این پست درباره قوانین اسنوکر ، قوانین بازی اسنوکر ، قوانین و خطاهای اسنوکر ، اصطلاحات اسنوکر ، چینش اسنوکر است. اسنوکر شکلی از بیلیارد است که روی میز بزرگی پوشیده از ماهوت سبز است. که دارای شش حفره (پاکت) است. چهار حفره در چهار گوشه میز و دو پاکت دیگر در وسط کناره میز قرار دارند. رنگ سبز روی میز نشانی از دورانی است که این بازی روی چمن با عصا انجام میشد. شما بازی اسنوکر را میتوانید به صورت آنلاین در سایت شرط بندی وان ایکس بت انجام دهید. با ادامه این پست با سایت همراه باشید.
قوانین بازی اسنوکر
هر بازی دارای یک سری از قانون های خاصی می باشد و افرادی که می خواهند آن را انجام دهند نیاز است تا این قوانین را بدانند و به آن ها آشنایی داشته باشند. هدف بازی اسنوکر این است که از توپ سفید (کیوبال) استفاده کنید تا توپ های دیگر را در ترتیب صحیح پات کنید (انداختن توپ هدف در پاکت ها) و در نهایت امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کنید تا فریم را برنده شوید. در ادامه شما را با قوانین بازی اسنوکر آشنا می کنیم و نکات مهمی را ر مورد آن ها برای شما خواهیم گفت.
امتیازات بازی اسنوکر
- هر توپ قرمز دارای ارزش 1 امتیاز است.
- توپ زرد در نقطه سمت راست قرار می گیرد و ارزش 2 امتیاز را دارد.
- توپ سبز در نقطه سمت چپ قرار می گیرد و ارزش 3 امتیاز را دارد.
- توپ قهوه ای در مرکز خط قرار می گیرد و ارزش 4 امتیاز را دارد.
- توپ آبی در مرکز جدول قرار می گیرد و ارزش 5 امتیاز را دارد.
- توپ صورتی در نوک هرم قرار می گیرد و ارزش 6 امتیاز را دارد.
- توپ سیاه نیز در بین پایه هرم قرار می گیرد و ارزش 7 امتیاز را دارد.
بازیکنان و تجهیزات اسنوکر
توپ های سفت اسنوکر از فنولیک رزین ساخته می شوند. قطر هر توپ 2.7 اینچ – 52.5 میلیمتر – است. در بازی اسنوکر 15 توپ قرمز، 1 مشکی، 1 صورتی، 1 آبی، 1 قهوه ای، 1 سبز و 1 زرد وجود دارد. علاوه بر آنها، یک توپ سفید نیز وجود دارد که بازیکنان فقط به آن ضربه وارد می کنند. برای شروع بازی توپ ها باید در نقاط مشخص شده قرار بگیرند.
به ترتیب از چپ به راست؛ سبز، قهوه ای و زرد بر روی خط بالک انتهای زمین گذاشته می شوند. توپ آبی در مرکز زمین قرار می گیرد. در بالای میز، 15 توپ قرمز به صورت یک مثلث به هم چسبیده اند، و توپ صورتی در نوک این مثلث بدون تماس با آنها قرار داده می شود. در آخر نیز، توپ مشکی در سمت ضلع پایینی مثلث با فاصله 32.5 سانتیمتر از انتهای میز قرار می گیرد.
اسنوکر یک بازی دو نفره است. اندازه توپ و میز اسنوکر مشخص و تعیین شده است. یک میز چوبی مستطیل شکل 180 در 370 سانتیمتری که با یک فلانل رومیزی سبز پوشیده می شود. میز اسنوکر 6 سوراخ دارد، چهار سوراخ در چهار گوش و دو سوراخ در میانه و طرفین میز. در بازی اسنوکر میز یک قسمت بالایی و پایینی دارد.
در انتهای میز، جایی که توپ های سبز، قهوه ای و زرد قرار می گیرند، یک خط به نام Baulk (بالک) وجود دارد. در مرکز این خط نقطه D قرار دارد و از این نقطه یک نیم دایره به شعاع 11.5 اینچ ترسیم شده است. در این صورت، خط بالک قطر نیم دایره محسوب می شود.
خطاهای بازی اسنوکر
خطاها برای توپ های زرد، سبز و قهوه ای چهار واحد، آبی 5، صورتی 6 و مشکی 7 واحد است. این خطاها در صورتی که بازیکن به اشتباه به آن ها ضربه بزند (توسط توپ سفید، دست، چوب، رست) و همچنین بروز خطاهای دیگر در هنگام و در طول ضربه زدن به توپ ها اعلام شده است. اگر توپ سفید هنگام وارد شدن ضربه به هیچ یک از توپ ها برخورد نکند فول محسوب شده و 4 امتیاز برای حریف محسوب خواهد شد.
