معرفی بازی
شویمن متعلق به گروه بازیهای کامرس (Commerce) است. در این گره بازیها افراد با مبادله کارتهایشان با کارتهای رو به بالای یک استخر مرکزی (pool)، دست خود را بهبود میبخشند. در این بازی بازیکنان هر کدام سه کارت دارند. هدف اصلی جمع آوری حداکثر ۳۱ کارت از خالهای ارزشمند است. در ادامه با این بازی بیشتر آشنا خواهیم شد، پس همراه بیو کازینو باشید.
نامهای دیگر بازی ۳۱، ناک، اشناتز، و هوزن رانتر (Schnautz، Knack و Hosen ‘runter) است. اگرچه این بازی در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است، اما به نظر میرسد که در آلمان و بخش غربی اتریش از محبوبیت خاصی برخوردار است. این مطلب همچنین شامل نسخههای مختلفی از هلند، سوئیس (Hosa aba) و روسیه (Tri Palki) و یک نسخه چهار کارته است که در آن ۴۱ امتیاز قابل دریافت است. نسخههای ایتالیایی مرتبط با شویمن پترانگولا (Petrangola – همچنین به عنوان ۳۱ شناخته میشود) و مامباسا (Mambassa) هستند. در این بازیها مجموعهای از کارتهای برابر و دنبالههای یک خال ارزش ویژهای دارند.
دست کم دو نوع بازی کارتی دیگر با عنوان ۳۱ در میان افراد انجام میشود.
- بازی کشیدن و دور انداختن کارت ۳۱ که در ایالات متحده با نام اسکات (Scat) و در بریتانیا با عنوان راید د باس (Ride the Bus) شناخته شده است. شناخته میشود، این بازی مشابه با شویمن بوده، با این تفاوت که کارتها در آن با یک استخر مرکزی مبادله نمیشوند؛ بلکه مانند رامی از یک استوک یا انباشت دور ریز کشیده میشوند.
- بازی بانکی یونانی ۳۱، که مشابه با ۲۱ است. با این تفاوت که هدف، کشیدن کارتهاییست که مجموع آنها تا حد امکان به ۳۱ نزدیک است، بدون اینکه از آن فراتر رود.
اولین نسخه موجود از شویمن بر اساس مقاله منتشر شده توسط کریستین مولر در rec.games.playing-cards گردآوری شده است. تعدادی از طرفداران به نسخههای دیگری از این بازی که در کشورهای مختلف انجام میشوند، اشاره کردهاند.
بازیکنان، کارتها و تقسیم کارت
این بازی با ۲ تا ۸ بازیکن انجام میشود. در ابتدا به هر نفر تعدادی برابر از چیپ داده میشود. هر چه تعداد چیپها بیشتر باشد، بازی بیشتر به طول میانجامد. ۳ چیپ برای هر نفر تعدادی معقول است.
شما برای انجام این بازی به یک دسته معمولی ۳۲ کارتی (۷-۱۰، J، Q، K، A) نیاز دارید. این دک در صورت لزوم با جدا کردن کارتهای پایین (۲-۶) از یک دک استاندارد ۵۲ کارتی ساخته میشود. ارزش کارتها به شرح زیر است:
آس: ۱۱
شاه، بی بی، سرباز، ده: ۱۰
نه: ۹
هشت: ۸
هفت: ۷
دیلر ۳ کارت رو به پایین به هر بازیکن میدهد. علاوه بر آن یک دست اضافی ۳ کارته دیگر را نیز جدا میکند. دیلر به ۳ کارت خود نگاه کرده و تصمیم میگیرد که با این کارتها بازی کند یا با دست اضافی. این انتخاب باید قبل از دیدن کارتهای دست اضافی انجام شود. کارتهایی که توسط دیلر رد میشوند (اعم از دست اصلی یا دست اضافی) اکنون به صورت رو به بالا برگردانده شده و در وسط میز قرار میگیرند.
بازی
بازیکن سمت چپ دیلر در ابتدا بازی میکند. بازی در جهت عقربههای ساعت انجام میشود.
شما در نوبت خود سه گزینه در اختیار دارید:
- یک کارت دست خود را با یکی از کارتهای رو به بالای میز مبادله کنید.
- هر سه کارت خود را با سه کارت روی میز تعویض کنید.
- پاس داده و هیچ کاری انجام ندهید.
