چه کسانی رکوردهای دو میدانی را در دست دارند؟ + رکورد ۴۰۰ متر جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

در این مقاله به صورت اختصاصی درباره رکوردهای دو میدانی صحبت خواهیم کرد. دو میدانی به مجموعه‌ ای از ورزش‌ هایی گفته می‌ شود که شامل: انواع دو، پیاده‌ روی، پرتاب، پرش و رشته‌ های ترکیبی است. در حال حاضر خیلی از ورزشکاران در تلاش هستند تا در یکی از مجموعه های دو میدانی رکوردهای دو میدانی را جا به جایی کنند و به نام خود به ثبت برسانند.

در حال حاضر رکوردهای این ورزش همه به عنوان رکوردهای المپیک به ثبت رسیده اند و بازیکنان برای جا به جا کردن این رکورد ها سعی می کنند بهترین عملکرد خود را در المپیک نشان دهند.

چه کسانی رکوردهای دو میدانی را در دست دارند؟

چه کسانی رکوردهای دو میدانی را در دست دارند؟

یکی از بهترین ورزش ها برای بدن دو میدانی می باشد. این رشته ورزشی یک رشته رقابتی است که با یادگیری مهارت ها و تکنیک های برنده شدن در آن متوجه این امر خواهید شد. دو و میدانی مجموعه ‌ای از ورزش‌ هایی است که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده ‌روی و رشته‌ های ترکیبی است. بیشتر رشته‌ های دو میدانی به‌ طور کلی انفرادی هستند. حال برخی از افراد توانسته اند رکوردهای دو میدانی را جا به جا کنند و به نام خود به ثبت برسانند. در ادامه قرار است به این موضوع بپردازیم، از این رو پیشنهاد می‌ کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

رکورد ۴۰۰ متر جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

دوی ۴۰۰ متر یک رویداد دوی سرعت در مسابقات دو میدانی می باشد که از سال ۱۸۹۶ برای مردان و هم چنین از سال ۱۹۶۴ برای زنان در برنامه دو میدانی در بازی های المپیک تابستانی به نمایش درآمده است. لازم به ذکر است که در یک مسیر استاندارد دویدن در فضای باز، یک دور دور پیست است. دوندگان در موقعیت‌ های پلکانی شروع می‌ کنند و در مسیرهای جداگانه برای کل دوره مسابقه می‌ دهند. حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رکورد ۴۰۰ متر جهان متعلق به واید ون نیکرک از آفریقای جنوبی با زمان ۴۳.۰۳ ثانیه است.

رکورد صد متر

دوی ۱۰۰ متر یک مسابقه دوی سرعت در مسابقات دو و میدانی است و از سال ۱۸۹۶ برای مردان و از سال ۱۹۲۸ برای زنان در بازی های المپیک تابستانی شرکت می شود. کوتاه ترین مسافت رایج دویدن در فضای باز، دوی ۱۰۰ متر یکی از معتبرترین و محبوب ترین مسابقات در ورزش دو و میدانی است. حال این موضوع را هم باید افزود که یکی از رکوردهای دو میدانی، رکورد صد متر است که متعلق به فلورانس گریفیث جوینر از ایالات متحده می باشد.

رکورد ماراتن ایران

ماراتن، یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر و معمولا بر روی جاده برگزار می‌ شود. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان می باشد. حال این موضوع را هم باید افزود که محمد جعفر مرادی، دونده ایرانی توانست در مسابقه ماراتن برلین با ثبت زمان ۲ ساعت و ۱۷ دقیقه و ۱۴ ثانیه رکورد ایران را جا به جا کند.

رکورد پرش ارتفاع جهان

پرش ارتفاع زیر مجموعه دو میدانی است که در آن شرکت کنندگان باید بدون کمک از روی یک میله افقی که در ارتفاعات اندازه گیری شده قرار گرفته است بپرند، بدون این که آن را از جای خود خارج کنند. لازم به ذکر است که در قالب مدرن، یک نوار بین دو استاندارد با یک تشک تصادف برای فرود قرار می گیرد. حال این موضوع را باید افزود که رکورد پرش ارتفاع جهان متعلق به خاویر سوتومایور (کوبا) با پرش ۲.۴۵ متری می باشد.

رکورد دوی استقامت جهان

رکورد دوی استقامت جهان

دین کارنازز دونده اهل آمریکا می باشد که تا به اکنون تعدادی از مسابقات دوی استقامتی را به پایان رسانده است. حال بهتر است بدانید که او رکورد دوی استقامت جهان را نیز از آن خوده کرده است.

