چیپ مستقل یا ICM چیست؟ + مدیریت چیپ در پوکر 

چیپ مستقل یا ICM چیست؟

ICM یا چیپ مستقل در میان هزاران اصطلاح بازی پوکر، از آن دسته اصطلاحات است که نیازمند درک کامل از مفهوم آن می باشد.

شما زمانیکه معنای اصلی این اصطلاح پوکر را درک کنید می توانید نرخ برد خود را در پوکر افزایش داده و برنده پات شوید. 

به طور کلی  چیپ مستقل ICM براساس اندازه استک هر بازیکن، میزان سهم او را از جایزه مشخص خواهد کرد.  چیپ مستقل را در تورنمنت هایی که شامل جوایز بالایی هستند، می توانید ببینید.

هرچند که این چیپ در تورنمنت SNG بیشتر مشاهده خواهد شد. شما زمانیکه به خوبی بتوانید مفهوم ICM را درک کنید، می توانید به راحتی ارزش چیپ هایتان را محاسبه نمایید. 

اغلب بازیکنان حرفه ای پوکر با این اصطلاح آشنا هستند و در بازی پوکر آنلاین از آن بهره می برند. اما افراد زیادی هم وجود دارند که دقیقا از مکانیزم عمل آن بی خبر بوده و نمی توانند به درستی آن را حساب کنند.

چیپ مستقل در واقع بر ارزش غیر خطی چیپ های مسابقه ریشه داشته است و در همین تورنمنت ها ارزش چیپ های در دسترس شما از مقدار جایزه معمولا کمتر خواهد بود.

برای مثال در یک میز SNG که شش نفر بازیکن دارد، با مبلغ ورودی 20$ و جایزه 84$ برای جایگاه اول و 36$ برای جایگاه دوم، شما بازی را با 1500 چیپ شروع خواهید کرد که معادل 20$ است.

اگر شما همه افراد دور میز را ببرید در آخر 9000 چیپ را از آن خود خواهید کرد، ولی مقدار مبلغ بردتان (84$) معادل ۴.۲ برابر مبلغی  است که با آن استارت زدید.

شاید به نظر شما معقولانه نباشد ولی جایزه بین بازیکنان میز تقسیم خواهد شد. به خوبی آشنا بودن با مفهوم ICM، در نهایت سبب خواهد شد تا به کمک آن به راحتی ارزش چیپ‌ هایتان را درک کنید.

مدیریت چیپ در پوکر 

مدیریت چیپ در پوکر 

بیشتر بازیکنان هیچ اطلاعات خاصی  درباره مدیریت چیپ ندارند و حس غریزی دارند که در یک موقعیت خاص چه کاری باید انجام دهند.

توجه داشته باشید که چیپ های شما می توانند تحت عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرند و اغلب ارزش بیشتری نسبت به کارت های موجود در دست شما دارند.

بنابراین، هر چه چیپ های بیشتری در اختیار خود داشته باشید، بهتر است. که این یعنی گزینه های روی میز بیشتری در طول رویداد خواهید داشت. پس ارزش چیپ های خود را بسیار جدی بگیرید.

یک استک بزرگ به شما انعطاف پذیری زیادی می دهد، در حالی که یک استک کوچک سبب محدود شدن گزینه های تحت کنترل شما خواهد شد.

 این موضوع شما را مجبور می کند تا آل این یا فولد دهید. بنابراین، بر اساس این استراتژی پوکر، تنظیم تکنیک مدنظر شما با چیپ و مدیریت کردن آنها به خصوص در آخرین بازی و میز نهایی بسیار مهم است.

حرفه ای شدن در ICM

محاسبه و اندازه گیری این چیپ به شکل دستی شاید کمی دشوار بوده و زمان زیادی را از شما بگیرد، بنابراین بسیاری از بازیکنان از نرم افزار برای محاسبه آن بهره می برند.

اپلیکیشن ماشین حساب ICM را تهیه نموده و سعی کنید نسبت به پول جایزه، ارزش چیپ ها را بفهمید.

توجه کردن به نحوه کار ریاضی و ترکیب ارزش مورد انتظار با درک صحیح چیپ مستقل می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد مسابقات کمک زیادی کند.

زمانی که استکتان کوچک است، باید کارت هایی را انتخاب نمایید که بتوانید فولد دهید یا اینکه آل این بزنید. زیرا مقدار چیپ در دسترس شما اجازه استفاده از استراتژی های مختلف را نمی دهد و حرکاتتان را محدود خواهد کرد.

تلاش شما این باشد تا یک استراتژی کلی جهت آل این به موقعیت های مختلف داشته باشید تا حذف نشوید.

نحوه محاسبه ICM یا چیپ مستقل در پوکر

در این بخش از مطلب می خواهیم با استفاده از یک مثال قوی به بررسی مکانزیم عملکرد این اصطلاح بپردازیم:

 • SNG نولیمیت-هولدم ۶نفره ورودی 20$

 • جوایز: 84$ / 36$

 • استک شروع: ۱۵۰ (چیپ کل بازیکنان = ۹۰۰)

 • ریک ۴۵۰ چیپ دارد، استو ۲۷۰ و  مارک ۱۸۰

 • بلایند: ۱۵/۳۰

محاسبه این قسمت بر اساس این فرمول است که سهم هر بازیکن نسبت به جایزه رتبه اول چقدر خواهد بود. باید بفهمیم چند درصد سهم هر نفر از مقدار کل چیپ‌ها می باشد و آن عدد را در جایزه نفر اول(84$)، ضرب کنیم.