در ادامه نوبت به بازیکن بعدی میرسد. توجه داشته باشید که هرگز مجاز به نگه داشتن یک کارت و تعویض دو کارت نیستید.
اگر ترکیب ویژهای را در دست دارید (چه از تقسیم کارت اولیه و چه در نتیجه معاوضه)، باید فوراً آن را در معرض دید قرار دهید. بدین ترتیب دست به پایان خواهد رسید و دیگر فرصتی برای تبادل کارت وجود ندارد. ترکیبات ویژه عبارتند از:
- فوئر (Feuer – آتش): یک دست متشکل از سه آس، به ارزش ۳۲
- اشناوز (Schnauz – یا ۳۱): سه کارت از یک خال که مجموع مقادیر آنها به ۳۱ میرسد؛ یعنی آس و دو کارت از کارتهای ده امتیازی
اگر تمامی بازیکنان پشت سر هم پاس بدهند، سه کارت رو به بالا با سه کارت جدید از قسمت پخش نشده بسته (تالون) جایگزین میشوند. بعد از انجام این کار بازی طبق معمول ادامه مییابد.
اگر بازیکنی در پایان نوبت خود به این نتیجه برسد که امتیاز کافی را در اختیار دارد، میتواند بازی را ببندد. پس از آن هر بازیکن تنها یک نوبت دیگر در اختیار دارد. بدین ترتیب دست تمام شده و کارتها رو میشوند.
امتیازدهی
وقتی بازی تمام شد، تمامی کارتهای بازیکنان در معرض دید قرار میگیرند. امتیاز یک دست با جمع کردن مقادیر کارتها در هر خال به دست میآید. به عنوان مثال: ۷ دل، ۹ دل و شاه پیک دارای ۱۶ امتیاز (برای دو دل) است. ۸ گشنیز، ۹ خشت، سرباز پیک نیز دارای ۱۰ امتیاز است (برای سرباز پیک).
سه کارت از یک نوع (سه کارت با رتبه یکسان، مانند ۳ بی بی یا ۳ هفت) ۳۰.۵ امتیاز دارد؛ مگر اینکه کارتها آس باشند. در این صورت همانطور که پیش از این ذکر شد، این سه کارت ۳۲ امتیاز خواهند داشت. بنابراین آس خشت، آس گشنیز، آس دل دارای ۳۲ امتیاز بوده و آس پیک، شاه پیک، سرباز پیک که دارای ۳۱ امتیاز است را شکست میدهد. این نیز با نوبه خود ۹ پیک، ۹ دل، ۹ گشنیز را که دارای ۳۰.۵ امتیاز است شکست خواهد داد. این کارتها بر شاه گشنیز، بی بی گشنیز، سرباز گشنیز با ۳۰ امتیاز غلبه میکنند.
اگر بازی به دلیل بسته شدن توسط یک بازیکن یا به دلیل اعلان ۳۱ (اشناوز) به پایان برسد، هر فردی که بدترین دست را در اختیار داشته باشد یک چیپ از دست میدهد. اگر دو دست امتیاز یکسانی داشته باشند، تری اف ا کایند بالاتر از یک دست، دست پایینتر را شکست میدهد (به ترتیب A (بالا)، شاه، بی بی، سرباز ۱۰، ۹، ۸، ۷). ترکیب موجود در خال بالاتر، ترکیب مساوی از خال پایینتر را شکست خواهد داد.
خالها در این بازی مانند اسکات رتبه بندی میشوند: گشنیز (بالا)، پیک، دل و خشت. اگر هر دو بازیکن خال یکسانی را در اختیار داشته باشند، هر دو نفر بازنده محسوب خواهند شد. در تساوی نادری که در طی آن دو امتیاز به یک اندازه پایین و در یک خال باشند (برای مثال یکی شاه، ده و دیگری بی بی، سرباز از یک خال را داشته و هر دو دارای کارت سوم از خال متفاوت باشند)، هر دو بازیکن بازنده محسوب میشوند.
اگر بازی به دلیل اعلام آتش (فاور) تمام شود، تمامی بازیکنان به جز بازیکنی که آتش دارد یک چیپ از دست خواهند داد.
اگر فردی مجبور به دادن آخرین چیپ خود بشود، در اصطلاح “شنا” کرده است (به آلمانی شویمن). او میتواند به بازی ادامه دهد؛ با این حال اگر دست دیگری را از دست بدهد از بازی خارج خواهد شد و دیگر افراد به بازی ادامه میدهند.
