیکن تعادل مناسبی نداشتند و سهرابیان نه به واسطه هل دادن بلکه به واسطه سر خوردن، ناخودآگاه روی شهاب زاهدی افتاد. پوئن منفی به خاطر ندیدن صحنه و پوئن مثبت به خاطر تصمیم درست.

1 پوئن منفی

سهرابیان و علی نعمتی با یکدیگر درگیر شدند و او می توانست به هر دو بازیکن کارت زرد نشان دهد اما اینکار را نکرد. (مشابه اتفاقی که آرش رضاوند و علی شجاعی در بازی فولاد رقم زدند و هر دو بازیکن با کارت زرد جریمه شدند)

 

2 پوئن منفی

در صحنه بعدی، کنعانی زادگان با یک فن کشتی فرنگی مانع از ادامه حرکت بلانکو برای ضربه زدن به توپ شد اما داور اینبار صحنه را دید اما اعتقادی به پنالتی نداشت و VAR هم بی توجه بود.

 

1 پوئن مثبت

در صحنه بعدی مهدی ترابی قصد اشت توپ را از محوطه جریمه خودی دور کند که ناخواسته توپ به دست او خورد و داور مسابقه خوشبختانه این صحنه را دید و اعتقادی به پنالتی نداشت که البته تصمیم درست را در این صحنه اتخاذ کرد.

 

2 پوئن منفی

در دقیقه 60 بازی داور خطای شدید حامد فر روی قوزک پای شهاب زاهدی را ندید و به اتاق VAR هم بی توجه بود تا این بازیکن که یک کارت زرد داشت، اخراج نشده باشد. 2 پوئن منفی برای این صحنه از آن جهت است که او خطا را دید و اعلام کرد اما اینکه چطور شدن آن را در تصمیم گیری اش لحاظ نکرد جای سوال دارد و حتی حاضر نشد صحنه را با VAR بررسی کند.

 

1 پوئن منفی

در یک ضد حمله پرسپولیس، روزبه چشمی در میانه میدان با یک خطای معمولی مانع از حرکت بازیکن پرسپولیس شد و این در حالی بود که آرمین سهرابیان پشت سر او حضور داشت اما بنیادی فر یک کارت زرد به چشمی نشان داد.

 

4 پوئن منفی

در دقایق پایانی بازی علی نعمتی به طور واضحی کتف پیمان بابایی را گرفت و با کشیدن او به عقب مانع از زدن ضربه نهایی توسط بازیکن استقلال شد اما داور این صحنه را دید ولی اعتقادی به پنالتی نداشت. نکته جالتر اینکه او برای بازبینی صحنه به بررسی با VAR روی آورد اما باز هم این صحنه واضح را خطا تشخیص نداد تا 4 امتیاز منفی در این صحنه برای او ثبت شود.

 

2 پوئن منفی

در صحنه دیگر او که اشراف کامل به خطای تکل لغزنده علی نعمتی روی پای رضاوند داشت، باز هم رای به ادامه بازی داد و اینبار با فراخوانی که از سمت اتاق VAR صادر شد مجبور به بازبینی مجدد صحنه شد و اینبار تصمیم درست اتخاذ کرد. در این صحنه او 2 پوئن منفی دریافت می کند چرا که باز هم صحنه را دید ولی تصمیم اشتباه گرفت اما خوشبختانه اینبار با بازبینی صحنه متوجه اشتباهش شد و به درستی پنالتی اعلام شد.

 

1 پوئن منفی

در نهایت 1 پوئن منفی برای وقفه های زیادی که بنیادی فر برای هر بار بازبینی VAR در بازی به وجود آمد برای او ثبت می شود و اینکه او تنها 8 دقیقه وقت اضافه برای نیمه دوم لحظ کرد این در حالیست که با توجه به شادی گل ادامه دار امید عالیشاه و دو بار وقفه طولانی در بازی به خاطر بررسی VAR و البته تعویض های دو تیم، حداقل 12-13 دقیقه می بایست وقت اضافه لحاظ شود. موضوعی که گولسیانی مدافع گرجی پرسپولیس نیز به آن اشاره کرد و به وقفه های زیادی که توسط داور ایجاد می شد، اعتراض داشت.

 

در مجموع عملکرد تیم داوری در این مسابقه خوب نبود و بنیادی فر به پشتوانه VAR قادر به اتخاذ تصمیمات حساس در بازی نبود و همواره منتظر بود تا از VAR به او نکته ای منتقل شود نه اینکه خودش صحنه ها را قاطعانه قضاوت کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل