بلکبرد یک بازی با ورق جدید بر اساس رامی است که در آن ترکیبی از کارتهای مشابه ایجاد میشود. در این مقاله نحوه انجام این بازی را آموزش میدهیم. همراه بیو کازینو باشید.
قوانین رسمی
برای وضوح بیشتر، قواعد بازی در فهرستی شماره گذاری شده و دارای سرفصل برای شما عرضه شده است. در این میان نمودارها برای کمک به درک روند بازی و قوانین کلی گنجانده شدهاند. بلکبرد اساساً یک بازی ساده است. شما با دانستن قواعد پایه رامی میتوانید این بازی را به راحتی و تنها در عرض چند دقیقه فرا بگیرید. این بازی به پیشرفت مهارتهای اصلی محاسباتی شما کمک میکند. تاکتیکهای به کار گرفته شده در سایر بازیهای کارتی مانند برنامه ریزی و سازماندهی برای ایجاد مجموعههای اعداد و دنباله در این بازی نیز کاربرد دارند.
چهار نسخه از بازی وجود دارد. تمامی نسخهها شامل تفاوتهایی جزئی با یکدیگر بوده و از قوانین اصلی بلکبرد بهره مند هستند.
در بازی بلکبرد از یک بسته استاندارد ۵۲ کارتی برای ۲ تا ۵ بازیکن استفاده میشود. در صورت حضور بیش از پنج بازیکن استفاده از دو بسته کارت ضروری خواهد بود.
تقسیم کارت
ده کارت برای ۲، ۳ یا ۴ بازیکن (نسخه استاندارد)، و یا هشت کارت برای ۵ بازیکن.
کارتهای باقیمانده باید به صورت استک، انباشت دور ریز و انباشت تریک بر روی میز تقسیم شوند (نمودار ۱). بازی به مانند نسخههای رایج از بازیکن سمت چپ دیلر آغاز خواهد شد. هدف بازی جمع آوری ترکیبها (گروههای کارت) است؛ به عنوان مثال فور اف ا کایند، تری اف ا کایند، جفت کارت و غیره. بدین ترتیب با جمع آوری ترکیب کسب امتیاز خواهید کرد. تک کارت نیز میتواند دارای امتیاز باشد. برای درک بیشتر به نمودار پایانی مراجعه کنید.
ارزش کارتها به شرح زیر است:
آس ۱، کارتهای دو، سه، چهار و … ارزش امتیازی خود را دارا هستند. سرباز دارای ۱۱ امتیاز، بی بی ۱۲ و شاه ۱۳ امتیاز است. اولین بازیکنی که تمامی کارتهای خود را دور میاندازد، برنده دور خواهد شد. تمامی بازیکنان بر اساس ترکیبهای نمایش داده شده کسب امتیاز خواهند کرد. این بدان معناست که برنده دور ممکن است در برخی موارد به بیشترین امتیاز دست نیابد.
قوانین اصلی
قانون باز کردن: برای شروع یک کارت باید از روی میز برداشته شود. این کارت میتواند از استک، انباشت دور ریز یا انباشت تریک باشد (نمودار ۱).
- قانون شماره ۱ دور انداختن: در ادامه یک کارت دست باید دور ریخته شود. این کارت میتواند در انباشت دور ریز یا انباشت تریک قرار بگیرد.
- قانون شماره ۲ دور انداختن: اگر در شروع یک کارت دور ریز برداشته شود، لزومی ندارد که در بخش امتیازدهی آن دور به کار گرفته شود.
- قانون شماره ۳ دور انداختن: همیشه باید در پایان نوبت بازی حداقل یک کارت در انباشت تریک و یک کارت در انباشت دور ریز وجود داشته باشد.
- قانون شماره ۴ دور انداختن: وقتی استک خالی میشود، باید از کارت بالایی انباشت دور ریز برای شروع یک انباشت دور ریز جدید استفاده شود. دور ریزهای باقیمانده نیز باید برگردانده شده و به بخش استک جدید تبدیل شوند.