در مرحله بعد، باید بدانید که هر بازیکن از جایزه نفر دوم (36 دلار) چقدر دریافت می کند. این محاسبه کمی پیچیده تر از محاسبه اول است، اما در هر صورت هنوز هم می توانید آن را انجام دهید.

چنانچه ریک برنده نشود، روش های مختلفی برای محاسبه مقدار چیپ نایب قهرمان وجود دارد. سهم او از مقام دوم برابر است با مجموع دفعاتی که او به مقام اول نرسید اما بازیکن های باقی مانده را شکست داد.

ما باید همین کار را برای استو نیز باید انجام دهیم و سپس برای مارک هم همینطور. و وقتی این اعداد را با هم جمع کنید، نتیجه مطلوبی که مدنظر ماست را به دست می آورید. 

هر بازیکنی می تواند از دانستن این اطلاعات بهره مند شود. ریک باید بداند که در بیشتر مواقع زمانی که استو در بیگ بلایند است می تواند آل این کند.

استو می داند که در صورت کال کردن، 38.7 دلار ریسک نموده است، در صورت برنده شدن پات فقط نیمی از سهام ریک را دریافت می کند، بنابراین کال او باید بیش از 60٪ شانس یک کارت برنده داشته باشد.

 و از آنجایی که تعداد کارت ها بسیار کم است در مقابل طیف وسیع کارت های ریک، به نظر می رسد که او در بیشتر مواقع فولد کند.

مارک می‌داند که در صورت تقلای سایر بازیکنان پات، با یکدیگر، می‌تواند به طور خودکار در مقام دوم قرار گیرد و سهم خود را از 27.09 دلار به حداقل 36 دلار برساند.

محدودیت های ICM در پوکر

حساب کردن چیپ مستقل یکی از راه های دقیق جهت تجزیه و تحلیل ارزش چیپ ها در تورنمنت پوکر و بازی SNG می باشد.

ولی این محاسبات چون تمام و کمال بر پایه ریاضیات اند، در موقعیت های خاص که ریاضی در بازی نقش ندارد، عملکرد خاصی نخواهند داشت. 

باهم به بررسی سبک های مختلف بپردازیم :

چیپ لیدر بودن در تورنمنت

اگر شما در جایگاه چیپ لیدر قرار دارید، ICM توصیه می‌کند برای محافظت از مزیت خود که لیدر بودن است، all-in سایر بازیکنان را کال نکنید.

 اگر استکتان در حد نرمال است و می دانید که کال نمودن باعث می شود تا چیپ لیدر شوید، پیشنهاد ICM به شما این است که این کار را انجام دهید، ولی جهت استفاده از مزایای آن باید برنده شوید.

اگرچه بازی در سبک تایت اساس موفقیت در پوکر اولیه است، اما تعداد کارت های خود را بیش از اندازه عوض نکنید، لازم نیست در این بازی بیشتر از حد معمول تایت بمانید.

به طور خلاصه، شما باید در SNG کمی قوی تر از سایر انواع پوکر، تایت باشید. با گرفتن زودهنگام چیپ ها به راحتی به مرحله جایزه می رسید و از آن لذت کافی را می برید.

ICM و مقدار بلایند

ICM به تعداد بلایند اهمیتی نمی دهد. در نظر گرفتن این موضوع زمانی که بلایندها سنگین هستند یا زمانی که بازیکنان دارای استک بسیار کمی هستند، قابل توجه است.

نکته مهم در این شرایط این است که کدام بازیکن در بازی بعدی بیگ بلایند خواهد بود.

اگر بیگ بلایند به سرعت به بیشتر از یک سوم استک شما رسید، قبل از دیگران هر کاری را انجام دهید تا از استک خود حفاظت نمایید. شما نباید با دست ضعیف بر بیگ بلایند کال کنید.

اگر استک کوچکی دارید، اما این احتمال وجود دارد که شخصی قبل از شما از بازی حذف شود، سعی کنید سبک بازی پوکر خود را تایت نمایید.

ICM بلایند ها را ثابت فرض می کند

در مقایسه چیپ مستقل، به افزایش بلایند ها و توانایی بازیکنان برای فولد توجه خاصی نمی شود.

یکی از مهم‌ترین سلاح‌های شما در پوکر، جدای از چیپ ‌ها و کارت‌هایتان، فرصتی برای فولد حریف است که به شما امکان می‌دهد با آل این همه چیز در زمان مناسب، یک پات برنده شوید.

 هرچه استک شما کمتر باشد، احتمال اینکه حریفتان نیز فولد بدهد بسیار پایین می آید. اگر استک شما از 5BB کمتر باشد، چنین احتمالی تقریباً برطرف می شود زیرا رقیب شما به آسانی می تواند با هر کارتی شما را کال نماید.

اگر از نرم‌افزار ماشین‌حساب ICM برای یافتن لیستی از کارت‌ها استفاده می‌کنید و در موقعیتی قرار می‌گیرید که در آن آل این نمی‌کنید و فرصت خود برای فولد کردن را از دست می‌دهید، باید کارت‌های خود را گسترش دهید و آل این کنید.

اگر یک بازیکن تایت شانس خود را برای فولد کردن و رفتن به آل این از دست داد، باید بدانید که کارت های خودش را گسترش داده و شما باید با دست های بالاتری نسبت به آنچه ICM توصیه می کند کال نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل