مقدمه
نام این بازی روسی کمتر شناخته شده (Крыть-наваливать) به معنای “پوشاندن و انباشتن” است.کریت ناوالیوات از نوادگان دوراکی ناکلادکوی (Duraki nadladkoy) است که اولین توصیفهای چاپی مربوط به آن در قرن هجدهم ظاهر شده است. هدف بازی این است که از شر تمامی کارتهای دست خود خلاص شوید. آخرین بازیکنی که کارت در دست دارد بازنده یا در اصطلاح احمق است. همراه بیو کازینو باشید تا نحوه انجام این بازی را یاد بگیرید.
بازیکنان و کارتها
این بازی اغلب توسط دو نفر انجام میشود. میتوان آن را با سه یا چند نفر نیز انجام داد. در این حالت هر فرد برای خودش بازی میکند. با این حال، در صورت حضور سه یا چهار بازیکن، انجام بازی وسیاک ووی کوزیری (Vsyak svoi kozyri) جذابتر است. در این بازی از یک بسته ۳۶ کارته فرانسوی استفاده میشود. کارتهای هر خال از بالا به پایین بدین ترتیب رتبهبندی میشوند: آس، شاه، بی بی، سرباز، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۶ در هر چهار خال.
تقسیم کارت
هر بازیکنی میتواند تقسیم کارت دست اول را انجام دهد. پس از آن، بازنده هر دست، تقسیم کارت دست بعدی را بر عهده خواهد داشت. در واقع تقسیم کارت به عنوان مجازات تلقی میشود. دیلر کارتها را بر میزند. بازیکن سمت چپ دیلر (رقیب اگر دو بازیکن حضور داشته باشند) میتواند کارتها را کات کند؛ اگرچه در عمل بازیکنان اغلب بخش کات را حذف میکنند. هر بار سه کارت به هر بازیکن داده میشود. بالاترین کارت باقیمانده به صورت رو به بالا در مرکز میز قرار میگیرد. خال این کارت تعیین کننده حکم است. بقیه کارتهای استوک (باقیمانده) به صورت متقاطع در بالای کارت نمایانگر حکم به صورت رو به پایین چیده میشوند؛ به طوری که رتبه و خال حکم قابل مشاهده باشد.
نحوه انجام بازی
بازیکن سمت چپ دیلر در ابتدا بازی میکند. وی با قرار دادن هر کارتی که تمایل دارد به صورت رو به بالا بر روی میز در کنار استوک، کار خود را آغاز میکند. بدین ترتیب انباشت بازی تشکیل میشود. بازی در جهت عقربههای ساعت ادامه مییابد بازیکنان بعدی به نوبه خود دو گزینه در اختیار دارند:
- هر بازیکن میتواند کارت بالای انباشت بازی را شکست دهد. یک کارت غیرحکم را میتوان با بازی یک کارت بالاتر از همان خال یا هر حکمی شکست داد. یک کارت حکم را فقط میتوان با یک حکم بالاتر شکست داد. پس از انجام این کار، بازیکن باید کارت دیگری را بر روی آن بازی کند. این کارت دوم میتواند هر کارتی به انتخاب بازیکن باشد. دو کارت قبلی و کارت دوم بازی شده به صورت رو به بالا در بالای انباشت بازی قرار میگیرند.
- بازیکنی که نمیتواند یا نمیخواهد کارت بالایی انباشت را بزند، باید یک یا چند کارت از انباشت بازی بردارد. این روند در زیر مشخص شده است. این کارتها به دست بازیکن اضافه میشوند. سپس نوبت به بازیکن بعدی میرسد. وی میتواند بر کارت بالای انباشت باقیمانده غلبه کرده یا کارتهای بیشتری را دریافت کند.
اگر بعد از نوبت بازی خود کمتر از سه کارت در دست داشته باشید، باید کارتهای کافی را از بالای استوک بکشید تا دست خود را به سه کارت برسانید. توجه داشته باشید که هنگام بازی با دو کارت، قبل از کشیدن هر کارتی از استوک، هر دو کارت باید بازی شوند. زمانی که تمامی کارتهای رو به پایین برداشته شدند، نمایانگر حکم بهعنوان آخرین کارت استوک کشیده میشود.
انباشت کارتهای بازی شده باید به گونهای روی هم چیده شوند که فقط کارت بالایی قابل مشاهده باشد. برخی از بازیکنان باتجربه هر دو کارت را در یک حرکت بازی میکنند (کارت زننده و کارت دوم که در بالای آن قرار میگیرد). در این مورد، رقبا حق دارند به اولین کارت از دو کارت بازی شده نگاه کنند تا بررسی کنند که آیا واقعاً کارت قبلی را شکست داده است یا خیر.
بازیکنی که نمیتواند یا نمیخواهد کارت بالایی انباشت بازی را بزند، باید یک یا چند کارت را به شرح زیر از بالای انباشت بازی بردارد:
- اگر کارت بالای انباشت حکم نباشد، بازیکن فقط این یک کارت را برمیدارد.
