بانک آمریکایی یک بازی کارتی اختراعی است. این بازی توسط بیل پرکینز ([email protected]) ایجاد شده است. همراه بیو کازینو باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این بازی کسب کنید.
تعداد بازیکنان
۲
تجهیزات
دک استاندارد ۵۲ کارته
توضیحات
ساخت دنبالههای خال متناوب و همرنگ (بازی به صورت راند)
پیچیدگی
این بازی بیش از مهارت، نیاز به توجه و دقت دارد. کنترل بازی بر اساس کارتها و تواناییهای افراد است. تعداد زیادی کارت دارای عملکرد در بازی وجود دارد که فرد میتواند آنها را به کار بگیرد. اگر کسی با یک اشتباه شکست بخورد، میتواند دوباره تلاش کند.
مدت زمان
حدود ۱۵ دقیقه برای راندهای مختلف و بازی (هرچند ممکن است بیش از یک راند نیز انجام شود).
مقدمه
دو بازیکن در گیمهای پیشنس یا سولیتیر یه رقابت میپردازند. هر بازیکن برای یافتن اینکه چه کسی میتواند سریعتر از دیگری فاصله را طی کند، با دیگری به رقابت میپردازد. بازی سولیتیر (Solitaire) میتواند به صورت تعاملی نیز انجام شود. در این حالت تیمها بر اساس آس تشکیل میشوند. در نوع سوم بازی (مانند نسخه ذکر شده در اینجا) هر فرد یک گیم را به سمت تکمیل آن حرکت میدهد.
هر بازیکن تا جایی که میتواند و پیش از اینکه به بازیکن بعدی اجازه بازی دهد در نوبت خود پیش میرود. هر فرد در تلاش است تا گیم را کامل کرده و برنده شود. این بازی با سبک جدیدی از بازیهای فانتزی که به نام خال دوبل (Double Suits) نیز شناخته شده هستند، انجام میشود. بازی بانک آمریکایی یک نسخه از بازی محبوب بانک روسی است که با عناوین روبوز یا ربوگ (Rabouge یا Robuse) نیز شناخته میشود. در این بازی، تمامی دنبالهها از قانون تشکیل ردیفهای کارت از یک خال پیروی میکنند.
تقسیم کارت
کارتها تا جای ممکن از یک دور به دور دیگر بر زده میشوند. از آنجایی که این بازی بسیار سرگرم کننده است، شاید تمایل داشته باشید که بیش از یک راند به انجام آن بپردازید.
دو بازیکن میتوانند با کات کردن کارتها، دیلر را تعیین کنند. فردی که بالاترین کارت را میکشد دیلر خواهد بود.
دیلر به طور معمول کل دک را یکی یکی و به صورت رو به پایین تقسیم میکند. به نحوی که هر بازیکن ۱۶ کارت برای بازی دریافت خواهد کرد.
در ادامه مسئولیت تقسیم کارت در بین دستها در چرخش خواهد بود (در صورت بازی تعداد بیشتر).
هدف بازی
خلاص شدن از شر کل دست ۲۶ کارته خود، یا متوقف کردن بازی با کمترین تعداد کارت. این وضعیت گاهی اوقات این به وقوع میپیوندد، پس بهتر است آمادگی آن را داشته باشید.
نحوه انجام بازی
بازیکن غیر دیلر معمولاً با قرار دادن چهار کارت پشت سر هم به صورت رو به بالا بر روی میز، بازی را آغاز میکند. این نیمی از چیدمان کامل مورد نظر است.
وی کارت پنجم را از دست خود برمیگرداند. در صورتی که خال این کارت متناوب، همرنگ و از رتبه بعدی باشد، چه صعودی و چه نزولی، میتواند در چیدمان بازی شود. برای مثال اگر بازیکن ۹ خشت را به دست آورده و ۸ دل بر روی میز باشد، میتوان ۹ خشت را بر روی آن به صورت صعودی بازی کرد. این خال دوبل است.
اگر کارت برگردانده شده امکان بازی بر روی چیدمان را نداشته باشد، به صورت رو بالا کنار گذاشته شده و انباشت یا تالون دور ریز را تشکیل میدهد.
تمامی کارتهای دور ریز تا زمانی که استوک کاملاً بازی شود در تالون نگهداری میشوند. در ادامه کارتهای دور ریز تا هر تعداد بار که لازم است برگردانده شده و بار دیگر به صورت یکی یکی تقسیم میشوند. بازیکنان اجازه ندارند که مستقیماً از کارتهای دور ریز برای بازی در میز، کارت دریافت کنند.