قانون شماره ۱ کارت تریک: کارت تریکی که در شروع نوبت بازی فرد نشان داده میشود، احتمالات امتیازدهی را تعیین میکند. بدین معنی که رنگ و نوع کارتها (فرد یا زوج) میتواند برای امتیازدهی آن نوبت بازیکن استفاده شود. به عنوان مثال اگر کارت تریک ۳ گشنیز باشد، یک ترکیب (گروه کارت) از کارتهای سیاه با شماره فرد (مانند آس، ۵ و ۷) برای به دست آوردن امتیاز لازم است. اگر کارت تریک بی بی خشت باشد، اعداد زوج کارتهای قرمز (مانند ۸ و ۱۰) برای کسب امتیاز مورد نیاز است (ترکیب دو کارت، یا سه کارت ۲، ۴ و بی بی و غیره). برای درک بیشتر به نمودارهای امتیازدهی مراجعه کنید. همچنین به انواع بازی شماره ۱ و ۲ مراجعه کنید.
قانون شماره ۲ کارت تریک: خود کارت تریک برای ایجاد ترکیب استفاده میشود. وقتی یک کارت تریک برداشته میشود، باید برای ایجاد ترکیب در آن نوبت از بازی با کار گرفته شود، (دو، سه یا چهار کارت از رنگ و نوع خاص ترکیب را تشکیل میدهند). یک کارت تریک را نمیتوان برای ایجاد امتیاز تک کارت استفاده کرد. هنگامی که یک نوبت کامل شد، بازیکن بعدی به هر کارت تریکی که در نوبتش قابل مشاهده است پاسخ میدهد (قانون شماره ۱ کارت تریک). این بدان معناست که کارت تریک ممکن است بارها در طول یک دور از بازی تغییر کند.
نمودار ۱: در این مثال، بازیکنان باید ترکیبی از کارتهای دل یا خشت با شماره فرد، یا ترکیبی از هر دو را ایجاد کنند.
ترکیبها
بازیکن نمیتواند امتیاز خود را با یک تک کارت باز کند. افراد باید حداقل یک ترکیب دو کارتی را قبل از ارائه یک تک کارت نمایش دهند.
یک ترکیب شامل دو، سه یا چهار کارت در رنگ، به صورت فرد یا زوج است.
در هر نوبت از بازی بیش از یک ترکیب میتواند بر روی میز قرار داده شود؛ با این حال ترکیبها باید با کارت تریک آن نوبت تطابق داشته باشند.
امتیازدهی با ترکیب کارتها
هر ترکیب باید مستقیماً در مقابل بازیکن و در دید کامل سایر بازیکنان بر روی میز قرار بگیرد. هر ترکیب اضافی یا تکی که در طول نوبت بازی یا نوبتهای بعدی ایجاد میشود باید به طور مشابه بر روی میز قرار بگیرد. برای درک بیشتر نمودارهای ۲ و ۳ و نمودار امتیازدهی انتهایی را بررسی کنید.
دور انداختن پس از نمایش امتیاز
بازیکنی که در نوبت بازی خود کسب امتیاز میکند، این فرصت را دارد که با دور انداختن کارتی دلخواه بر روی انباشت تریک، کارت تریک را تغییر دهد. در غیر این صورت وی میتواند تصمیم بگیرد که کارت تریک را همانطور که بود، باقی نگه داشته و کارت مربوطه را در انباشت دور ریز بیاندازند.
زمانی که کارت دور ریز پس از یک نوبت امتیازدهی از لحاظ نوع و رنگ مشابه با کارت تریک فعلی باشد، باید روی انباشت دور ریز قرار داده شود. به عنوان مثال فرض کنید کارت تریک یک کارت قرمز با شماره فرد است. بازیکن انتخاب میکند که کارت قرمز با شماره فرد دیگری را دور بیندازد. این کارت باید به انباشت دور ریز منتقل شود زیرا تاکتیک امتیازدهی مورد نیاز را تغییر نمیدهد. دور انداختن در انباشت تریک برای کسب امتیاز باید با نوع و یا رنگ متفاوتی صورت بگیرد. در غیر این صورت باید آن را به انباشت دور ریز انداخت. با وجود قانون شماره ۲، تریکها بر اساس خال بوده و بنابراین این قانون اصلاح خواهد شد.
اگر انباشت تریک در طول نوبت بازی خالی شود، بازیکن پس از اتمام نوبت خود باید کارت را به انباشت تریک بیندازد.