- اگر کارت بالای انباشت یک کارت حکم غیر از آس باشد، بازیکن سه کارت بالای انباشت را برمیدارد؛ در صورتی هم که انباشت حاوی سه کارت یا کمتر باشد، کل انباشت را برمیدارد.
- اگر کارت بالای انباشت، آس حکم باشد، بازیکن باید کل انباشت را بردارد.
پس از اینکه بازیکنی کارت برداشت، نوبت به بازیکن بعدی میرسد. اگر هنوز یک یا چند کارت در انباشت وجود داشته باشد، این بازیکن باید طبق قوانین فوق، کارت جدید را شکست دهد یا کارت بردارد. اگر کل انباشت گرفته شده باشد، بازیکن بعدی فقط یک کارت بازی میکند. در این وضعیت هر کارتی را میتوان بازی کرد، درست مانند شروع بازی.
مثال با سه بازیکن: گشنیز حکم است. بازیکن A کارت ۷ خشت را به بازی هدایت کرده و یک کارت برای جایگزینی آن میکشد.B شاه خشت را بازی میکند (برای شکست دادن ۷). وی این کارت را با ۱۰ پیک پوشانده و دو کارت میکشد. C با حکم ۹ گشنیز بر ۱۰ پیک برتری خواهد داشت. وی این کارت را با ۸ پیک پوشانده و دو کارت میکشد.A ۸ پیک را با ۹ پیک شکست میدهد. وی ۱۰ خشت را بر روی آن بازی کرده و دو کارت میکشد. B قصد ندارد ۱۰ خشت را شکست دهد، بنابراین کارت میکشد. حال نوبت C است که ۹ پیک را بزند؛ با این حال در عوض این کارت را برداشته و A را در شرایطی قرار میدهد که بار دیگر ۸ پیک را شکست دهد.
وی این بار با بی بی پیک این کار را انجام میدهد.A در بالای آن ۷ گشنیز را بازی کرده و دو کارت میکشد. B اکنون ۸ پیک، بی بی پیک و ۷ گشنیز را انتخاب میکند. C باید کارت ۹ گشنیز را که خود پیش از این بازی کرده است شکست دهد. C در این مرحله چهار کارت دارد، بنابراین اگر اکنون بازی کند، با دو کارت باقی خواهد ماند؛ بدین ترتیب تنها یک کارت میکشد تا دست خود را به سه کارت برگرداند.
بازیکنی که نوبت بازی اوست در همه موارد مجاز است پیش از تصمیم گیری در مورد زدن کارت یا برداشتن آن، کارت یا کارتهایی را که باید برداشته شوند و کارت زیرین آن (که بازیکن بعدی فرصت شکست دادن آن را خواهد داشت) را بررسی کند. بازیکنی که کارت ۶ حکم را در اختیار دارد میتواند در هر زمانی قبل از اتمام استوک، آن را با حکم رو به بالای زیرین استوک مبادله کند.
پایان بازی
هنگامیکه هیچ کارتی در استوک باقی نمانده باشد، بازی بدون کشیدن کارت ادامه مییابد. هدف بازی خلاص شدن از شر تمامی کارتها توسط افراد است. بازیکنی که در زمانی که استوک خالی است هیچ کارتی در دست نداشته باشد، از بازی خارج میشود. این در حالیست که بقیه افراد به بازی خود ادامه میدهند. اگر بازیکنی تنها یک کارت داشته باشد و از آن برای زدن کارت بالای انباشت بازی استفاده کرده و هنوز حداقل دو بازیکن دیگر در بازی حضور داشته باشند، بازیکن بعدی به نوبه خود مجبور نیست این کارت را بزند. وی میتواند هر کارتی را که تمایل دارد برای زدن یا برداشتن توسط بازیکن بعدی، به کار بگیرد.
آخرین بازیکنی که کارت دارد بازنده است. هیچ امتیازدهیای در این بازی وجود ندارد. تنها جریمه موجود تحقیر بازیکن بازنده است. در عین حال وی بر زدن کارتها و تقسیم کارت دست بعدی را نیز بر عهده بگیرد. هنگامیکه دو بازیکن در بازی حضور داشته باشند، شرافتمندانهترین راه برای برنده شدن این است که کارت بالای انباشت را شکست داده و سپس آس حکم را به عنوان آخرین کارت خود به بازی هدایت کنید؛ به طوری که رقیب شما باید کل انباشت را برداشته و بازی را با در دست داشتن کل بسته کارت به پایان برساند.
در برخی مواقع آخرین کارت آخرین بازیکن میتواند برای شکست دادن آخرین کارت بازیکن دوم به بعد استفاده شود. در این صورت نتیجه مساوی تلقی میشود و بازنده بازی قبلی مجددا تقسیم کارت را بر عهده میگیرد. ضرب المثل رایج برای وقوع چنین وضعیتی “یک احمق قدیمی، بدتر از دو جدید است” میباشد.
