معرفی بازی شطرنج + تعداد نفرات لازم برای انجام این بازی چند نفر است؟

در دنیا بازی های فکری زیادی وجود دارد. یکی از بازی هایی که به نوعی یک ورزش ذهنی به حساب می آید بازی شطرنج است. در این بازی تمام نقاط مغز درگیر می شود و بازیکن مجبور می شود از همه جهات و جوانب بازی را تجزیه و تحلیل کند. این بازی به تازگی به صورت آنلاین به صورت اپلیکیشن و در سایت شرط بندی در نیز در دسترس قرار گرفته است.

معرفی بازی شطرنج

معرفی بازی شطرنج

بازی شطرنج یک بازی دو نفره است که بر روی یک تخته و با استفاده از چند مهره انجام می شود. در این بازی بازیکن باید در هر جابه جایی دقت بالایی داشته باشد. چینش مهره های این بازی ترتیب خاصی دارد و نمی توان آن ها را بدون هیچ برنامه ایی روی صفحه چید. اگر صفحه شطرنج را دیده باشید حتما متوجه حروف کوچک انگلیسی که در پایین صفحه است شده اید. مهره های بازی شطرنج شاه، وزیر، قلعه، اسب، فیل و سرباز هستند.

در دو طرف صفحه، مهره های دو حریف چیده می شود. چیدن مهره ها به این ترتیب است که رخ یا همان قلعه در قسمت a وh قرار می گیرند. در کنار آن ها در قسمت های b و g مهره اسب قرار داده می شود. در خانه c و f فیل گذاشته می شود. حالا دو خانه در وسط خالی مانده که قسمت d جایگاه شاه و e مخصوص وزیر است. یک ردیف کامل شد. در ردیف بعد سربازها قرار داده می شوند. در ادامه به آموزش شطرنج پرداخته ایم. لطفا با ما همراه باشید.

تعداد نفرات لازم برای انجام این بازی چند نفر است؟

بازی شطرنج یک بازی دو نفره است. این بازی بر روی یک تخته انجام می شود. در این بازی دو دست مهره وجود دارد که به رنگ سیاه و سفید هستند و هر دست متعلق به یک بازیکن است. برای خرید شطرنج می توانید به فروشگاه های معتبر و یا کتاب فروشی ها مراجعه کنید.

آموزش بازی شطرنج

برای یادگیری بازی شطرنج باید ذهنی آماده داشته باشید. در ابتدا با بازی مهره ها آشنا می شوید. این که هر مهره مجاز است چه حرکاتی انجام دهد. بعضی از مهره ها فقط می توانند یک حرکت انجام دهند اما بعضی دیگر می توانند در جهت های مختلف حرکت کنند. آشنایی با مهره ها و وظایف آن ها اولین گام برای شناخت بازی شطرنج است. به عنوان مثال سرباز در بازی شطرنج ضعیف ترین مهره است که فقط در حرکت اول می تواند دو خانه به جلو برود. در جابه جایی های بعد فقط مجاز است یک خانه حرکت کند. اگر تمایل دارید با این بازی بیشتر آشنا شوید می توانید به سایت هایی که به آموزش شطرنج پرداخته اند سری بزنید و با نحوه بازی به صورت کامل آشنا شوید.

این بازی چه قوانینی دارد؟

هر بازی قوانین خاص خود را دارد. بازی شطرنج نیز قوانین مخصوصی دارد. مثلا در مورد مهره سرباز قانون این است که فقط می تواند یک خانه به جلو حرکت کند و در صورتی که مهره دیگری جلوی آن باشد راهش بسته می شود و نمی تواند تغییر مسیر دهد. در صورتی که مهره سرباز حریف به صورت مورب و با فاصله یک خانه مقابل سرباز دیگر باشد و با حفظ نوبت می تواند آن را بزند و از بازی خارج کند و جایگاه آن را تصاحب کند.

در شطرنج برای هر مهره قوانین خاصی تعریف شده است. به همین دلیل باید قبل از آموزش شطرنج حرفه ای حتما با حرکت مهره ها آشنا شوید. چون این کار در بازی شطرنج مهم و حیاتی است. کوچک ترین خطا و غفلت در حرکت مهره می تواند موجب باخت شما شود.

چگونه می توان بازی شطرنج را خریداری کرد؟

برای خرید بازی شطرنج می توانید به فروشگاه های بزرگ اسباب بازی فروشی سری بزنید. البته چون این بازی یک بازی فکری ورزشی است امکان خرید آن از کتاب خانه ها نیز وجود دارد. اگر به این مکان ها دسترسی ندارید خیلی راحت می توانید با استفاده از گوشی همراه خود آن را از فروشگاه هایی که خرید آنلاین دارند خریداری کنید و یا می توانید گزینه دانلود شطرنج را از گوگل پلی امتحان کنید. امکان دانلود بازی شطرنج رایگان نیز وجود دارد.