رکورد دو ۸۰۰ متر ایران

۸۰۰ متر یک رویداد رایج دوی پیست است. لازم به ذکر است که این کوتاه‌ ترین رویداد دویدن در مسافت‌ های میانی است. ۸۰۰ متر در دو دور از یک پیست روباز ۴۰۰ متر اجرا می شود و از نخستین بازی های مدرن در سال ۱۸۹۶ یک رویداد المپیک بوده است. حال این موضوع را هم باید افزود که یکی از رکوردهای دو میدانی متعلق به رکورد دو ۸۰۰ متر است که در ایران این رکورد در دست فاطمه شعبانلو می باشد.

رکورد ۲۰۰ متر جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

دوی ۲۰۰ متر در یک پیست مسابقه ۴۰۰ متری در فضای باز انجام می شود، مسابقه از منحنی شروع می شود و یک رویداد دوی سرعت است که به صورت مستقیم به پایان می رسد. به همین دلیل ترکیبی از تکنیک ها برای اجرای موفقیت آمیز مسابقه مورد نیاز است. حال ناگفته نماند که در حال حاضر رکورد ۲۰۰ متر جهان در دست یک دونده آمریکایی به نام فلورانس گریفیث جوینر می باشد.

رکورد پرش با نیزه

پرتاب نیزه یک رویداد دو میدانی است که در آن نیزه ای به طول حدود ۲.۵ متر تا جایی که ممکن است پرتاب می شود. لازم به ذکر است که پرتاب کننده نیزه با دویدن در یک منطقه از قبل تعیین شده، شتاب بیشتری به دست می آورد. پرتاب نیزه یکی از مسابقات دوو میدانی ده مردان و هفت گانه زنان است. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد پرش با نیزه مردان متعلق به Jan Železný و زنان متعلق به باربورا اسپاتاکوا می باشد.

رکورد پرش طول

پرش طول یکی از مسابقات دو و میدانی است که در این رویداد ورزشکاران سرعت، قدرت و چابکی را در تلاش برای جهش تا حد امکان از نقطه برخاست ترکیب می کنند. بهتر است بدانید که این رویداد در سال ۱۸۹۶ برای مردان و پس از آن از سال ۱۹۴۸ برای زنان یک رویداد المپیک مدرن بوده است. حال بهتر است بدانید که رکورد جهانی پرش طول مردان ۸.۹۵ متر است که توسط مایک پاول در مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان به ثبت رسید.

رکورد پرش سه گام

رکورد پرش سه گام

پرش سه گانه یک رویداد دو و میدانی است که شباهت زیادی به پرش طول دارد. بهتر است بدانید که در این رویداد رقیب در مسیر می دود و یک پرش، یک بند و پس از آن یک پرش به داخل گودال شنی انجام می دهد. پرش سه گام از بازی های المپیک باستان الهام گرفته شده است و در سال ۱۸۹۶ یک رویداد المپیک مدرن بوده است. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد پرش سه گام متعلق به جاناتان ادواردز از بریتانیا، با پرش ۱۸.۲۹ متر است. رکورد پرش سه گام زن جهان هم در دست یولیمار روخاس می باشد.

رکورد دو امدادی

مسابقه امدادی نوعی رقابت ورزشی است که در آن اعضای یک تیم هر کدام بخشی از مسیر را طی می‌ کنند. به طور معمول مسابقات امدادی یک چوب امدادی در دست ورزشکاران است که بعد از پایان نوبت خود آن چوب را به هم‌ تیمی خود انتقال می‌ دهند. حال ناگفته نماند که رکورد جهانی این رشته در بخش مردان با زمان ۲:۵۴٫۲۹ دقیقه توسط تیم ملی آمریکا متشکل از اندرو والمون، بوچ رینولدز، مایکل جانسون و کوئینسی واتس ثبت شده‌ است.

رکورد پرتاب دیسک

پرتاب دیسک یکی از مسابقات دو میدانی است که در آن یک ورزشکار یک دیسک سنگین به نام (دیسک) را در تلاش برای نشان دادن فاصله دور تر از رقبای خود پرتاب می کند. این یک ورزش باستانی محسوب می شود که می‌ توان قدمت آن را حداقل به ۷۰۸ قبل از میلاد بازگرداند. حال بهتر است بدانید که رکورد پرتاب دیسک در دست یورگن شولت می باشد.

رکورد پرتاب وزنه

پرتاب وزنه از زیر مجموعه های ورزش دو میدانی است که پرتاب‌ کننده در وسط دایره‌ ای به قطر (۲۱۳) سانتی‌ متر قرار می‌ گیرد که به وسیله باند آهنی و یا چوبی محصور شده‌ است، دارای یک گوی آهنی به وزن (۷٫۲۶۰) گرم برای مردان و نصف همین وزن برای بانوان می باشد. حال بهتر است بدانید که یکی از رکوردهای دو میدانی مربوط به رکورد پرتاب وزنه است که در حال حاضر در دست گرگور ادموندز می باشد.

رکورد پرتاب چکش

پرتاب چکش یکی از ۴ رویداد پرتابی در مسابقات دو میدانی به شمار می رود که در فضای باز به همراه پرتاب دیسک، پرتاب تیر و پرتاب نیزه است. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد پرتاب چکش از سال ۲۰۲۳، در اختیار یوری سدیخ است.