بازی تا زمانی ادامه مییابد که تمامی بازیکنان به جز یک نفر حذف شوند. آخرین “بازمانده” بازی را برنده شده و یک جایزه دریافت میکند.
ممکن است گاهی اوقات اتفاق بیفتد که آخرین بازیکنان بازمانده زمانی که یکی از آنها بازی را میبندد، دستهای مساوی از یک خال در اختیار داشته باشند. در این وضعیت، پاداش برد در میان افراد برنده به اشتراک گذاشته خواهد شد.در صورتی که بازیکنان تمایل به یافتن یک برنده داشته باشند، افراد حاضر در تساوی باید یک تقسیم کارت دیگر را انجام بدهند تا در مورد نتیجه بازی تصمیم گیری شود.
نکات
اگر قصد دارید شانس خود را برای برنده شدن افزایش دهید، باید استراتژیک بازی کرده و صرفا به شانس متکی نباشید. سعی کنید اگر بازی مطابق با میل شما پیش نمیرود، واکنش محسوسی نشان ندهید. برای مثال اگر کسی کارتی را که برای گرفتن امتیاز ۳۱ نیاز داشتید برداشته است چیزی به روی خود نیاورید.
اگر به کارت خاصی از روی میز نیاز دارید، به آن خیره نشوید. به این دلیل که سایر بازیکنان شما را مشاهده کرده و متوجه میشوند که به چه کارتی نیاز دارید. گاهی اوقات میتوانید با خیره شدن به کارتی که ارزشی برایتان ندارد، دیگران را فریب دهید.
بنا را بر این بگذارید که هر بازیکن فقط سه نوبت در اختیار دارد. بازیها به ندرت بیش از این به طول میانجامند.
هنگامیکه برای اولین بار به کارتهای خود و کارتهای روی میز نگاه کردید، یک نقشه و یک نقشه پشتیبان (در صورت عدم موفقیت گزینه اول) طراحی کنید. به عنوان مثال، اگر کارتهای شما ۹دل، ۹ خشت، ۷ دل هستند، هدف اصلی خود را بر روی به دست آوردن ۳ کارت ۹ بنا بگذارید. با این حال فرض کنیدکادت ۹ موجود بر روی میز توسط یک بازیکن دیگر برداشته شود. بعید است که کارت ۹ چهارم به این دلیل که در تالون است رو شود. وقتی دوباره نوبت به شما رسید، کارتهای رو به بالا ۱۰ دل، ۸ خشت، ۷ پیک هستند. بدین ترتیب شما میتوانید ۷ خشت خود را با ۱۰ دل جایگزین کنید تا در مجموع ۲۶ امتیاز، که عدد نسبتاً خوبی است در اختیار داشته باشید.
شما باید با توجه کردن به اینکه افراد کدام کارت را در اختیار گرفته و کدام کارت را بر روی میز باقی میگذارند، اثتراتژیهای آنها را تشخیص دهید؛ سپس مطابق با آنها واکنش نشان دهید.
انواع
برخی از افراد گزینه تعویض هر سه کارت را به رسمیت نمیشناسند. در چنین نسخهای یا باید یک کارت عوض کنید یا پاس بدهید.
در بدخی نسخهها اگر در دست اولیه به یک یا چند بازیکن ۳۱ داده شود، تمامی بازیکنانی که ۳۱ ندارند یک چیپ از دست میدهند. اگر به کسی سه آس (آتش) به عنوان دست اولیه داده شود، تمامب بازیکنان دیگر ۲ چیپ از دست میدهند؛ مگر اینکه ۳۱ به آنها داده شده باشد. در این وضعیت بازیکنان دارنده ۳۱، فقط ۱ چیپ از دست خواهند داد.
برخی از توصیفهای قدیمیتر بازی، ترکیبهای “تری اف ا کایند” را به رسمیت نمیشناسند. با این حال امروزه اکثر طرفداران ایجاد این ترکیب را مجاز میدانند.
۳۱ هلندی
روتر ویمنهو به نسخهای از ۳۱ اشاره کرده است که به طر مرسوم در هلند انجام میشود. این نسخه با بازی توضیح داده شده در بالا به شرح زیر متفاوت است:
وقتی نوبت به شما میرسد یا باید کارت مبادله کنید یا بازی را ببندید. شما نمیتوانید برای امکان مبادله در آینده پاس بدهید. گزینههای موجود در هر نوبت به شرح زیر هستند:
- یک کارت را با یک کارت روی میز مبادله کنید.