اگر انباشت دور ریز در طول نوبت بازی خالی شود، بازیکن مربوطه پس از تکمیل نوبت خود باید کارت را به انباشت دور ریز بیندازد.
امتیازدهی با تک کارت
یک تک کارت اگر در ترکیب قرار نداشته باشد باز هم میتواند کسب امتیاز کند. تک کارتها به صورت معمول روی میز قرار میگیرند.
تنها استفاده از یک تک کارت به ازای هر دست امتیازآور مجاز است.
تک کارت نمیتواند به عنوان کارت آغازین برای کسب امتیاز به کار گرفته شود.
در طول نوبت بازی و تا زمانی که بازیکن ترکیبی دارای امتیاز را بر روی میز در اختیار داشته باشد، میتواند تک کارت را به تنهایی به نمایش بگذارد.
نوبتهای بدون امتیاز
بازیکنی که در نوبت بازی خود امتیاز نمیگیرد باید در انباشت دور ریز کارت بیندازد.
پایان بازی
بازیکنی که از تمامی کارتهایش استفاده کرده و آخرین کارت خود را دور میاندازد، برنده دور است. با این حال، برنده دور ممکن است بالاترین امتیاز موجود در آن دور را کسب نکند. جدول امتیازات موجود در بخش پایانی را بررسی کنید.
بازیکن برنده بسته به کارتهای نمایش داده شده، امتیاز پاداش دریافت میکند. جدول امتیازات موجود در بخش پایانی را بررسی کنید.
تمامی بازیکنانی که بر روی میز کارت دارند، بسته به تعداد و نوع کارتهای نمایش داده شده امتیاز کسب میکنند. جدول امتیازات موجود در بخش پایانی را بررسی کنید.
پایانهای مجاز برای دو، سه یا چهار بازیکن
برای برنده شدن در یک دور، بازیکن باید در مجموع ده کارت امتیاز را به نمایش بگذارد. ترکیبی از ۴، ۳، ۲ و ۱ تک کارت، یا ترکیب ۳،۳،۳ به علاوه ۱ یا ۲،۲،۲،۳ و ۱ و غیره. به طور متناوب ۴،۴،۲ یا ۴، ۲، ۲، ۲ یا ۴، ۳، ۳ یا ۳،۳،۲،۲ یا ۲،۲،۲،۲،۲. ترکیبها نباید بر اساس ترتیبی خاص توسعه داده شوند.
پایانهای مجاز برای پنج بازیکن
برای برنده شدن در یک دور، بازیکن باید هشت کارت به نمایش بگذارد؛ به عنوان مثال ۴،۳،۱ یا ۳،۲،۲،۱ یا ۴،۴ یا ۴،۲،۲ یا ۳،۳،۲ یا ۲،۲،۲،۲.
امتیاز پاداش و پایان: بازیکنی که با مجموعهای از ترکیبها که شامل یک تک کارت است بیرون میرود، ۱۰ امتیاز پاداش دریافت میکند. نمودار ۲ را ببینید.
بازیکنی که با مجموعهای از ترکیبها که شامل تک کارت نیستند بیرون میرود، ۵ امتیاز پاداش دریافت میکند. نمودار ۳ را ببینید.
سایر پایانها
در پایان برخی از بازیها، بازیکنان ممکن است متوجه شوند که تنها راه برای ادامه امتیازدهی این است که یک یا چند بازیکن کارتی مناسب با شماره خاص را روی انباشت تریک بگذارند. و در صورتی که بازیکنان مایل به انجام این کار نباشند، بازی غیرقابل برد میشود. در مواجهه با چنین وضعیتی بازی زمانی که انباشت دور ریز دو بار تجدید شد به پایان خواهد رسید. بازی با آخرین کارت رو شده در تجدید کارت دوم به پایان میرسد.
دیلر مسئول تأیید این وضعیت و شمارش تجدید دور انباشت است.
زمانی که بر اساس قوانین امکان بیرون رفتن وجود نداشته ولی بازیکن به طور تصادفی مجموعهای از ترکیبها را نمایش میدهد، رونمایی باطل بوده و بازیکن منفی پنجاه (۵۰-) امتیاز جریمه دریافت میکند.