حالتی که توپ سفید با یک توپ دیگر به هم چسبیده باشند، به آن تاچ (یا لمس) گفته میشود و در تاچ با توپ قرمز بازیکنی که نوبت ضربهاش است میتواند توپ را به هر سمتی که می خواهد بزند چراکه در ابتدا ضربه ای برای او محاسبه خواهد شد، لازم است ذکر شود.
که در هنگام این جداسازی اگه توپی که سفید با آن تاچ شده تکان بخورد خطا (هل دادن) رخ داده وابسته به اینکه کدام توپ با سفید تاچ بوده (قرمز=2، زرد=2، سبز=3 و قهوه ای=4 امتیاز خطا، آبی=5 امتیاز، صورتی =6 امتیاز و سیاه=7 امتیاز) میزان خطا محاسبه می گردد.
اصطلاحات اسنوکر
اصطلاحات بازی اسنوکر زیاد است ولی ما اصطلاحات اصلی این بازی که شامل پات، فول، ماسک و توپ هدف که به صورت مختصر در قسمت پایین برای شما توضیح داده ایم.
- پات : همان پاکت کردن توپ است (یک توپ را داخل پاکت یا سوراخ میز انداختن، به شرطی که توپ در همانجا بماند یعنی به خطا و اشتباه داخل پاکت نرفته باشد)
- فول (خطا) : کاری خلاف قوانین انجام دادن
- ماسک شدن : اینکه نتوانید کیوبال را مستقیما به توپی که انتخاب کرده اید بزنید (مثلا یک سری توپ دیگر جلو شما باشند)
- توپ On یا همان توپ هدف : توپی است که می خواهید با کیوبال آن را هدف قرار دهید.
هدف بازی اسنوکر
هدف بازی اسنوکر این است که با ضربه زدن به توپ سفید سایر توپ های رنگی را به درون 6 سوراخ موجود میز وارد کنیم. این کار دارای قوانین مشخصی است که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم. وارد کردن هر توپ به سوارخ ها امتیاز مشخصی دارد. در اسنوکر به یک ست بازی “فریم” می گویند و بازیکنی که بیشترین فریم را برنده شود، برنده کل مسابقه است. تعداد فریم های یک بازی اسنوکر یک عدد فرد است.
شروع یک فریم تنها با چینش صحیح توپ ها امکان پذیر است. یک فریم زمانی به اتمام می رسد که تمای توپ ها وارد سوراخ شود و یا یکی از بازیکنان شکست را قبول کند – چون از نظر امتیازی عقب است. کل بازی وقتی تمام می شود که یک بازیکن برنده بیشتر فریم ها شود و بازیکن حریف نتواند با این تعداد برابری کند. برای مثال زمانی که یک بازی 19 فریم دارد، اولین بازیکنی که به عدد 10 برسد برنده کل بازی است.
چینش توپ های اسنوکر
توپ آبی در مرکز زمین قرار داده می شود و در بالای میز 15 توپ قرمز به وسیله ثلث معروف میز های بیلیارد کنار هم قرار میگیرند. برروی خط بالک توپ های سبز ، زرد و قهوه ای قرار میگیرند که به ترتیب از چپ به راست : سبز ، قهوه ای و در نهایت زرد قرار داده می شوند. توپ صورتی در نوک این مثلث بدون تماس با توپ های قرمز و توپ مشکی نیز در ضلع قاعده این مثلث قرار میگیرد.
سوالات متداول
اصطلاحات بازی اسنوکر زیاد است ولی ما اصطلاحات اصلی این بازی که شامل پات، فول، ماسک و توپ هدف است.
هدف بازی اسنوکر این است که با ضربه زدن به توپ سفید سایر توپ های رنگی را به درون 6 سوراخ موجود میز وارد کنیم.
هر توپ قرمز دارای ارزش 1 امتیاز است.
توپ زرد در نقطه سمت راست قرار می گیرد و ارزش 2 امتیاز را دارد.
توپ سبز در نقطه سمت چپ قرار می گیرد و ارزش 3 امتیاز را دارد.
توپ قهوه ای در مرکز خط قرار می گیرد و ارزش 4 امتیاز را دارد.
توپ آبی در مرکز جدول قرار می گیرد و ارزش 5 امتیاز را دارد.
توپ صورتی در نوک هرم قرار می گیرد و ارزش 6 امتیاز را دارد.
توپ سیاه نیز در بین پایه هرم قرار می گیرد و ارزش 7 امتیاز را دارد.