دیلر در ادامه چهار کارت اول را از دست خود به صورت رو به بالا بر روی میز قرار میدهد تا بخش آغازین چیدمان کامل شود. بدین معنی که هشت کارت رو به بالا در دو ردیف بین دو رقیب قرار خواهد داشت.
وی نیز پنجمین کارت خود را برمیگرداند و اگر از نظر رتبه بعد از هر یک از هشت کارت چیدمان یا کارتی که در تالون رقیب است قرار بگیرد، آن را بازی میکند. اگر وی نتواند کارتی را بازی کند، آن را رو به بالا چرخانده و تالون خود را ایجاد میکند.
هنگامی که یک کارت به صورت رو به بالا بر روی میز بازی میشود، معمولاً توالی رنگ با رتبه تعیین خواهد شد. این روند باید به همین ترتیب توسط هر دو بازیکن دنبال شود.
آسها به طور جداگانه بازی نمیشوند؛ بلکه به طور معمول مابین کارتهای ۲ و شاه قرار میگیرند.
مثال: اگر ۹ خشت بر روی ۸ دل بازی شود، یک دنباله صعودی آغاز خواهد شد. این دنباله میتواند با ۱۰ دل، سرباز خشت، بی بی دل، شاه خشت، آس دل، ۲ خشت و به همین ترتیب تا ۸ خشت که نقطه تکمیل است ادامه یابد. در ادامه توالی کامل یه صورت یک بسته ۱۳ کارتی متراکم شده و وارونه بر روی میز قرار میگیرد.
در هر نقطه از بازی فرد میتواند در نوبت خود کارتی را بر روی تالون حریف قرار دهد. این روند طبق روش بازی برای ایجاد چیدمان بر اساس خال، به صورت صعودی یا نزولی، صورت میگیرد.
در طول هر نوبت، بازیکن میتواند کارتها را در داخل چیدمان جابهجا کند. به طور معمول تنها جا به جایی یک کارت امکان پذیر است. همچنین وقتی فضایی در چیدمان باز میشود، بازیکنی که آن را ایجاد کرده است باید آن را پر کند. با این وجود در صورتی که به نفع رقیب باشد که خودش در نوبت متوالی خود جایگاه ایجاد شده را پر کند، فرصت انجام این کار را خواهد داشت. بازیکن میتواند جایگاهی که ایجاد کرده است را با کارت نهایی پر کند (کارت آخر دنباله در یک ردیف.)
هر بازیکن با ساخت دنبالهها و برگرداندن کارت از دست به بازی ادامه میدهد؛ تا زمانی که فرد امکان بازی با کارت را داشته باشد این روند ادامه خواهد داشت.
به محض اینکه فرد به کارتی برسد که امکان بازی بر روی چیدمان یا تالون رقیب را نداشته باشد، آن را در تالون خود قرار داده و نوبت به رقیب میرسد.
همچنین بازیکن میتواند در صورت تمایل کارت خود را به جای بازی با آن، کنار بگذارد. این ریکرد ممکن است برای خنثی کردن حرکت رقیب اتخاذ شود.
برد و استراتژی
اولین فردی که تمام ۲۶ کارتی را که در ابتدا به وی داده شده است بازی کند، برنده خواهد بود (یا در صورت عدم موفقیت، دنباله را برای عدم امکان انجام بازی بیشتر با کمترین تعداد کارت ممکن مسدود کند).
در این بازی مانند اکثر بازی های یک نفره، نتیجه خوب نیازمند توجه دقیق و مشاهده کارتها است.
بهتر است در هر زمانی که امکان پذیر است، کارتهای خود را بر روی تالون حریف بارگذاری کنید. این معمولاً نه تنها ممکن است باعث شود زودتر بیرون بروید، بلکه میتواند فضاهایی خالی را در چیدمان باز کند. چنین فضاهایی به شما اجازه خواهند داد که دنبالههای بازی را به نفع خود دستکاری کنید؛ بنابراین این امکان را خواهید داشت که کارتهای بیشتری را بازی کنید. با تمامی اینها مراقب باشید! فراموش نکنید که دنبالهها پیوسته هستند و کارتهای شاه میتوانند بر روی آس قرار بگیرند و بالعکس.