- بازی خود را ببندید. این کار را با گفتن پاس یا انداختن کارتهای خود به صورت رو به پایین بر روی میز انجام دهید.
- هر سه کارت خود را با سه کارت روی میز تعویض کنید. این رویکرد در واقع بازی شما را میبندد. شما نمیتوانید مبادله دیگری انجام دهید.
توجه داشته باشید که پس از تعویض یک کارت امکان بستن بازی خود در همان نوبت را نخواهید داشت. برای بستن باید تا شروع نوبت بعدی خود صبر کنید.
بسته شدن در این نسخه بازی را برای سایر بازیکنان به پایان نمیرساند. آنها میتوانند به نوبت خود ادامه دهند. این روند تا زمانی ادامه مییابد که تنها دو بازیکن در بازی باقی مانده باشند. اگر یکی از این دو نفر پاس بدهد (در ابتدای نوبت)، بازیکن دیگر میتواند برای آخرین بار کارت تعویض کند.
از آنجایی که همواره یا باید مبادله کنید یا بازی را ببندید، کارتهای جدید هرگز وارد بازی نخواهند شد.
امتیاز ۳۱ همواره بلافاصله بازی را به پایان میرساند. اگر ۳۱ دارید باید فورا آن را اعلام کرده و کارتهای خود را نشان دهید. بدین ترتیب هیچ کس نمیتواند کارت دیگری را تعویض کند و دست بلافاصله امتیازدهی خواهد شد. تنها استثنا ایجاد ۳۱ در دور اول مبادله است. در این وضعیت هر فردی که هنوز بازی نکرده است یک نوبت در اختیار خواهد داشت. بازیکنانی که پیش از این نوبتشان بوده است، فرصت مجددی ندارند. در صورت رسیدن به امتیاز ۳۱ درتقسیم کارتباید فوراً آن را اعلام کنید، حتی اگر نوبت شما نباشد. بدین ترتیب هر بازیکن فقط یک نوبت دیگر خواهد داشت.
در این نسخه امتیاز خاصی برای “فوئر” وجود ندارد. سه آس فقط ۳۰.۵ امتیاز در بر دارد. اگر در طول دست ۳۰.۵ کمترین امتیاز موجود برای چند بازیکن باشد، تمامی بازیکنان دارنده آن بازنده محسوب میشوند. هیچ ۳۰.۵ بر دیگری برتری ندارد.
روند امتیازدهی معمولاً با استفاده از تاس ثبت میشود. برای این منظور یک تاس برای هر بازیکن به کار گرفته میشود. تمامی افراد از شش کارخود را آغاز میکنند. باهر باخت از این میزان کاسته میشود. فردی که زودتر از دیگران امتیازاتش را از دست میدهد، “مرغ” را دریافت میکند. این وضعیت معمولاً با یک کارت جوکر، یا یک کارت پایین از دک که برای بازی استفاده نمیشود یا یک عروسک مرغ واقعی، نشان داده میشود. این فرد یک فرصت نهایی برای خارج شدن از بازی در اختیار خواهد داشت. تنها یک مرغ در بازی وجود داشته و فقط یک بار در طول بازی میتوان از آن استفاده کرد. اگر چند نفر به طور همزمان حذف شوند، هیچ کس مرغ را در اختیار نمیگیرد.
هوسا آبا – Hosa Aba
ساشا بائر به نسخهای اشاره کرده است که در چور سوئیس از محبوبیت برخوردار است. “هوسا آبا!” در لغت به معنای “پایین کشیدن شلوار” است.
این بازی با یک دسته ۳۶ کارتی انجام میشود: آس، شاه، بی بی، سرباز،۱۰-۹-۸-۷-۶ در هر خال (۶ دارای امتیاز ۶ است). در نوبت خود شما باید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:
- یک کارت را با میز مبادله کنید.
- سه کارت را با میز مبادله کنید.
- (فقط دور اول) پاس
- (فقط دور دوم به بعد) اعلام “توقف”
به وضعیتی که در آن کارتهای روی میز همگی یکسان هستند اوفرت (Offerte) گفته میشود. در این حالت مبادله تنها یک کارت مجاز نیست. اگر بعد از دور اول این اتفاق بیفتد، بازیکن باید یا هر سه کارت خود را مبادله کند یا این که توقف کند.