رکورد پرتاب نیزه

پرتاب نیزه یکی از رشته‌ های دو و میدانی محسوب می شود که در این رشتهٔ ورزشی، ورزشکار سعی می کنند تا نیزه‌ ای از جنس فلز و یا آلومینیوم را به فاصله‌ ای هرچه دورتر پرتاب کنند. حال یکی از رکوردهای دو میدانی که مربوط به رکورد پرتاب نیزه است در حال حاضر متعلق به Jan Zelezny از جمهوری چک می باشد.

کدام استادیوم در جهان بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی کرده است؟

رویدادهای دو میدانی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند و بسیار پرطرفدار هستند. به همین دلیل مسابقات دو میدانی مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفته است و خیلی از افراد علاقمند هستند تا به صورت حضوری و یا غیر حضوری به مشاهده این مسابقات بپردازند. حال ناگفته نماند که دو و میدانی در سطح جهان برگزار می شود، اما با این حال برخی مکان‌ ها در جهان و به‌ ویژه برخی استادیوم‌ ها وجود دارند که غرق در مسابقات تاریخی دو و میدانی هستند و بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی کرده اند که منحصر به آن فضا هستند و تجربه‌ ای جذاب برای بازدیدکنندگان از این ورزش ایجاد می‌ کنند.

در سراسر جهان، ورزش‌ های دو و میدانی مکان های مخصوص به خود را دارند، مکان‌ هایی از جمله المپیک برلین، استادیوم‌ های شانگهای، لتزیگروند در زوریخ و آشیانه پرندگان در کشور چین و فیلد هایوارد در یوجین، اورگان – دومی است. در این مکان ها بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی شده است.

در چه سالی بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی ثبت شده است؟

در چه سالی بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی ثبت شده است؟

لازم به ذکر است که رکوردهای جهانی در دو و میدانی توسط (World Athletics) تایید می شود. بهتر است بدانید که رکوردهای دو میدانی شامل بهترین عملکرد ها در ورزش های دو میدانی، پیاده روی مسابقه ای و دویدن در جاده است. سوابق برای تمام رویدادهای رقابت شده در بازی های المپیک و برخی موارد دیگر نگهداری می شود. سوابق غیر رسمی هم برای برخی رویدادهای دیگر توسط آماردانان دو و میدانی نگهداری می شود. حال باتوجه به تحقیقات انجام شده سال ۲۰۱۷ بیشترین تعداد رکورد های دو میدانی ثبت شده است.

کدام کشور بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را در تاریخ خود دارد؟

بهتر است بدانید که مسابقات جهانی دو میدانی در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و یک رویداد دو ساله است و مسابقات جهانی توسط اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو و میدانی (IAAF) سازماندهی می شود. حال این موضوع را هم باید افزود که در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی در تاریخ خود دارد.

کدام زن برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست؟

کدام زن برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست؟

لتسنبت گیدی (Letesenbet Gidey) متولد ۲۰ مارس ۱۹۹۸ است که به عنوان دونده دو استقامت زن اهل اتیوپی شناخته می شود و توانسته برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست دهد. در این باره بهتر است بدانید که لتسنبت گیدی شخصی است که رکورد جهانی ۱۰۰۰۰ متر زنان را تنها دو روز پس از شکستن آن توسط سیفان حسن در همان پیست شکست.

در کدام مسابقات بین‌ المللی بیشترین تعداد رکورد دو میدانی شکسته شده است؟

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، رکوردهای دو میدانی توسط World Athletics تایید می شود. حال بهتر است بدانید که رکوردهای دو میدانی مجموعه ای از بهترین عملکردها در ورزش های دو و میدانی، دویدن در جاده و هم چنین پیاده روی مسابقه ای است. معیار هایی که باید برای تایید یک رکورد جهانی رعایت شوند، توسط (World Athletics) تعریف شده است. این معیار ها در مورد رکورد های ملی و یا رکورد های محدود دیگر اعمال می شود.

حال این موضوع را هم باید افزود در مسابقات جهانی اولیه دو و میدانی که توسط (IAAF) برگزار می شود و IAAF World Championships in Athletics نام دارد، بیشترین تعداد رکورد دو میدانی شکسته شده است.

چه کسانی از ایران رکوردهای دو میدانی را جابجا کرده اند؟

در کشور ایران نیز افراد زیادی در رشته دو و میدانی مشغول به فعالیت هستند و عده‌ ای از ورزشکاران توانسته اند با توجه به مهارت و پشتکاری که دارند رکوردهای دو میدانی را جا به جا کنند. حال از این ورزشکاران می توان به حسن تفتیان، الناز موسایی، خلیل رضوی و برخی دیگر اشاره کرد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش تمام نظرات