مثال: فرض کنید که دو بازیکن در بازی باقی ماندهاند، A و B . A دارای سرباز دل و ۸ گشنیز است. B شاه گشنیز را در دست دارد. کارت بالای انباشت ۹ دل است. نوبت A برای بازی فرا میرسد.A ۹ دل را با سرباز دل شکست داده و این کارت را با ۸ گشنیز میپوشاند. B اکنون تنها بازیکنیست که کارت در دست دارد، اما از آنجایی که از شاه گشنیز میتوان برای شکست دادن ۸ گشنیز استفاده کرد، بازی مساوی خواهد شد.
اگر یک کارت برای آخرین بازیکن باقی مانده باشد و نوبت آن بازیکن نباشد که کارت بالای انباشت را شکست دهد، این بازیکن بازنده خواهد شد.
مثال: فرض کنید که دو بازیکن در بازی باقی ماندهاند، A و B. A دارای سرباز دل، ۸ گشنیز و آس گشنیز است. B دارای شاه گشنیز است. خشت حکم بوده و کارت بالای انباشت ۹ دل است. نوبت بازی A فرا میرسد.A ۹ دل را با سرباز دل شکست داده و ۸ گشنیز را به بازی هدایت میکند (یک اشتباه). B ۸ گشنیز را با شاه گشنیز شکست میدهد. آخرین کارت Aآس گشنیز است که میتواند کارت بالایی انباشت (شاه گشنیز) را شکست دهد؛ با این حال شاه گشنیز به بازی هدایت نمیشود. از این کارت برای شکست دادن ۸ گشنیز استفاده شده است. در این وضعیت A بازنده است. البته برای A بهتر است که سرباز دل را با آس گشنیز بپوشاند. B باید این کارت را برداشته و ۸ گشنیز را به بازی هدایت کند. این روند B را به یک بازنده تبدیل میکند.
مانند اکثر بازیهای کارتی، بازیکنان معمولا کارتهای خود را به صورتی نگه میدارند که رقبا نتوانند آنچه را در دست دارند ببینند. با این حال، بازیکنی که تعداد زیادی کارت دارد، گاهی اوقات آنها را روی میز قرار داده و بر اساس خال مرتب میکند تا دید کلی بهتری نسبت به آنها داشته باشد. زمانی که فقط دو بازیکن در بازی حضور داشته و هیچ کارتی در استوک باقی نمانده باشد، با انجام این کار هیچ اطلاعاتی رد و بدل نمیشود؛ به این دلیل که فرد میتواند تشخیص دهد که بازیکن دیگر چه کارتهایی در دست دارد. وقتی برخی از کارتها بازی شده، دستها کوچکتر شوند و کارتهای بیشتری در انباشت قرار بگیرند، بازیکن میتواند دوباره کارتها را برداشته و به طور معمول در دست نگه دارد.
انواع
کریت ناوالیوات را میتوان با خشت به عنوان حکم دائمی و پیک به عنوان “ضد حکم” دائمی بازی کرد. در این نسخه هیچ کارتی به نشانه حکم در پایان تقسیم کارت رو نمیشود. پیک را فقط میتوان با پیک بالاتر شکست داد، نه با حکم. آس پیک، مانند آس خشت، شکست ناپذیر است. با این حال، پیک نمیتواند کارتهای دیگر خالها را شکست دهد. اگر کارت بالای انباشت یک کارت پیک باشد و بازیکن بعدی نتواند یا نخواهد آن را شکست دهد، تنها باید این کارت را بردارد.
تاکتیک
مانند اکثر بازیهای مشابه، بهتر است در ابتدا از یک خال بلند غیر حکم کارتی را به بازی هدایت کنید. ابتدا پایینترین کارتهای خود را بازی کنید تا اگر رقیبتان کارت شما را برداشت، نتواند از آن برای شکست دادن کارت بعدی که در ادامه بازی خواهید کرد بهره ببرد.
پس از اتمام استوک، دستی که در آن حداقل نیمی از کارتها حکم باشند، بسیار قدرتمند است؛ به خصوص اگر کارتهای حکم به اندازه کافی قدرتمند بوده و شامل آس باشند. در هر نوبت میتوانید بازی رقیب خود را با یک کارت حکم شکست داده و یکی از غیرحکمهای خود را بر روی آن بازی کنید.
در بازی سه نفره، اگر رقیب سمت راست شما یک کارت را با آس حکم بزند و در بالای آن یک کارت غیرحکم بازی کند، اغلب بهتر است به جای زدن این کارت غیر حکم، آن را بردارید. بدین ترتیب رقیب سمت چپ شما باید بقیه انباشت بازی را دریافت کند. رقیب سمت چپ شما میتواند در ادامه با آس حکم به رقیب سمت راست شما حمله کند. این تاکتیک مخصوصاً در زمانی مثمر ثمر است که رقیب سمت راست شما ضعیف باشد؛ به این دلیل که پس از اینکه رقیب سمت چپ شما انباشت را دریافت کرد، قدرت چندانی برای بازی در برابر شما نخواهد داشت.