طبق حالت معمول، اگر کسی موفق به جمع آوری ۳۱ امتیاز شود، بازی بلافاصله به پایان میرسد. این وضعیت به هوسا آبا معروف است. در غیر این صورت بازی تا زمانی که یک ننفرتوقف را اعلام کند ادامه خواهد داشت. پپساز آن اگر هوسا آبا اعلام نشده باشد هر فرد یک فرصت دیگر خواهد داشت.
“فائر” در این بازی وجود ندارد. سه آس در این نسخه ۳۰.۵ امتیاز خواهد داشت.
هر فردی که کمترین امتیاز را داشته باشد یک جان (چیپ) از دست میدهد. خالها در این بازی اهمیتی ندارند.
۴۱
سی لام چوی این نسخه از بازی را که برای ۲-۱۰ بازیکن طراحی شده، توصیف کرده است. در ۴۱ به هر بازیکن چهار کارت از یک بسته استاندارد ۵۲ کارتی داده میشود. چهار کارت هم به صورت رو به بالا بر روی میز قرار میگیرد. بنابراین حداکثر ارزش دست ۴۱ و کمترین میزان ۲ خواهد بود. در هر نوبت، بازیکن چهار گزینه زیر را در اختيار دارد:
- یک کارت از دست خود را با یکی از کارتهای رو به بالا مبادله کند.
- هر چهار کارت را با چهار کارت رو به بالا مبادله کند.
- هر چهار کارت رو به بالا را دور انداخته و آنها را با چهار کارت از دک جایگزین کند. در این مرحله بازیکن باید یک کارت از دست خود را با کارت رو به بالا مبادله کند.
- بازی را پایان بدهد. این کار را فقط در ابتدای نوبت میتواند به عنوان جایگزینی برای مبادله استفاده شود. بدین ترتیب بازی بلافاصله به پایان میرسد و بازیکنی که بالاترین امتیاز دست را داشته باشد برنده خواهد شد.
اگر دک رو به پایین تمام شود، کارتهای دور ریخته شده میتوانند با یا بدون بر زدن به دک جدید تبدیل شوند.
سیستم امتیازدهی زیر برای این بازی پیشنهاد شده است:
برنده امتیازی برابر با ارزش دست برنده خود کسب میکند. بازندهها اختلاف ارزش بین دست خود و دست برنده را از دست میدهند. بزرگترین بازنده اولین نفر در دور بعد خواهد بود. هر تساوی با برنده نیز به عنوان دست برنده محسوب خواهد شد.
نکاتی در مورد تاکتیک
نسخه ۴ نفره، جالبتر است، به این دلیل که همواره بر س یک خال خاص رقابت برقرار است. در بازی دو نفره، شخصی که در جایگاه اول قرار دارد دارای مزیت است. اگرچه هر زمانی میتوانید بازی را در ابتدای نوبت خود به پایان برسانید، اما باید اعتماد به نفس بالایی برای برد در اختیار داشته باشید. استراتژی دیگر این است که با تسلیم شدن زودتر از موعد، ضرر خود را به حداقل برسانید. به کارتهایی که توسط رقبای شما برداشته شدهاند توجه کنید. اگر فردی چهار کارت را با هم مبادله کند، فوراً متوجه خواهید شد که چه امتیازی در ادامه بازی در دست دارد. در صورت اجبار به انتخاب کارت (مورد ۳) میتوانید با انتخاب کارتی که ارزش زیادی برای رقیب دارد نوبت خود را پایان دهید. هدایت کارت با استفاده از کارتهای با ارزش بالا که کارایی ندارند، امکان پذیر است.
تری پالکی (Tri palki)
الکساندر توالادزه به یک نسخه روسی از بازی به نام تری پالکی (три палки به معنای سه چوب) اشاره کرده است.
این بازی برای ۳ یا ۴ بازیکن طراحی شده و میتواند توسط ۲ تا ۸ بازیکن نیز به انجام برسد. در تری پالکی از یک بسته استاندارد ۳۶ کارتی استفاده میشود: آس، شاه، بی بی، سرباز، ۱۰، ۹،۸ ،۷ و ۶ از هر خال. مانند بازیهای دیگر از این نوع، آس ۱۱ امتیاز، تصاویر ۱۰ و سایر کارتها ارزش اسمی خود را دارند. هدف این است که کارتهای یک خال را جمع آوری کرده و تا حد امکان امتیاز کسب کنید (در حالت ایده آل ۳۱).