جدول امتیازدهی | ادغام ۴ | ادغام ۳ | ادغام ۲، نه شاه و سرباز | تک کارت غیر بی بی | تک کارت بی بی | شاه و سرباز |
پیک | ۲۰ | ۱۵ | ۱۰ | ۵ | ۱۰ | ۲۰ |
خشت | ۱۶ | ۱۲ | ۸ | ۴ | ۸ | ۱۶ |
گشنیز | ۱۲ | ۹ | ۶ | ۳ | ۶ | ۱۲ |
دل | ۸ | ۶ | ۴ | ۲ | ۴ | ۸ |
ترکیب خال سیاه | ۴ | ۳ | ۲ | – | - | ۲ |
ترکیب خال قرمز | ۴ | ۳ | ۲ | – | – | ۲ |
نمایش ترکیبها
- یک ترکیب باید دنبالهای از کارتها باشد که همگی فرد یا زوج هستند.
- یک ترکیب باید از کارتهایی هم رنگ ساخته شده باشد.
- ترکیب یک خال خاص امتیاز بیشتری نسبت به ترکیب تلفیقی به همراه دارد.
- ترکیب مشکی و قرمز مجاز نیست.
آداب امتیازدهی
- برنده دور در ابتدا امتیاز خود را مشخص میکند.
- ارزش طبیعی کارتها شامل پاداش برای تک کارتها یا جفت، به ثبت میرسند.
- پاداش برنده شدن در دور اضافه شده و امتیاز آن ثبت میشود.
انواع
بازی اصلی، نسخه شماره ۱: بازی طبق قوانین استاندارد انجام اعمال میشود.
نسخه شماره ۲: بازیکنان باتجربه ممکن است تمایل داشته باشند با نمایش ترکیباتی در خال نشان داده شده کارت تریک، احتمالات مربوط به کسب امتیاز را محدود کنند.
نسخه شماره ۳: در این نسخه، کارتهای تریک را نمیتوان برای استفاده در ترکیب از میز حذف کرد. با این حال، هنوز هم میتوان از انباشت کارت تریک برای دور انداختن استفاده کرد.
نسخه شماره ۴: در این گزینه از نسخههای شماره ۲ و ۳ استفاده میشود. این نسخه، میزان دشواری و مدت زمان بازی را بیشتر کرده و روند برنده شدن را به میزان قابل توجهی سختتر میکند.
ارزش خال در تمامی موارد مانند نسخه اصلی خواهد بود.
نمودار ۲: نمونهای از یک دست نمایش داده شده؛ ترکیب ۴ کارت سیاه در خال پیک = ۲۰، ترکیب ۳ کارت قرمز تلفیقی = ۳، یک جفت سرباز قرمز و شاه در خال = ۸، تک کارت بی بی دل = ۴، امتیاز = ۳۵. به علاوه ۱۰ برای داشتن رونمایی همراه با تک کارت. بدین ترتیب امتیاز در مجموع ۴۵ خواهد بود.
نمودار ۳: نمونهای از یک دست نمایش داده شده؛ ترکیب ۳ گشنیز سیاه = ۹، ترکیب ۳ خشت = ۱۲، ترکیب ۲ گشنیز = ۶ و یک جفت قرمز تلفیقی = ۲. امتیاز = ۲۹ به علاوه پاداش برای دست برنده = ۵. امتیاز کل = ۳۴.
تاکتیکهای اصلی بازی بلکبرد
بازی بلکبرد در نسخه پایه خود مانند سایر بازیهای رامی نسبتاً ساده است. با این حال یک تفاوت مهم در بلکبرد وجود دارد. بر اساس آن به هر بازیکن امکان داده میشود که نحوه پیشرفت بازی را در طول روند آن بررسی کند.
افزودن انباشت تریک به رامی، به بازیکنان امکان میدهد چگونگی ایجاد ترکیبهای دارای امتیاز را بررسی کنند. این روند به افزایش احتمال برد خود و به حداقل رساندن رقیبایشان خواهد انجامید.
به منظور کنترل امتیازدهی، ترکیبات باید بر روی میز قرار بگیرند. کسب امتیاز به مرور، احتمالا به این منجر خواهد شد که در مدت زمان طولانی تری به امتیازات کلی بهتری دست یابید.