محتویات این بازی چیست؟

محتویات این بازی چیست؟

بازی شطرنج دارای یک تخته است و ۳۲ مهره دارد که ۱۶ تای آن به رنگ سفید است و ۱۶ تای دیگر آن به رنگ سیاه می باشد و هر رنگ مختص یک بازیکن است.

زمان لازم برای انجام این بازی چند دقیقه است؟

برای انجام این بازی زمان خاصی وجود ندارد. ممکن است یک بازی نیم ساعت طول بکشد و یک بازی یک ساعته تمام شود. بستگی به مهارت بازیکنان دارد که چقدر در شطرنج تبحر داشته باشند.

هر کدام از کاراکترهای این بازی چه نقشی دارند؟

در شطرنج هر کدام از کاراکترها نقش خاص خود را دارند. اما در نهایت هدف همه آن ها یک چیز است و آن تصرف زمین حریف است. در این قسمت در مورد نقش چند مهره توضیحات مختصری می دهیم.

سرباز در بازی شطرنج

سرباز ضعیف ترین مهره شطرنج است اما تعداد آن از همه مهره ها بیشتر است. سرباز نقش سپر را در این بازی دارد و می توان گفت پیش مرگ بقیه مهره ها است و راه را باز می کند تا حرکت مابقی مهره ها آسان تر شود.

اسب در بازی شطرنج

اسب در بازی به صورت حرف L حرکت می کند. اسب می تواند از روی دیگر مهره ها عبور کند یعنی هیچ مهره ای نمی تواند راه آن را ببندد.

شاه در بازی شطرنج

شاه در شطرنج مهره ای است که اصلا نمی توان آن را زد. این مهره بالاترین امتیاز را دارد. همه مهره ها از شاه حفاظت می کنند تا مانع از کیش و مات شدن آن بشوند.

وزیر در بازی شطرنج

وزیر بعد از شاه مهم ترین و قوی ترین مهره است. وزیر نسبت به دیگر مهره ها امکان حرکت های بیشتری دارد. اگر شاه عدد ۱۰ را در شطرنج داشته باشد، وزیر عدد ۹ را دارد.

قلعه در بازی شطرنج

مهره قلعه یا رخ نیز از مهم ترین مهره ها هستند. قلعه مهره دفاعی شاه است.

کدام مهره بازی شطرنج بیشترین اهمیت را دارد؟

در شطرنج مهم ترین مهره شاه است که بالاترین رتبه را دارد. همان طور که گفتیم مهره شاه را نمی توان زد و تنها راه نابودی آن کیش و مات در بازی است. در شطرنج هر کس بتواند مهره شاه خود را به زمین حریف برساند برنده بازی است. اگر شما شطرنج حرفه ای بازی می کنید مسلما با مقررات بازی به صورت کامل آشنایی دارید.

کیش شدن در بازی شطرنج چگونه است؟

کیش شدن در بازی شطرنج به این گونه است که مهره شاه شما توسط یکی از مهره های حریف مورد حمله قرار گرفته باشد. اگر بازیکن بتواند مهره شاه حریف را تحت فشار و یا مورد حمله قرار دهد از واژه کیش استفاده می کند.

منظور از کیش و مات در این بازی چیست؟

منظور از کیش و مات در این بازی چیست؟

کیش و مات به حالتی در بازی گفته می شود که حریف نتواند مهره شاه خود را از کیش در بیاورد. در این صورت اصطلاحا از واژه کیش و مات استفاده می شود. کیش و مات به منزله پایان یافتن بازی است.

آیا برای این بازی تورنمنتی هم وجود دارد؟

بازی شطرنج از محبوب ترین بازی های فکری است. هر ساله چند تورنمنت در دنیا برای این بازی برگزار می شود. این بازی به صورت تیمی نیز انجام می شود. کشورهای زیادی هستند که تیم شطرنج دارند و هر سال در تورنمنت های انواع شطرنج شرکت می کنند. تورنمنت های لینارس و کروس از بزرگ ترین تورنمنت های شطرنج هستند.

معروف ترین استاد بزرگ های شطرنج ایران چه کسانی هستند؟

ایران نیز مانند سایر کشورها در شطرنج نخبگانی دارد. از معروف ترین استاد بزرگ های شطرنج ایران می توان به اولین استاد بزرگ شطرنج ایران یعنی احسان قائم مقامی اشاره کرد. وی در سال ۲۰۰۱ این مقام را کسب کرد. او تاکنون افراد زیادی را در شطرنج آموزش داده و راهی مسابقات جهانی کرده است.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام نظرات