بازنده (بازندگان) هر دست یک چوب دریافت میکند. هر بازیکنی که سه چوب داشته باشد و دوباره ببازد از بازی حذف میشود. آخرین بازیکن بازمانده برنده نهایی خواهد بود.
تقسیم کارت و بازی
دیلر در جهت عقربههای ساعت یک کارت به هر بازیکن میدهد. سپس یک کارت رو به بالا در وسط میز قرار میدهد. وی در ادامه دوباره یک کارت به هر بازیکن و یک کارت رو به بالا بر روی میز قرار میدهد. این روند تا جایی ادامه مییابد که هر بازیکن ۳ کارت در دست داشته باشد و ۳ کارت رو به بالا بر روی میز باشد. اگر سه کارت رو به بالا همگی یکسان باشند، بلافاصله از روی میز حذف شده و با سه کارت جدید از بسته جایگزین میشوند. این عمل به عنوان “شستشو” شناخته میشود (برای دانستن جزئیات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید).
دیلر همواره نوبت اول را در اختیار دارد. در ادامه نوبت بازی در جهت عقربههای ساعت میچرخد تا بازی به پایان برسد. هر نوبت شامل انجام یکی از موارد زیر است:
- مبادله یک کارت از دست با یکی از کارتهای رو به بالا روی میز
- مبادله هر سه کارت دست با سه کارت روی میز
- پاس دادن (هیچ کاری نکردن)
قانون شستشو
اگر هر سه کارت روی میز از یک خال باشند، کارتها در اصطلاح “شسته میشوند”. این کارتها دور انداخته شده و با سه کارت جدید از قسمت تقسیم نشده دک جایگزین میشوند. این ممکن است پس از اتمام نوبت هر بازیکن یا بلافاصله پس از تقسیم کارت رخ دهد. اگر سه کارت جدید پس از شستشو نیز یکسان باشند، اینها نیز کنار گذاشته میشوند. در این وضعیت سه کارت جدید بر روی میز قرار داده میشود. این کار تا زمانی ادامه مییابد که بیش از یک کارت غیر تکراری بر روی میز وجود داشته باشد. اگر نوبت یک بازیکن با شستشو مواجه شود، همان بازیکن بعد از اینکه سه کارت جدید با حداقل دو گزینه متفاوت تقسیم کرد، به نوبت خود پایان میدهد.
مانند شویمن هدف ایجاد بهترین ترکیب است. سیستم امتیازدهی مشابه با شویمن است. امتیاز کارتهای موجود از یک خال اضافه میشوند. اگر دو یا چند بازیکن امتیازات مساوی داشته باشند، قوانین زیر برای تعیین اینکه کدام دست بهتر است به کار گرفته خواهد شد.
- ابتدا رتبه کارتها را به ترتیب از بالاترین به پایینترین مقایسه کنید. به عنوان مثال آس، شاه، ۱۰ بالاتر از آس، بی بی، سرباز است؛ به این دلیل که شاه بالاتر از بی بی بوده و اهمیتی ندارد که ۱۰ از سرباز پایینتر است. مثال دیگر: آس، ۱۰، ۶ بالاتر از آس، ۷، ۹ است (هر دو ترکیب در مجموع ۲۷ امتیاز دارند).
- اگر دو بازیکن کارتهای یکسانی در خالهای مختلف داشته باشند، خالها با هم مقایسه میشوند. رتبه بندی خال مانند پرفرانز (Preferans) روسی است: دل (بالاترین) – خشت – گشنیز – پیک (پایینترین).
بازیکنی که در پایان نوبت خود یک دست ۳۱ امتیازی دارد، میتواند با اعلام “آخرین دور” بازی را ببندد. پس از این، هر یک از بازیکنان دیگر یک نوبت در اختیار خواهند داشت. توجه داشته باشید که “شستشو” کارتهای میز در طول دور نهایی نیز امکان پذیر است. در این صورت بازیکنی که باعث شستشو میشود یک نوبت اضافی خواهد گرفت. بنابراین ممکن است یک بازیکن در طول آخرین دور بیش از یک نوبت داشته باشد. حتی ممکن است چندین بار پشت سر هم میز را “شستشو” کند.
