بازی کارتی ابرواستا (Abroasta) یک بازی اختراعی است. این بازی توسط تام آکر (Tom Acker)، [email protected] و ریچل سسنگیر (Rachel Secenghier) ایجاد شده است. همراه بیو کازینو باشید تا نحوه انجام این بازی را یاد بگیرید.
تعداد بازیکنان
(۲ – هر تعداد)
- ۲-۴ بازیکن: یک دسته ۵۲ کارتی استاندارد
- ۵-۸ بازیکن: دو دسته ۵۲ کارتی استاندارد
- ۹-۱۲ بازیکن: سه دسته ۵۲ کارتی استاندارد
هدف از بازی این است که در زمان رسیدن یک بازیکن به ۱۰۰ امتیاز، کمترین امتیاز ممکن را داشته باشید.
نحوه انجام بازی
به هر بازیکن به تعداد مساوی کارت داده میشود. این روند تا زمانی ادامه دارد که دک (ها) تمام شود. در ادامه دیلر باید از هر بازیکن بپرسد که آیا آمادگی انجام بازی را دارد یا خیر. در صورتی که تمامی بازیکنان بله را اعلام کرده باشند، دیلر آغاز بازی را با “بروgo-” اعلام میکند. پس از این اعلام تمامی بازیکنان کارتهای خود را برمیدارند. بازیکنان در میان کارتهای خود به دنبال آس گشته و آنها را زمین میگذارند. تعداد آسهایی که میتوان بازی کرد برابر با تعداد بازیکنان است.
- برای یک بازی دو نفره تنها آس پیک و خشت میتوانند در ابتدا بازی شوند.
- با سه بازیکن پیک، خشت و دل را میتوان بازی کرد.
- با چهار بازیکن، هر چهار آس برای شروع استفاده میشوند.
- با پنج بازیکن هر چهار آس و آس دوم پیک بازی میشوند.
- بازی با آس برای تعداد بیشتری از بازیکنان از همین الگو پیروی میکند؛ آسهای اضافی به ترتیب پیک، خشت، دل، گشنیز، پیک و … خواهند بود.
هر آس یک انباشت رو به بالا را بر روی میز آغاز میکند. کارتها را میتوان به ترتیب صعودی بدون توجه به خال به هر انباشت اضافه کرد.
به عنوان مثال، هر کارت ۲ را میتوان روی هر آس، هر ۳ را روی ۲، و به همین ترتیب تا شاه بازی کرد. هنگامی که یک انباشت به شاه میرسد، میتوان یک آس جدید را در بالای آن بازی کرد تا دنباله بار دیگر آغاز شود. این فقط در بازیهایی امکان پذیر است که تعداد بازیکنان مضرب چهار نیست.
هیچ نوبتی در بازی وجود ندارد. روند مسابقه بر این اساس است که چه کسی میتواند زودتر از سایرین از شر تمامی کارتهای خود خلاص شود. بازیکنان میتوانند بدون منتظر ماندن برای رو شدن تمام آسها، شروع به ساختن انباشت کنند. هر کسی که زودتر از دیگرات از شر کارتهایش خلاص شود، میتواند با کف دست خود بر روی انباشت (ترجیحا کوچکترین) ضربه زده و فریاد بزند “ابرواستا” (اختیاری). در ادامه هر بازیکن سعی میکند به کوچکترین انباشت بعدی ضربه بزند. این روند تا زمانی ادامه مییابد که تمامی انباشتها از بین بروند. اگر چندین بازیکن تلاش کنند که به یک انباشت ضربه بزنند، فردی که دستش در زیر (در تماس با کارتها) قرار دارد آن را دریافت کرده و بقیه افراد باید دوباره تلاش کنند.
امتیازدهی
امتیاز با تعداد کارتهاي موجود در انباشت ضربه خورده تعیین میشود. به عنوان مثال: اگر بازیکن اول، ۱۳ کارت در انباشت خود داشته باشد، امتیاز او برای آن دور ۱۳ خواهد بود. تنها استثنا این است که هر فردی که ۴ گشنیز را در دست دارد، ۸ امتیاز اضافی به امتیاز خود در آن نوبت اضافه میکند. کارتهای بازی نشده در دست شما در امتیازات شما محسوب نمیشوند. در بازی از یک برگه برای ثبت امتیازات استفاده میشود. اولین نفری که به صد (یا میزان تعیین شده) میرسد، بازنده خواهد بود. هر فردی که در این زمان کمترین امتیاز را داشته باشد برنده نهایی بازی است.