بازی انتظاری
برخی از بازیکنان ممکن است تمایل داشته باشند که مجموعهای از ترکیبهای دارای امتیاز بالا را در دست ایجاد کرده و منتظر بمانند تا یک کارت تریک مناسب توسط بازیکن دیگری قرار داده شود. بدین ترتیب این کارت منجر خواهد شد که در آینده کسب امتیاز کنند. این رویکرد ممکن است با بیرون ماندن در یک یا دو نوبت دارای امتیاز صورت بگیرد.
امتیازات بزرگ را میتوان به این روش توسعه داد. با این حال مشکل زمانی پیش میآید که سایر بازیکنان پس از بررسی انباشت دور ریز، دریابند که چه کارتهایی برای توسعه انباشت تریک و در نتیجه پتانسیلهای امتیازدهی احتمالی موجود است. برخی از بازیکنان ممکن است در زمانی که سایر بازیکنان در تلاش خود برای نمایش امتیاز بالا شکست خوردند، ترجیح دهند که به امتیاز پایین دست یابند. این بدین معناست که همواره یک دور دیگر برای انجام بازی وجود خواهد داشت.
استفاده از خال برای دستیابی به امتیازات بالا
هر چه خال امتیاز بالاتری داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به گزینه ترجیحی بازیکنان تبدیل شود. با وجود بازیکنانی که پیک و خشت را دنبال میکنند، راه برای دریافت امتیاز قابل توجه با استفاده از خالهای دارای امتیاز پایین باز خواهد شد. به دست آوردن یک برد سریع با اضافه کردن ده یا پنج امتیاز پاداش به راحتی میتواند مجموعهای متوسط از ترکیبها را به یک دست احتمالی برنده در مسابقه تبدیل کند.
استفاده از کارتهای پاداش و ترکیب
از کارتهای پاداش هوشمندانه استفاده کنید. بی بی پیک یا خشت با امتیاز بالا را در ترکیب هدر ندهید. این کارت ممکن است به عنوان یک تک کارت امتیاز بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. کارتهای گشنیز و دل که امتیاز کمتری دارند، امتیاز پاداش کمتری نیز ارائه میکنند. با این حال اغلب ارزش آن را دارد که به نتیجه برسند. بنابراین بهتر است که از آنها در ترکیب بهره ببرید.
همین امر در مورد کارتهای سرباز و شاه نیز صدق میکند. اغلب بهتر است به جای دادن امتیاز به رقبا، با یک جفت ترکیبی سرباز و شاه به امتیاز پایین دست یابید.
تاکتیکهای استفاده از انباشت تریک
اغلب کارتهای موجود در دست آنطور که میخواهید توسعه نمییابند. ممکن است لازم باشد که بازیکنان صرفاً برای جلوگیری از رسیدن به بنبست، کارتهای با ارزش را در انباشت تریک یا دور ریز کنار بگذارند. در جایی که بازیکنان به دنبال خالهای مشابه هستند، کارت تریک ممکن است برای تعدادی از نوبتهای بازی بدون تغییر باقی بماند؛ برای مثال زمانی که بازیکنان سعی میکنند انواع کارتهای موجود در دست خود را دوباره دسته بندی کنند. مراقب این وضعیت باشید و یک کارت تریک جدید را به رقبای خود تحمیل کنید. ممکن است با انجام این کار یک ترکیب کم امتیاز در اختیار داشته باشید. فراموش نکنید چند امتیاز بهتر از هیچ است.
استفاده از نسخههای شماره ۲ و ۳:
مدت زمان بازی احتمالاً با استفاده از نسخه شماره ۲ افزایش مییابد. به این دلیل که ترکیبات تلفیقی نمیتوانند نمایش داده شوند. نسخه شماره ۳ مشکلات بیشتری را ایجاد میکند به این دلیل که تعداد کارتهای در حال استفاده را کاهش داده و بازیکنان برای “بیرون رفتن” با امتیاز پاداش مشکل زیادی خواهند داشت. قوانین ذکر شده پیش از جدول امتیازات، به احتمال زیاد برای تکمیل بازی به کار گرفته میشوند. هر دو نسخه ۲ و ۳ را میتوان به صورت همزمان به انجام رساند (نسخه شماره ۴). این کار تکمیل رونمایی کارتها بر روی میز را بسیار دشوار خواهد کرد.