دارنده ۳۱ مجبور نیست بازی را ببندد، با این حال ممکن است ترجیح به ادامه بازی بدهد؛ برای مثال به امید جمع آوری سه آس.
بازی تا زمانی ادامه مییابد که یکی از شرایط زیر رخ بدهد:
- یکی از بازیکنان “آخرین دور” را در زمانی که سایر بازیکنان نوبت نهایی خود را انجام دادهاند اعلام کند. بدین ترتیب بازی به پایان میرسد.
- اگر همه بازیکنان پشت سر هم پاس بدهند، بازی به پایان میرسد.
- اگر شستشو به وقوع پیوسته و کارت دیگری در دک باقی نمانده باشد، بازی به پایان میرسد.
امتیازدهی
در پایان بازی تمامی افراد کارتهای خود را به نمایش میگذارند. بازیکنی که کمترین امتیاز را داشته باشد بازنده محسوب شده و ۱ چوب دریافت میکند.
سه نوع دست ویژه در این نسخه وجود دارد:
- سه ۶: دارنده این دست از باخت مصون بوده و بازیکنان دیگر هر چه داشته باشند وی چوب دریافت نمیکند.
- ۶-۷-۸ یک خال: مانند سه ۶ این گزینه نیز خطر چوب گرفتن را برطرف میکند.
- سه آس: تمامی بازیکنانی که دست ویژهای ندارند، یک چوب دریافت میکنند.
نکته: سایر مجموعههای دارای سه کارت مساوی اهمیتی ندارند. برای مثال K-K-K فقط یک دست معمولی به ارزش ۱۰ امتیاز است.
یک بازیکن نمیتواند بیش از سه چوب داشته باشد. هر بازیکنی که پیش از این سه چوب دریافت کرده است، در صورتی که یک چوب دیگر دریافت کند باید از بازی خارج شود. اگر هنوز دو یا چند بازیکن در بازی حضور داشته باشند، دست بعدی توسط بازیکنی که بالاترین امتیاز را در یک دست معمولی کسب کرده است، تقسیم میشود.
توجه داشته باشید که یک دست ویژه به بازیکن اجازه نمیدهد که “دور آخر” را فراخوانی کند؛ در عین حال به دارنده آن اجازه نمیدهد که دست بعدی را تقسیم کند.
مثال با سه بازیکن: یکی از افراد دارای ۶-۷-۸ از یک خال، یکی دارای ۶-۶-۶ و دیگری دارای ۳۱ است. بازیکن دارای ۳۱ دارای پایینترین و بالاترین امتیاز در یک دست معمولی است؛ بنابراین یک چوب دریافت کرده و تقسیم کارت دست بعدی را انجام میدهد.
مثال با ۴ بازیکن: A دارای ۶-۷-۸ گشنیز، B دارای آس خشت، آس دل و آس خشت، Cدارای ۹، ۱۰ و سرباز پیک، و Dدارای شاه، بی بی و ۸ دل است. C و D میله (به دلیل آسهای خود) یک چوب دریافت میکنند، C (با ۲۹ امتیاز) تقسیم کارت بعدی را بر عهده میگیرد.
چند مورد خاص غیر معمول در این نسخه وجود دارد.
اگر تمامی افراد یک دست ویژه داشته باشند، هیچ کس چوب دریافت نمیکند. بازیکنی که دست را تقسیم کرده است، تقسیم کارت مجدد را بر عهده میگیرد.
اگر بازیکنی که بالاترین امتیاز یک دست معمولی را در اختیار دارد حذف شود (زیرا پیش از این سه چوب داشته است، یا یک نفر A-A-A داشته، و یا همه بازیکنان دیگر دارای دستهای ویژه بودهاند) در این صورت بازیکن بعدی که در جهت عقربههای ساعت در بازی باقی مانده است، تقسیم کارت بعدی را به انجام میرساند.
بازی تا زمانی ادامه مییابد که همه بازیکنان به جز یک نفر از بازی خارج شوند. آخرین بازمانده برنده نهایی محسوب میشود.
تاپنی هاپنی لو – Tuppenny Ha’penny Loo
این نسخه انگلیسی که در اواسط قرن بیستم ایجاد شدصه، توسط فرانسیس وویسی از اکستر، دوون، توصیف شده است. عنوان بازی به این واقعیت اشاره دارد که هر بازیکن بازی را با پنج نیم پنی قدیمی آغاز میکند (سکه یا توکن میتواند به جای آن استفاده شود). این بازی هیچ ارتباطی با بازی قدیمی تریک لو (Loo) ندارد.
تاپنی هاپنی لو با یک بسته ۲۸ کارتی انجام میشود. این بسته با حذف تمامی کارتهای ۲ تا ۷ از یک بسته استاندارد ۵۲ کارتی ساخته میشود. طبق معمول آسها ۱۱، کارتهای تصویری ۱۰ و کارتهای دیگر ارزش اسمی خود را دارا هستند. ارزش هر دست برابر با مجموع مقادیر کارتهای یک خال موجود در آن است. بنابراین حداکثر امتیاز دست ۳۱ است. در این بازی تری اف ا کایند (یک دست از سه کارت مساوی مانند ۸-۸-۸ یا Q-Q-Q) از نظر ارزش برابر با ۳۱ است.
سه کارت به هر بازیکن و سه کارت رو به بالا بر روی میز قرار داده میشود. بازیکن سمت چپ دیلر آغاز کننده بازی است. بازی در جهت عقربههای ساعت ادامه مییابد. هر بازیکن در نوبت خود گزینههای زیر را در اختیار دارد.
- یک کارت از دست خود را با یک کارت رو به بالای میز تعویض کند.
- کل انباشت سه کارته خود را با سه کارت میز مبادله کند.
- استیک (چوب) را اعلام کرده و هیچ کارتی را مبادله نکند.
پس از گزینههای ۱ و ۲ (مبادله کارت) بازی طبق معمول ادامه مییابد؛ مگر اینکه بازیکن یک دست سه کارته از یک خال به ارزش ۳۱ امتیاز (یک آس و دو کارت ۱۰ از یک خال) داشته باشد. به محض اینکه یک بازیکن ۳۱ امتیاز از یک خال داشت، “۳۱” را فراخوانده و بازی بلافاصله پایان مییابد.
بازیکنی که “استیک” را فراخوانده است (گزینه ۳) باید سه کارتی را که در دست دارد تا پایان بازی نگه دارد. اگر حداقل دو بازیکن در بازی حاضر باشند که هنوز استیک را فراخوانی نکردهاند، بازی ادامه مییابد. افرادی که استیک را فراخواندهاند دیگر فرصتی برای حضور در این دور نخواهند داشت. اگر فقط یک بازیکن استیک را فراخوانی نکرده باشد، آن بازیکن یک نوبت دیگر در اختیار خواهد داشت. وی میتواند در نوبت خود یک یا سه کارت را مبادله کرده و سپس بازی به پایان میرسد.
پس از به اتمام رسیدن بازی، تمامی افراد کارتهای خود را نشان میدهند. بازیکنی که کمترین امتیاز را داشته باشد بازنده است. وی یک سکه به استخر میپردازد. در صورت تساوی در کمترین امتیاز بین دو یا چند بازیکن، هیچ کس وجهی پرداخت نمیکند. بازیکنی که تمام سکههای خود را از دست داده است در اصطلاح وارد “نسخه آزمایشی” میشود. بازیکنی که در نسخه آزمایشی نیز بازنده شده و بنابراین سکهای برای پرداخت نداشته باشد از بازی حذف خواهد شد.
توجه داشته باشید که بازیکنی که تری اف ا کایند دارد نمیتواند بازی را متوقف کند. تنها بازیکن دارای ۳۱ از یک خال میتواند این کار را انجام دهد. بازیکن دارنده تری اف ا کایند استیک شده و دیگر افراد به بازی ادامه میدهند. در پایان بازی اگر تمامی افراد تری اف ا کایند یا ۳۱ داشته باشند، نتیجه مساوی محسوب شده و هیچکس وجهی پرداخت نمیکند.
اگر هنوز بیش از یک بازیکن در بازی حضور داشته باشد، یک دست جدید توسط نزدیکترین بازیکن بازمانده به سمت چپ دیلر قبلی تقسیم میشود. بازی تا زمانی ادامه مییابد که تنها یک بازمانده در بازی حضور داشته باشد. آخرین بازیکن، برنده محسوب شده و استخر پول را از آن خود میکند.